
Nike Air Force 1
2763 článkyPrvní setkání technologie Air a basketbalu.

Air Force 1 x Tiffany & Co. 1837
Zobrazit

"The Ten"
Zobrazit

Air
Zobrazit
- Nike
- Air Force 1 Low Retro
- FD7039-600
- Kč3.529,59
- Nike
- Air Force 1 '07
- FD0801-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FD0793-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07 SE
- DX6764-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- DX6541-100
- Kč2.823,62
- Nike
- Air Force 1 Premium
- DR9503-601
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 Premium
- DR9503-201
- Kč3.294,27
- Nike
- Air Force 1 Premium
- DR9503-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 Premium
- DR9503-001
- Kč3.294,27
- Nike
- Air Force 1 '07 LX
- DR0148-101
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 High SE
- DQ7584-100
- Kč3.294,27
- Nike
- Air Force 1 Low SP x UNDERCOVER
- DQ7558-101
- Kč3.764,91
- Nike
- Air Force 1 Low SP x UNDERCOVER
- DQ7558-002
- Kč3.764,91
- Nike
- Air Force 1 Low SP x UNDERCOVER
- DQ7558-001
- Kč3.764,91
- Nike
- Air Force 1 '07 LX
- DO9456-100
- Kč3.294,27
- Nike
- Air Force 1 High '07 x Billie Eilish
- DM7926-300
- Kč4.000,23
- Nike
- Air Force 1 Low Retro
- DM0576-101
- Kč2.117,19

- Nike
- Air Force 1 PLT.AF.ORM
- DJ9946-101
- Kč3.058,95

- Nike
- Air Force 1 PLT.AF.ORM
- DJ9946-001
- Kč3.058,95

- Nike
- Air Force 1 Crater FlyKnit
- DC7273-500
- Kč2.119
- Nike
- Air Force 1 Sculpt
- DC3590-105
- Kč3.294,27
- Nike
- Air Force 1 Sculpt
- DC3590-104
- Kč3.294,27

