adidas
Gazelle
Nadčasová a vlivná klasika značky Adidas.
Významná silueta
V prvních letech své existence se adidas zaměřoval na tvorbu funkční obuvi pro amatérské i profesionální sportovce, ale mnoho jeho sportovních modelů se nakonec stalo i oblíbenými lifestylovými modely. Jedním z nich byla adidas Gazelle - výkonnostní obuv s čistou, nekomplikovanou estetikou, která se během několika desetiletí vypracovala do role jedné z nejdůležitějších siluet v rozsáhlém zpětném katalogu značky.
Produkt historie
Příběh modelu Gazelle začal již několik let před jeho vznikem, kdy vznikla řada různých designů, které lze považovat za jeho předchůdce. Byl to model Rom, který pomohl Wilmě Rudolphové získat tři zlaté medaile na olympijských hrách v Římě v roce 1960, a model Olympiade, který upřednostnil německý sprinterský tým na olympijských hrách v Tokiu v roce 1964. Obě tyto boty byly vysoce výkonné a připravily půdu pro model Gazelle, který od těchto předchůdců převzal prvky, jako je podpatek a podrážka.
Dvě odvážné barevné varianty
V roce 1965 byl vyroben první prototyp modelu Gazelle. Společnost adidas poprvé použila jako hlavní materiál svršku semiš, čímž se odlišila od ostatních tréninkových bot té doby, které dávaly přednost tradiční kůži. Stejně odolná, ale lehčí plyšová tkanina poskytovala uživateli větší rychlost a její další výhodou bylo, že během procesu barvení mohla nabývat živých barev. Tento předběžný model měl sytě červený odstín a po oficiálním uvedení modelu Gazelle na trh v roce 1966 se k němu přidala i modrá verze. Rozdíl v barvě tehdy nebyl pouze estetickou záležitostí, ale znamenal také drobnou odchylku v designu. Zatímco obě měly svršek z klokaního semiše s charakteristickým logem adidas se třemi pruhy na boku, patní záložku a speciální podporu klenby, jednotka podrážky byla individuální pro konkrétní barevné provedení, a proto byla přizpůsobena svému určení. Červená verze měla průhlednou podrážku s dezénem ve tvaru rybí kosti, který zajišťoval vynikající trakci a zabraňoval jakémukoli uklouznutí na vnitřním povrchu. Byla navržena především pro použití v házené, a aby bylo zajištěno, že se jedná o účinnou obuv pro tento sport, byla testována některými z nejlepších hráčů na světě, z nichž mnozí pocházeli z Německa; v té době to byla jedna z nejlepších házenkářských zemí. Oproti tomu modrá edice byla určena sportovcům působícím převážně venku. Její pryžová podrážka byla optimalizována pro všeobecný trénink, s vícebuněčným designem, který poskytoval extra přilnavost na různých herních površích.
Experimenty a iterace
Díky semišovému svršku a různým variantám podrážky vyčnívala Gazelle z davu a stala se oblíbenou tréninkovou obuví, kterou používalo mnoho profesionálních sportovců a která se objevovala v tehdejších sportovních časopisech. Byl to také skvělý model, se kterým mohli návrháři značky experimentovat, a poskytl inspiraci pro nové siluety, jako je Jaguar, ze kterého se později stal model adidas Athen. Samotný model Gazelle byl v tomto období opakovaně upravován, přičemž některé změny, jako například nově tvarovaný patní výstupek, aktualizovaný profil podrážky a tvarovaný jazyk, se staly trvalými, jiné, jako například navrhovaný zip, byly nakonec zavrženy. Jedna z nejvýznamnějších změn, kterou bota prošla, nastala v roce 1971, kdy byl na podrážce obou barevných variant zaveden voštinový přilnavý vzorek. Tento redesign zahrnoval řady šestiúhelníkových mikrobuněk, které výrazně zlepšily trakci, čímž se Gazelle stala ještě účinnější jako výkonnostní obuv a získala náskok před svými současníky z řad sportovní obuvi. Šestihranná podrážka byla ve skutečnosti tak dobrá, že se stále používá na mnoha moderních Gazelách.
