SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

Příběh ikony.

Air Force 1
© Nike

Slavné jméno

Na začátku 80. let byla společnost Nike dobře známá díky svým běžeckým zkušenostem, ale na basketbalové scéně byla poměrně malá. V touze řešit tuto situaci začala značka pracovat na modelu, který se měl jmenovat Nike Air Force 1 podle slavného amerického prezidentského letadla. Tento vznešený název se ukázal jako příznivá volba, protože design se nakonec stal po celém světě stejně uznávaným jako jeho jmenovec.

© Nike

Vzduchové odpružení v basketbalové botě

V modelu Air Force 1 chtěla společnost Nike vytvořit jiný typ obuvi, botu určenou pro výbušné skoky a rychlé pohyby, která by zároveň měla tlumení pro zmírnění těžkých přistání. Na konci předchozího desetiletí byla poprvé představena technologie vzduchové podrážky Air a společnost Nike věděla, že pokud se tato převratná inovace podaří přenést do basketbalové boty, bude to mít zásadní vliv na kvalitu designu. Nejenže dokázala poskytnout stabilní a podpůrnou základnu, kterou basketbalisté potřebovali, ale byla také okamžitě rozpoznatelným symbolem kreativity a odhodlání společnosti Nike vyrábět tu nejlepší obuv.

© Nike

Vizionářský návrhář

Přechod jednotky podešve Air na basketbalový trenažér by vyžadoval spoustu vynalézavosti a ukázalo se, že to byla náročná výzva. Dva roky po zahájení tohoto podniku se týmu designérů stále nedařilo vyrobit basketbalovou obuv Air. Tehdy se společnost Nike rozhodla jmenovat vizionářského designéra Bruce Kilgorea, aby se ujal vedení projektu. Protože se již etabloval jako celoamerický produktový designér s vynikající kariérou, byl ideální osobou pro práci na Nike Air Force 1.

Odborné poradenství

Aby mohl Kilgore vytvořit kvalitní basketbalovou obuv, věděl, že bude muset upřednostnit funkci před formou, aby splnil konkrétní požadavky hráčů na výkon. Společnost Nike má za sebou historii, kdy k dosažení takových funkčních inovací přizvala odborníky z různých oborů, a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Kilgore konzultoval projekt s podiatry a dalšími odborníky, kteří mu pomáhali, a nakonec přišli se zcela novou tlumicí jednotkou Air, která byla specifická pro model AF1.

Výkonný design

Když byla nejdůležitější jednotka podrážky na svém místě, tým se zaměřil na další užitné aspekty designu. Kilgore se inspiroval botou Nike Approach, robustní turistickou botou, jejíž spodní část paty se prohýbala nahoru a dovnitř směrem k Achillově šlaše. Tento prvek byl přenesen do modelu Air Force 1, aby byla zajištěna flexibilita bez kompromisů v pevnosti, zatímco proprioceptivní pásek dále posílil ochranu kotníku. Potřeby hráčů v oblasti trakce byly uspokojeny také díky řadě specializovaných kruhových struktur na pryžové podrážce, které jim umožňovaly bezkonkurenčně rychle měnit směr.

© Nike

Nečekaný zdroj inspirace

Design Kilgore byl inspirován také architekturou. Půdorys pařížské katedrály Notre Dame se stal podkladem pro vroubkovaný vzhled odolné podrážky cupsole - což je samo o sobě na tehdejších basketbalových botách něco zřídka vídaného -, který vyvažoval dodatečnou výšku, kterou poskytovalo odpružení Air v podrážce. Tyto různorodé vlivy byly podpořeny chytře promyšlenými prvky, jako je systém šněrování s proměnlivou šířkou, který stahoval svršek těsněji k noze, aby těsně přiléhal a skvěle se ovládal. Celkově Bruceův hotový výrobek spojil jeho minimalistický designový étos s technologickou silou společnosti Nike a vytvořil inovativní, stylovou botu, která při svém uvedení na trh v roce 1982 poprvé uvedla Nike Air do basketbalového sportu.