- Nike
- Air Force 1 Sculpt
- DC3590-101
- Kč2.305,45
- Nike
- Air Force 1 High Utility 2.0
- DC3584-100
- Kč3.529,59
- Nike
- AF1 Lover XX
- AO1523-800
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 Lover XX
- AO1523-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1
- FN3875-100
- Kč2.352,98
- Nike
- Air Force 1 Next Nature
- FN3810-400
- Kč2.352,98
- Nike
- Air Force 1 '07
- FN3501-101
- Kč2.823,62
- Nike
- Air Force 1 '07
- FN3501-100
- Kč2.853,77
- Nike
- Air Force 1 '07
- FN3493-100
- Kč2.823,62
- Nike
- Air Force 1 LV8
- FJ7706-131
- Kč2.588,30
- Nike
- Air Force 1 PLT.AF.ORM
- FJ4965-200
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07 Next Nature
- FJ4825-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07 Low
- FJ4823-100
- Kč3.299
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4801-400
- Kč2.823,62
- Nike
- Air Force 1 PLT.AF.ORM
- FJ4739-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4228-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4226-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4211-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4211-002
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4211-001
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4209-400
- Kč3.058,95
- Nike
- Air Force 1 '07
- FJ4209-100
- Kč3.058,95
- Nike
- Force 1 Low
- FJ3486-102
- Kč1.411,69
- Nike
- Force 1 Low
- FJ3484-102
- Kč1.647,02
- Nike
- Air Force 1 Sculpt
- FD9868-100
- Kč1.976
- Nike
- Air Force 1 '07
- FD9867-100
- Kč2.140,72
Air Force 1
Na začátku 80. let byla společnost Nike dobře známá díky svým běžeckým zkušenostem, ale na basketbalové scéně byla poměrně malá. Značka chtěla tuto situaci řešit a začala pracovat na modelu, který se měl jmenovat Nike Air Force 1, podle slavného amerického prezidentského letadla. Tento vznešený název se ukázal jako příznivá volba, protože design se nakonec stal stejně známým po celém světě jako jeho jmenovec.
V modelu Air Force 1 chtěla společnost Nike vytvořit jiný typ obuvi, botu určenou pro výbušné skoky a rychlé pohyby, která by zároveň měla tlumení pro zmírnění těžkých přistání. Na konci předchozího desetiletí byla poprvé představena technologie Air sole a společnost Nike věděla, že pokud se tato převratná inovace podaří převést na basketbalovou obuv, bude to mít zásadní vliv na kvalitu designu. Nejenže dokázala poskytnout stabilní a podpůrnou základnu, kterou basketbalisté potřebovali, ale byla také okamžitě rozpoznatelným symbolem kreativity a odhodlání společnosti Nike vyrábět tu nejlepší obuv.
Převod podrážky Air na basketbalovou tretru by vyžadoval spoustu vynalézavosti a ukázal se jako náročný úkol. Dva roky po zahájení tohoto podniku se týmu konstruktérů stále nedařilo vyrobit basketbalovou obuv Air. Tehdy se společnost Nike rozhodla jmenovat vizionářského designéra Bruce Kilgorea, aby se ujal vedení projektu. Protože se již etabloval jako celoamerický produktový designér s vynikající kariérou, byl ideální osobou pro práci na Nike Air Force 1.
Kilgore věděl, že pro vytvoření kvalitní basketbalové boty bude muset upřednostnit funkci před formou, aby splnil konkrétní požadavky hráčů na výkon. Společnost Nike již v minulosti přibírala odborníky z různých oborů, aby dosáhla takových funkčních inovací, a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Kilgore konzultoval projekt s podiatry a dalšími odborníky, kteří mu pomáhali, a nakonec přišli se zcela novou tlumicí jednotkou Air, která byla specifická pro model AF1.
Po zavedení veledůležité jednotky podrážky se tým zaměřil na další užitné aspekty designu. Kilgore čerpal inspiraci z modelu Nike Approach, robustní turistické boty, jejíž spodní část paty se prohýbala nahoru a dovnitř směrem k Achillově šlaše. Tento prvek byl přenesen do modelu Air Force 1, aby byla zajištěna flexibilita bez kompromisů v pevnosti, zatímco proprioceptivní pásek dále posílil ochranu kotníku. Potřeby hráčů v oblasti trakce byly uspokojeny také díky řadě specializovaných kruhových struktur na pryžové podrážce, které jim umožňovaly bezkonkurenčně rychle měnit směr.
Design Kilgore byl inspirován také architekturou. Půdorys pařížské katedrály Notre Dame se stal základem pro vroubkovaný vzhled odolné podrážky - což je samo o sobě něco, co se na tehdejších basketbalových botách vyskytovalo jen zřídka -, který vyvažoval dodatečnou výšku, kterou poskytovalo odpružení Air v podrážce. Tyto různorodé vlivy byly podpořeny chytře promyšlenými prvky, jako je systém šněrování s proměnlivou šířkou, který stahoval svršek těsněji k noze, aby těsně přiléhal a skvěle se ovládal. Celkově Bruceův hotový výrobek spojil jeho minimalistický designový étos s technologickou silou společnosti Nike a vytvořil inovativní, stylovou botu, která při svém uvedení na trh v roce 1982 poprvé uvedla Nike Air do basketbalového sportu.
Aby společnost Nike na svůj nový design více upozornila, přizvala k vytvoření ikonického obrazu některé z nejlepších hráčů NBA. Na něm byly basketbalové hvězdy Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes a Bobby Jones vyobrazeny, jak stojí na asfaltu před siluetou letadla na sytě oranžovém pozadí vycházejícího slunce. Všichni měli na sobě bílé letecké kombinézy Nike a samozřejmě boty Nike Air Force 1 v originální bílé barvě s šedými detaily na swooshi a podrážce. Zanedlouho začali Air Force 1 nosit i další vysoce cenění hráči NBA. V roce 1983 pak byl představen model AF1 Low, který poskytl jinou možnost pro ty, kdo dávali přednost nízkému kotníku, a přinesl širší oblibu modelu.