Silná podpora
Zatímco fyzické aktualizace pomohly zvýšit popularitu Gazelle, průkopnická práce Horsta Dasslera se sportovci ji přivedla ke globálnímu publiku. Syn zakladatele společnosti adidas Adiho Dasslera Horst nastoupil do firmy v roce 1960 a chtěl využít sílu celebrit k propagaci její obuvi. V roce 1972 dal americkému plavci Marku Spitzovi pár Gazel a požádal ho, aby je nosil na olympijských hrách v Mnichově. Jakkoli se může zdát netradiční přimět plavce, aby uvedl na trh obuv vyrobenou pro pozemní sporty, plán se vyplatil, protože Spitz si je nejen obul během medailového ceremoniálu za jednu ze sedmi zlatých medailí, které v tom roce získal, ale také si své Gazely sundal a držel je ve výšce, aby je skutečně předvedl davu. Tento odvážný krok, který Adi údajně neschvaloval, přivedl Spitze do problémů s Mezinárodním olympijským výborem a vyvolal diskusi o product placementu ve sportu. Mezitím Horst, ohromený Spitzem a jeho rekordními olympijskými hrami, založil vlastní firmu na plavky s názvem Arena a rozšířil svou průkopnickou práci se sportovci o exkluzivní smlouvy na oblečení se sportovními federacemi a dokonce i s olympijským výborem a nakonec se stal jedním z nejdůležitějších obchodníků v komerčním sportu na celém světě.
Rané lifestylové tenisky
Stejně jako mnoho jiných návrhů značky adidas byla i Gazelle původně vytvořena jako tréninková obuv, ale nakonec se stala i lifestylovou teniskou. Částečně díky barevnému semišovému svršku, který ji odlišoval od ostatní sportovní obuvi té doby, se Gazelle podařilo tento přechod uskutečnit poměrně brzy - v roce 1976 se objevila v japonském vydání pánského módního časopisu Popeye a nosily ji známé osobnosti, jako například Mick Jagger. Přesto se adidas i nadále soustředil na její sportovní schopnosti a zároveň dbal na podmanivou lifestylovou estetiku pro běžné uživatele. Na konci 70. let 20. století tak došlo k další aktualizaci modelu Gazelle, tentokrát se slavným logem značky Trefoil, které formovalo úchopové útvary podrážky. Kromě toho byla zdokonalena celková konstrukce boty a přední část chodidla byla přepracována tak, aby byla optimalizována pro házenou.
Gazelle a fotbalová kultura
Toto neustálé vylepšování udržovalo model aktuální i v 80. letech, i když se objevily modernější siluety. V průběhu desetiletí pokračovala cesta modelu Gazelle od tréninkové obuvi k módnímu zboží tím, že pronikl do různých subkultur po celém světě. Obzvláště úspěšná byla ve Velké Británii, kde ji nosili vášniví fotbaloví fanoušci známí jako Casuals. Členové tohoto hnutí si přivezli zpět kusy oblečení zakoupené při podpoře svých týmů v zahraničních evropských soutěžích, čímž rozšířili značku adidas a další zahraniční značky do částí severní Anglie i jinam. I když bylo oblíbenou volbou několik modelů adidas, pro mnoho Casuals byla Gazelle nejlepší volbou, protože i když byla stále cenově dostupnější než mnoho jiných značkových tenisek té doby, byla o něco dražší než siluety jako Monaco a Madeira, což jí dodávalo pocit prémiovosti.