Vytvoření ikonické image

Aby společnost Nike přitáhla větší pozornost ke svému novému designu, požádala některé z nejlepších hráčů NBA o vytvoření ikonického obrazu. Na něm byly basketbalové hvězdy Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes a Bobby Jones zobrazeny, jak stojí na asfaltu před siluetou letadla na sytě oranžovém pozadí vycházejícího slunce. Všichni měli na sobě bílé letecké kombinézy Nike a samozřejmě boty Nike Air Force 1 v originální bílé barvě s šedými detaily na swooshi a podrážce. Zanedlouho začali Air Force 1 nosit i další vysoce cenění hráči NBA. V roce 1983 pak byl představen model AF1 Low, který poskytl jinou možnost pro ty, kdo dávali přednost nízkému kotníku, a přinesl širší oblibu tohoto modelu.

© Nike

Přelomová obuv se vrací

Kromě toho, že model Nike Air Force 1 přinesl vylepšenou basketbalovou obuv, založil několik důležitých fenoménů v kultuře tenisek. Do historie se zapsala tím, že se stala první kolekcí Nike, která byla znovu uvedena jako retro design - což je dnes mezi moderními značkami tenisek běžné. Stalo se tak díky popularitě modelu AF1, která se v prvních dvou letech po jeho vydání ujala v některých oblastech Spojených států. V roce 1984, kdy existovala reálná možnost, že výroba Air Force 1 bude ukončena, se fanoušci z východního pobřeží, zejména z Baltimoru, Filadelfie a New Yorku, jejichž mládež jim přezdívala "Uptowns", dožadovali vydání dalších. V té době bylo vyřazování bot ve prospěch novějších modelů běžnou praxí, ale pro mimořádný návrat AF1 byla připravena půda v roce 1983, kdy tři baltimorské obchody předložily společnosti Nike nápaditý nápad. Navrhly, aby se jedinečné verze prodávaly pouze v jejich obchodech, což vedlo k dalšímu sneakerovému prvenství - spolupráci a limitovaným sériím. Společnosti Nike se nápad zalíbil, a tak se zrodila iniciativa "Colour of the Month Club". Tento koncept přilákal fanoušky z celého východního pobřeží, kteří se hrnuli do obchodů Charley Rudo, Downtown Locker Room a Cinderella Shoes, aby si mohli pořídit jedinečné modely. Jejich nadšení přispělo k obnovení nadšení pro tento model u společnosti Nike, přičemž první znovuzavedení bylo v těchto obchodech průkopnické a často se okamžitě vyprodalo. V roce 1986, sotva dva roky poté, co byl model Nike Air Force 1 stažen z pultů, se na ně naplno vrátil.

© Nike

Oblíbený hiphopový model

Po svém znovuzavedení šly neúnavné Air Force 1 od desíti k pěti a postupně se staly jedněmi z nejoblíbenějších tenisek na světě. Kromě pověsti pohodlné basketbalové boty z ní vášnivé působení baltimorské scény udělalo také žádaný módní kousek a v průběhu 90. let se AF1 začala šířit do různých oblastí americké kultury. Tomuto růstu napomohlo i to, že Nike představil speciální edice a prémiové verze v limitovaných sériích, které byly ideální pro sběratele. Celobílé barevné provedení, vydané někdy v průběhu této dekády, se stalo obzvláště oblíbeným pro svůj nedotčený zevnějšek a složité linie prošívání. Hiphopové hvězdy a značky začaly tento model přijímat prostřednictvím umělců, jako byl Jay-Z, který v roce 1998 v jednom ze svých vydání rapoval o "celobílých Air Force One". Tento trend pokračoval i na začátku roku 2000, kdy hiphopová značka Roc-A-Fella Records dostala vlastní edici v bílé barvě s logem vyšitým do boční paty. V roce 2002 raper Nelly dokonce věnoval nyní proslulým teniskám celou píseň, včetně videoklipu, v němž je vidět, jak ho obklopují krabice od bot Nike a on zpívá o AF1. Později, ke konci devadesátých let, harlemský umělec ASAP Rocky ukázal, jakou sílu mají celebrity a hiphopová scéna při popularizaci obuvi Nike, když zviditelnil model AF1 Mid - siluetu, která se jen těžko dostávala do povědomí veřejnosti - tím, že ji nosil během svých vystoupení.