Kromě toho, že Nike Air Force 1 přinesl vylepšenou basketbalovou obuv, zavedl několik důležitých fenoménů v kultuře tenisek. Do historie se zapsala tím, že se stala první kolekcí Nike, která byla znovu uvedena jako "retro" design - což je dnes mezi moderními značkami tenisek běžné. Stalo se tak díky popularitě modelu AF1, která se v prvních dvou letech po jeho vydání ujala v některých oblastech Spojených států. V roce 1984, kdy existovala reálná možnost, že výroba Air Force 1 bude ukončena, se fanoušci z východního pobřeží, zejména z Baltimoru, Filadelfie a New Yorku, jejichž mládež jim přezdívala "Uptowns", dožadovali vydání dalších. V té době bylo vyřazování obuvi ve prospěch novějších modelů běžnou praxí, ale pro mimořádný návrat AF1 byla připravena půda v roce 1983, kdy tři baltimorské obchody předložily společnosti Nike nápaditý nápad. Navrhly, aby se jedinečné verze prodávaly pouze v jejich obchodech, což vedlo k dalšímu sneakerovému prvenství - spolupráci a limitovaným sériím. Společnosti Nike se nápad zalíbil a zrodila se iniciativa "Colour of the Month Club". Tento koncept přilákal fanoušky z celého východního pobřeží, kteří se hrnuli do obchodů Charley Rudo, Downtown Locker Room a Cinderella Shoes, aby si mohli pořídit jedinečné modely. Jejich nadšení přispělo k obnovení nadšení pro tento model u společnosti Nike, přičemž první znovuzavedení bylo v těchto obchodech průkopnické a často se okamžitě vyprodalo. V roce 1986, sotva dva roky poté, co byl model Nike Air Force 1 stažen z pultů, se na ně naplno vrátil.
Po svém znovuzavedení šla neúnavná Air Force 1 z místa na místo a postupně se stala jednou z nejobdivovanějších tenisek na světě. Kromě pověsti pohodlné basketbalové boty z ní vášnivá práce baltimorské scény udělala také žádaný módní artikl a v průběhu 90. let se AF1 začala šířit do různých oblastí americké kultury. Celobílé barevné provedení, vydané někdy v průběhu této dekády, se stalo obzvláště oblíbeným pro svůj nedotčený zevnějšek a složité linie prošívání. Hiphopoví umělci a vydavatelství začali tento model přejímat prostřednictvím populárních umělců, jako byl Jay-Z, který v roce 1998 v jednom ze svých vydání rapoval o "celobílých Air Force One". Tento trend pokračoval i na začátku roku 2000, kdy hiphopová značka Roc-A-Fella Records dostala vlastní edici v bílé barvě s logem vyšitým do boční paty. V roce 2002 raper Nelly dokonce věnoval nyní proslulým teniskám celou píseň, včetně videoklipu, v němž je vidět, jak ho obklopují krabice od bot Nike a on zpívá o AF1. Později, koncem devadesátých let, harlemský umělec ASAP Rocky ukázal, jakou sílu mají celebrity a hiphopová scéna při popularizaci obuvi Nike, když zviditelnil model AF1 Mid - siluetu, která se jen těžko dostávala do povědomí veřejnosti - tím, že ji nosil během svých vystoupení.
V roce 2007, kdy Air Force 1 dosáhla 25. výročí svého vzniku, se stala celosvětovou senzací. Na počest jeho neuvěřitelné dráhy měla společnost Nike pro tuto příležitost velké plány a spojila velká jména ze světa basketbalu i hudební scény. Jako pocta původnímu basketbalovému plakátu byl vypracován podobný obrázek, tentokrát s deseti hvězdnými hráči, včetně dvou těžkých vah té doby LeBrona Jamese a Kobeho Bryanta. Hráči byli opět rozmístěni na asfaltu, tentokrát ozářeni jasnými světly, která jim svítila do zad. A samozřejmě všichni měli na sobě Nike Air Force 1 spolu s bílým značkovým oblečením. Pod nimi se vyjímal nápis "Druhý příchod".
Společnost Nike zároveň spolupracovala s monumentálními hudebními producenty Rickem Rubinem a DJ Premierem, aby pro AF1 uspořádala hudební oslavy. Dohlíželi na produkci skladby s názvem "Classic (Better Than I've Ever Been)", kterou na akci k výročí Nike Air Force 1 na MTV2 předvedli superhvězdy Kanye West, KRS-One a Nas. Vlivný rapper Rakim se k hvězdné skupině přidal pro remix skladby k singlu, za který byli v roce 2008 nominováni na cenu Grammy v kategorii Nejlepší rapová spolupráce.
Tyto propracované narozeninové oslavy ukázaly, že společnost Nike věnuje Air Force 1 velkou pozornost. O deset let později, při 35. výročí, byla oddanost značce stále stejně silná. Tentokrát se zaměřila na spolupráci na vysoké úrovni s módními návrháři a významnými hráči hudebního byznysu, což naznačovalo přechod modelu AF1 do vyšších pater módního průmyslu. Nike se spojila se streetwearovým návrhářem Donem C, rapperem a hudebním producentem Travisem Scottem, podnikavým módním návrhářem Virgilem Ablohem, hudebním manažerem a spoluzakladatelem Roc-A-Fella Records Kareemem "Biggsem" Burkem a inspirativním návrhářem Errolsonem Hughem, z nichž každý vyvinul svou vlastní podpisovou verzi modelu. Balíček známý jako Nike Air Force 1 AF100 Pack obsahoval modely AF1 Highs, AF1 Lows a dokonce i Lunar Force 1, které představovaly celou řadu předchozích designů Air Force 1. Každý z nich se vyznačoval jedinečnými stylistickými detaily a balíček se ukázal jako velmi oblíbený. Pro některé členy skupiny vedla navázaná partnerství k dalším kultovním spolupracím, například k těm, na nichž se podílela luxusní módní značka Off-White Virgila Abloha, a k řadě vyhledávaných modelů Travise Scotta, jehož reverzní swoosh se stal charakteristickým znakem jeho návrhů Nike.
Ještě nedávno dosáhl model Nike Air Force 1 40. výročí. Tentokrát značka vyzdvihla čtyři progresivní kolektivy z celého světa a představila balíček Join Forces Pack. Tyto různorodé skupiny byly vybrány pro svůj výrazný styl spolu s jejich prací na posílení místních komunit. Patřil mezi ně čistě ženský kolektiv z Los Angeles, japonská taneční skupina, taneční akademie z Johannesburgu a komunitní taneční skupina z Memphisu. I když oslava uctila jedinečné aspekty designu, díky nimž byl model AF1 v minulosti tak oblíbený a který má na svém kontě více než 1700 různých iterací, hlavní pozornost byla zaměřena na budoucnost modelu a generace, které jej budou následovat.
Po celou dobu své existence se model Air Force 1 vyznačoval nejlepšími materiály a technologiemi Nike a nakonec se etabloval jako opora pouliční kultury. Je zcela pozoruhodné, že na propagaci modelu AF1 nebyla nikdy vydána žádná reklama, a přesto dosáhl astronomické popularity, kterou si udržuje dodnes. S tak úctyhodnou historií se Nike Air Force 1 právem stala jednou z nejikoničtějších bot všech dob.