Oblíbený hiphopový model
V době, kdy Gazelle ovládla fotbalové terasy ve Velké Británii, si ji oblíbila i jiná, zcela odlišná subkultura: hip hop. Tento vzkvétající hudební žánr se v 70. a na počátku 80. let rozšířil po Spojených státech a ve Velké Británii se začal prosazovat díky skupinám jako Run-DMC, jejichž členové byli známí tím, že nosili adidas Superstar. Protože tento model a další modely spojené s hiphopovou scénou Spojených států nebyly za Atlantikem tak dostupné, britští fanoušci často volili místo nich dostupnější model Gazelle. Ještě větší pozornosti se značce dostalo v roce 1986, kdy skupina Run-DMC vydala píseň My Adidas, v níž rapuje o svých oblíbených teniskách. To souviselo s dalším obnovením značky Gazelle, které zahrnovalo řadu nových barevných provedení zaměřených na běžné spotřebitele, kteří hledají módní tenisky pro každodenní nošení. V té době už byla tato silueta skutečně globálním fenoménem a adidas začal vydávat nové varianty, jako například Gazelle Super, a zároveň botu přeznačil (v Japonsku se z ní stala adidas 300), aby vyhovovala zahraničním trhům.
Vstup do Spojených států
V návaznosti na to se na počátku 90. let objevil trend klasických tenisek, který vedl mnohé k tomu, že se k modelu adidas Gazelle opět vrátili. Peter Moore a Rob Strasser, kteří v roce 1987 přešli od firmy Nike, podnítili společnost adidas, aby toho využila a znovu uvedla na trh své siluety z dědictví, a v roce 1991 vyšla nová verze Gazelle. Brzy poté ji začali nosit vlivní skateboardisté Eric Koston a Natas Kaupas při soutěžích v Evropě, než se vrátili do Spojených států a zpopularizovali ji tam jako skateovou obuv. Mezitím hvězda Beastie Boys Mike D, který byl známý nošením bot adidas, investoval do losangeleského startupu X-Large - streetwearové značky a obchodu s oblečením, který vedle vlastního oblečení prodával i oldschoolové tenisky. V důsledku těchto různých faktorů si model Gazelle ve Spojených státech stále nacházel nové fanoušky a byl oblíbený po celé zemi.
Britpopové hvězdy a supermodelky
V Evropě se Gazelle běžně objevovaly na britpopové hudební scéně, která se ve Spojeném království rychle stávala kulturním fenoménem. V čele tohoto hnutí stála populární manchesterská skupina Oasis, jejíž styl tak trochu vyrostl z kultury fotbalových teras 80. let a která se na koncertech často objevovala v Gazelle. V polovině 90. let je nosily i další britpopové kapely jako Blur a Suede a jejich fanoušci je chtěli napodobit. Jinde se objevila na nohou Jaye Kaye z Jamiroquai ve videoklipu britské funkové kapely Virtual Insanity, který v roce 1996 opakovaně vysílala MTV. Byly to však pravděpodobně dobové supermodelky, díky nimž se Gazelle staly tak ceněnou obuví v období Cool Britannia. Jeden snímek Kate Mossové z roku 1993, na němž ležérně pózuje v bordó Gazelách, byl obzvlášť ikonický; dokonce natolik, že se ho adidas rozhodl znovuobjevit v rámci reklamní kampaně na novou verzi Gazel v roce 2016. Další nezapomenutelnou fotografií byla dánská modelka Helena Christensenová, která v roce 1994 pózovala pro dámský módní časopis Elle pouze v černých botách, čímž se tato dnes již desítky let stará silueta stala s příchodem nového tisíciletí skutečně žádaným módním kouskem.
Limitovaná spolupráce
V roce 2001 uvedl adidas na trh velmi populární řadu Originals a model Gazelle se vrátil na další desetiletí. Tato iterace, známá jako Gazelle Vintage, vycházela z modelu z 60. let a posloužila jako plátno pro jednu z prvních spoluprací, kdy japonská streetwearová značka Neighborhood navrhla dvě barevné verze v limitované edici. Byly uvedeny na trh u příležitosti finále mistrovství světa ve fotbale v Berlíně v roce 2006 a zdobily je detaily připomínající tuto událost, přičemž černá verze "Home" byla k dostání pouze v domovském městě značky v Tokiu a bílá "Away" se prodávala v pobočkách adidas v Japonsku i v Berlíně.