© Nike

Oslava ikony

V roce 2007, kdy Air Force 1 dosáhly 25. výročí, se staly celosvětovou senzací. Na počest jeho neuvěřitelné dráhy měla společnost Nike při této příležitosti velké plány a spojila slavná jména ze světa basketbalu i hudební scény. Jako pocta původnímu basketbalovému plakátu byl vypracován podobný obrázek, tentokrát s deseti hvězdnými hráči, včetně dvou těžkých vah té doby LeBrona Jamese a Kobeho Bryanta. Hráči byli opět rozmístěni na pásu asfaltu, tentokrát osvětleném jasnými světly, která jim svítila do zad. A samozřejmě všichni měli na sobě Nike Air Force 1 spolu s bílým značkovým oblečením. Pod nimi se vyjímal nápis "Druhý příchod".

© Nike

Ve stejné době Nike spolupracovala s monumentálními hudebními producenty Rickem Rubinem a DJ Premierem, aby pro AF1 uspořádala hudební oslavy. Dohlíželi na produkci skladby s názvem "Classic (Better Than I've Ever Been)", kterou na akci k výročí Nike Air Force 1 na MTV2 předvedli superhvězdy Kanye West, KRS-One a Nas. Vlivný rapper Rakim se k hvězdné skupině přidal pro remix skladby k singlu, za který byli v roce 2008 nominováni na cenu Grammy v kategorii Nejlepší rapová spolupráce.

Významné spolupráce

Tyto propracované narozeninové oslavy prokázaly oddanost společnosti Nike modelu Air Force 1. O deset let později, při 35. výročí, byla oddanost značce stále stejně silná. Tentokrát se zaměřila na spolupráci na vysoké úrovni s módními návrháři a významnými hráči v hudebním průmyslu, což naznačovalo přechod modelu AF1 do vyšších pater módního průmyslu. Nike se spojila se streetwearovým návrhářem Donem C, rapperem a hudebním producentem Travisem Scottem, podnikavým módním návrhářem Virgilem Ablohem, hudebním manažerem a spoluzakladatelem Roc-A-Fella Records Kareemem "Biggsem" Burkem a inspirativním návrhářem Errolsonem Hughem, z nichž každý vyvinul svou vlastní podpisovou verzi modelu. Balíček známý jako Nike Air Force 1 AF100 Pack obsahoval modely AF1 Highs, AF1 Lows a dokonce i Lunar Force 1, které představovaly celou řadu předchozích designů Air Force 1. Každý z nich se vyznačoval jedinečnými stylistickými detaily a balíček se ukázal jako velmi oblíbený. Pro některé členy skupiny vedla navázaná partnerství k dalším kultovním spolupracím, jako například ke spolupráci s luxusní módní značkou Off-White™ Virgila Abloha a k řadě vyhledávaných modelů Travise Scotta, jehož reverzní swoosh se stal charakteristickým znakem jeho návrhů Nike.

© Nike

Neuvěřitelný mezník

Ještě nedávno dosáhl model Nike Air Force 1 40. výročí. Tentokrát značka vyzdvihla čtyři progresivní kolektivy z celého světa a představila balíček Join Forces Pack. Tyto různorodé skupiny byly vybrány pro svůj výrazný styl spolu s jejich prací na posílení místních komunit. Patřil mezi ně čistě ženský kolektiv z Los Angeles, japonská taneční skupina, taneční akademie z Johannesburgu a komunitní taneční skupina z Memphisu. I když oslava uctila jedinečné aspekty designu, díky nimž byl model AF1 v minulosti tak oblíbený a který má na svém kontě více než 1700 různých iterací, hlavní pozornost byla zaměřena na budoucnost modelu a generace, které jej budou následovat.

© Nike

Historická obuv

Po celou dobu své existence se model Air Force 1 vyznačoval nejlepšími materiály a technologiemi Nike a nakonec se etabloval jako základ pouliční kultury. Značka využila sílu partnerství a spoluprací, aby tenisku vynesla na ještě astronomičtější úroveň popularity, kterou si udržuje dodnes. S tak úctyhodnou historií se Nike Air Force 1 právem stala jednou z nejikoničtějších bot všech dob.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