Nike Air Max
4769 článkyVisible Air - vývoj technologie, která změnila historii kultury tenisek.

- Nike
- Air Max 97
- 921826-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 90
- FD9753-100
- Kč3.043,57
- Nike
- Air Max 97
- FD0800-001
- Kč4.756,45
- Nike
- Air Max 95
- FD0798-001
- Kč4.756,45
- Nike
- Air Max 95
- FD0652-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 95
- DZ4710-200
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 95 QS
- DV2593-100
- Kč4.280,78
- Nike
- Air Max 95
- DR2550-100
- Kč2.710,60
- Nike
- Air Max 97
- DQ9131-700
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97
- DQ9131-002
- Kč4.280,78
- Nike
- Air Max 97
- DQ9131-001
- Kč4.280,78

- Nike
- Air Max Plus
- DM2362-100
- Kč4.503

- Nike
- Air Max Plus
- DM2362-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97 OG
- DM0028-700
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97 OG
- DM0028-400
- Kč4.280,78
- Nike
- Air Max 97 OG
- DM0028-002
- Kč4.280,78
- Nike
- Air Max 97
- DH8016-100
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97
- DH8016-002
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97
- DH8016-001
- Kč4.518,61

- Nike
- Air Max 95
- DH8015-100
- Kč3.518

- Nike
- Air Max 90
- DH8010-100
- Kč3.567,28

- Nike
- Air Max 90
- DH8010-001
- Kč3.567,28
- Nike
- Air Max 1
- DH0295-103
- Kč1.902,44