Boty vhodné pro Jamese Bonda
Navzdory této stylové spolupráci znamenala léta 2000 a začátek roku 2010 pro model Gazelle poměrně klidné období, zejména ve Spojených státech. Přesto adidas pokračoval v prosazování této boty a vydával nové verze, například objemnější Gazelle 2, a dokonce i model optimalizovaný pro skateboardisty. Její kulturní proslulost pak byla znovu potvrzena v roce 2012, kdy James Bond, ztvárněný hercem Danielem Craigem, nosil šviháckou tmavě modrou barvu modelu Gazelle 2 během tréninkových scén třetí bondovky Skyfall. Skejťácké kvality boty se projevily také ve spolupráci s londýnskou značkou Palace Skateboards v roce 2015, kdy tato oděvní značka spolupracovala s adidasem na vytvoření dvou skejťáckých edicí: Palace Pro, která využila adidas Primeknit, aby byla ještě pohodlnější a lehčí, aniž by to bylo na úkor odolnosti, a Palace Pro Trainer, která zvolila tradičnější semišovou konstrukci.
Oživení klasiky
O pouhý rok později se boty adidas Gazelle vrátily na trh v dosud největší míře. V té době si lidé botu stále kupovali, ale právě díky rozhodnutí značky vrátit zpět populární model z roku 1991 dosáhl tak silného oživení. Tato konkrétní verze měla v 90. letech významný kulturní dopad a její vliv na současné návrháře obuvi adidas, jako byl Jean Khalifé, který vyrostl v severovýchodní Francii, kde byla Gazelle oblíbenou teniskou, znamenal, že se k ní při jejím návratu chovali s respektem a úctou. V době reedice neexistovala žádná schémata původního designu, takže Khalifé a jeho tým museli Gazelle rekonstruovat kus po kuse, aby vytvořili věrnou repliku, kterou rádi odhalili veřejnosti. Věnovali mimořádnou péči reprodukci klíčových prvků, jako je jednotka podrážky, charakteristická textura lištové pásky a tvarovaný jazyk, aby zajistili, že se vyrovná originálu.
Sbírání kolaborací
Obnovení prodeje v roce 2016 bylo velmi úspěšné, protože sestava z roku 91 měla dokonalou rovnováhu mezi nostalgií, vintage nádechem a všestranným stylem. Díky tomu si ji oblíbily starší generace, které si botu pamatovaly z dětství, i mladší, které chtěly ležérní tenisky s nadčasovou estetikou. V následujících letech se Gazelle stala oblíbenou obuví pro kreativní spolupracovníky, mezi něž patřila italská streetwearová značka Slam Jam, losangeleský butik Sneaker Politics a oděvní značka Brendona Babenziena NOAH, která vyrobila dvě barevné varianty s poutavými svršky s gepardím a kamuflážním potiskem. Vedle nich se objevily i netradičnější spolupráce, například s Transport for London, jejíž královský fialový design oslavoval stavbu linky londýnského metra Elizabeth Line, a kolekce od dlouhodobého progresivního spolupracovníka značky adidas Yohjiho Yamamota, který vytvořil několik rafinovaných barevných variant pro inovativní partnerství s Y-3.
Gucci Gazelle a Satellite Stomper
Díky tak rozmanitému seznamu spolupracujících partnerů se Gazelle stala přitažlivou pro širokou škálu lidí z celého světa. V roce 2022 se pak stala ještě větším globálním fenoménem díky své dosud nejluxusnější spolupráci. Britský GQ předznamenal toto partnerství na začátku roku 2022, kdy se na obálce únorového vydání módního časopisu objevila fotbalová superstar Mo Salah v tmavě zelených Gazelách a velkém kabátě Gucci. Spojení těchto dvou značek bylo poměrně prozíravé, protože později téhož roku se spojí a vytvoří jedny z nejvyhledávanějších modelů Gazelle, jaké kdy byly vyrobeny. První z nich vyšly v létě 2022 a byly vyrobeny z ušlechtilých materiálů s jedinečným označením Gucci, které jim dodávalo prvotřídní a exkluzivní estetiku. Během následujících dvou let přinesla spolupráce s Gucci desítky barevných provedení v různých výstředních stylech a odvážných tónech, které byly všechny vyrobeny v Itálii, aby byla zajištěna jejich nejvyšší možná kvalita. Kolekce Gazelle x Gucci, kterou nosily hollywoodské celebrity jako Olivia Wilde a Brad Pitt, vynesla letitou siluetu na novou úroveň popularity a dokonce zažila svůj vlastní virální moment na sociálních sítích díky známému nadšenci značky adidas Harrymu Stylesovi. Během zpěvákových koncertů Love On Tour v roce 2023 byl natočen, jak na pódiu v Austrálii popíjí ze zelených semišových Gazel Gucci, a když se video dostalo na sociální sítě, okamžitě ho sdíleli jeho obdivovatelé po celém světě, což způsobilo prudký nárůst prodeje všech Gazel. Stylesova náklonnost k této siluetě je tak ikonická, že na australských webových stránkách značky je odkaz na přezdívku jeho fanoušků pro Gazely - Satellite Stompers -, která vznikla podle dupavého tance, který předvádí při vystoupení s písní "Satellite". I nyní se při vyhledání Satellite Stompers na webu adidas zobrazí stránka Gazelle, protože značka ctí spojení superhvězdného hudebníka s touto teniskou.
Vlivná silueta
Podmanivá kombinace Harryho Stylese, Gucciho a modelu adidas Gazelle představovala vrchol v celém seznamu výjimečných momentů z jeho dlouhé historie. Od té doby značka obuvi nadále rozšiřuje rozmanitost barevných provedení Gazelle a zároveň spolupracuje s novými partnery, mezi něž patří nadšenec do tenisek a expert na streetwear Sean Wotherspoon, britský skateboardista a umělec Blondey McCoy, hongkongská lifestylová značka CLOT Edisona Chena a portorický rapper Bad Bunny, který vytvořil dva stylové návrhy s vlastními detaily a jedinečnými efekty značky. Silueta se také stala častou volbou stylistů módních influencerů, jako je Gigi Hadid, která vzbudila pozornost poté, co si ji v roce 2024 při nákupech vybrala místo značně populárních bot adidas Samba, a hereček, jako jsou Emma Watson a Jennifer Lawrence.
Rozmanitost vzorů a stylů
Dnes lze adidas Gazelle najít v obrovské škále barevných provedení, která se hodí téměř ke každému stylu, a v rozmanitosti modelů, mezi něž patří skateboardová bota ADV, Bold s podrážkou s trojitou platformou, Indoor, jejíž design přinesl trend Gazelle na začátku roku 2020 a z níž vycházela spolupráce s Gucci, a 85, která napodobuje verzi z poloviny 80. let. Standardním modelem mezitím zůstává provedení '91, jehož design ztělesňuje nadčasové kvality řady adidas Originals.
Půlstoletí a stále více
Po více než půlstoletí je model adidas Gazelle stále stejně aktuální, což svědčí o jeho schopnosti přizpůsobit se množství módních trendů, které se v průběhu jeho historie střídaly. Ještě více však Gazelle tyto trendy ovlivnila a definovala styl fotbalových subkultur, hudebních scén a prominentních módních osobností na sociálních sítích. Díky tak širokému spektru fanoušků dosáhl tento design, který je dědictvím, vrcholu svých sil a nevykazuje žádné známky toho, že by měl v dohledné době ustoupit.