- Nike
- Air Max 97
- 921826-101
- Kč4.198

- Nike
- Air Max 97
- 921522-025
- Kč2.853
- Nike
- Air Max 270
- FN3883-001
- Kč2.378,11
- Nike
- Air Max 270
- FN3882-001
- Kč1.902,44
- Nike
- Air Max 90 Next Nature
- FN3877-001
- Kč2.853,77
- Nike
- Air Max 95
- FN3876-001
- Kč3.329,44
- Nike
- Air Max 270
- FN3874-001
- Kč3.091,61
- Nike
- Air Max Plus
- FN3858-100
- Kč2.497,02
- Nike
- Air Max Plus
- FN3857-100
- Kč3.448,36
- Nike
- Air Max Plus
- FN3846-001
- Kč3.448,36
- Nike
- Air Max Plus 3
- FN3845-100
- Kč3.567,28
- Nike
- Air Max 95
- FN3840-001
- Kč3.329,44
- Nike
- Air Max 90 Futura
- FN3703-100
- Kč3.805,11
- Nike
- Air Max Plus
- FN3488-100
- Kč4.756,45
- Nike
- Air Max Plus
- FN3485-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97
- FN3417-100
- Kč4.756,45
- Nike
- Air Max 97
- FN3408-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 97
- FN0321-100
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max Plus Mercurial 25
- FJ4883-001
- Kč4.756,45
- Nike
- Air Max 95 Next Nature
- FJ4826-001
- Kč4.518,61
- Nike
- Air Max 90 Next Nature
- FJ4824-001
- Kč3.567,28
- Nike
- Air Max 90 Futura
- FJ4798-100
- Kč3.805,11
- Nike
- Air Max 270
- FJ4667-001
- Kč3.091,61
- Nike
- Air Max 90
- FJ4592-100
- Kč2.853,77
- Nike
- Air Max 270
- FJ4590-100
- Kč3.329,44
Air Max
V polovině osmdesátých let hledala společnost Nike způsob, jak aktualizovat svou revoluční technologii Air, která byla představena v předchozím desetiletí. Záměrem bylo vytvořit něco nového a vzrušujícího, co by posunulo Air na další úroveň inovace. Za tímto účelem se značka obrátila na nepravděpodobnou osobu - architekta Tinkera Hatfielda. Ten pracoval pro Nike od roku 1981, ale jeho přechod k designu obuvi v roce 1985 měl změnit směr jeho kariéry i směřování značky Nike Air.
Od Tinkera se očekávalo, že zmenší a zkompaktní kapsy Air, ale on udělal pravý opak a změnil tvar vzduchového polštáře tak, aby byl silnější a širší pro větší oporu a stabilitu. Inspiroval se špičkovým stavebním designem, a proto také zviditelnil vzduchové polštářky Air malým okénkem v patě. Vypadalo to naprosto jedinečně a zvětšenému airbagu to poskytlo prostor, aby se mohl pod vahou nohy ohýbat a rozšiřovat. Přestože se Hatfieldův nečekaný návrh setkal s určitým odporem, měl dostatečnou podporu, aby botu nechal vyrobit, a tak začal příběh modelu Nike Air Max.
Systém Air Max byl jednoduchý a nabízel mnoho výhod pro běžce i běžné uživatele. Díky zavedení okénka bylo možné vyrobit větší vzduchové polštáře s větším množstvím vzduchu uvnitř pro zvýšení tlumení. Bylo také možné snadno měnit jeho velikost a tvar, takže technologii Air bylo možné umístit do různých částí boty. Tento zvětšený objem a plocha rozložily váhu těla přes chodidlo a poskytly lepší absorpci energie a ochranu před nárazy. Díky tomu všemu byla podrážka Air Max ideální pro náročné aktivity a sporty, jako je basketbal a tenis, které se hrají na náročných površích.
Při navrhování první boty Nike Air Max vytvářel Tinker náčrty s různě velkými okénky Air, protože jeho tým pracoval na vytvoření jedné boty se správnými proporcemi. Pokud by bylo okénko příliš velké, neudrželo by dostatečnou hmotnost, ale pokud by bylo příliš malé, neodpovídalo by požadované estetice. Výsledkem bylo, že okénko v patě modelu Air Max 1 bylo menší než některé z navrhovaných konstrukcí, ale co bylo rozhodující, dokázalo, že tento koncept lze úspěšně realizovat. Postupem času se vzduchové kapsy a průhledná okénka rozšiřovaly, aby poskytovaly větší polstrování a zároveň odhalovaly stále více vzduchu Nike Air.
V letech následujících po vydání modelu Nike Air Max 1 v roce 1987 bylo uvedeno na trh několik dalších bot s podobně velkými okénky Air, zejména model Air Max 90, jehož pozornost poutající patní kazeta zdůrazňovala přítomnost viditelného vzduchu Air. V roce 1991 pak Tinker znovu inovoval, když ve spolupráci s Brucem Kilgorem vytvořil model Nike Air Max 180. Toto číslo, které znamenalo 180 stupňů, představovalo skutečnost, že vzduchový polštář byl viditelný na spodní části boty od laterální po mediální stranu. Sama o sobě to byla jedinečná inovace, která otevřela prostor pro ještě více vzduchu - o úctyhodných 50 % více než u předchozích tenisek Air Max.
Poté se značka zaměřila na rozšíření okénka Air horizontálně. V roce 1993 byla zavedena nová technika, která umožnila vytvořit větší a pružnější kapsu Air, která byla viditelná kolem celé paty modelu Air Max 93. V roce 1993 se tak objevila nová technologie, která umožnila vytvořit větší a pružnější kapsu Air. Vývoj pokračoval o dva roky později uvedením modelu Air Max 95, jehož viditelná pata a přední část chodidla Air poprvé obsahovaly vzduchové polštářky s různými hodnotami tlaku. Vzduchová kapsa v patě měla 4 vzájemně propojené vaky: dva podlouhlé tvary po stranách, každý o tlaku 25 psi, s jedním čtvercovým uprostřed a půlměsícovým vzadu, oba nafouknuté na 5 psi. Tato technika znamenala, že tlak vzduchu bylo možné nastavit na různé úrovně v závislosti na sportu a vytvořit tak tenisky Air, které by vyhovovaly různým aktivitám.
Koncem 90. let se velikost viditelného vzduchového polštáře ještě zvětšila a vznikla tak vůbec první celoplošná mezipodešev Air u modelu Air Max 97. Měla okénko, které se táhlo od přední části chodidla až k patě, spolu s druhým menším okénkem, které obepínalo zadní část paty. Uvnitř se skládala ze dvou vnějších trubek, které byly přes střed spojeny užšími pásy naplněnými vzduchem, a malého čtvrtkruhu na patě, který zajišťoval polstrování Air pro všechny části chodidla.
Pouhý rok po tomto vydání byl na trh uveden charismatický model Air Max Plus. Ten se vyznačoval řadou malých okének po obvodu mezipodešve a jednotkami Air s různými úrovněmi tlaku. Jako první v řadě Nike Air Max využívala novou technologii Tuned Air, která kombinovala polstrování Air s mechanickými částmi zvanými "hemisféry". Ty dodávaly strukturu a oporu všude tam, kde byly vloženy, a umožňovaly návrhářům měnit úroveň tlumení napříč chodidlem. U modelu Plus byly umístěny v patě, což znamenalo, že tlak ve vzduchových polštářcích mohl být snížen, čímž vzniklo měkčí odpružení a zvýšila se stabilita.
Když model Air Max vstoupil do roku 2000, návrháři společnosti Nike pracovali na maximálním využití technologie Air. Do roku 2003 se jim podařilo u modelu Air Max 2003 zmenšit pěnový prvek mezipodešve na extrémně tenký plátek. To připravilo půdu pro první model Air Max, který neměl pěnu vůbec - Air Max 360 z roku 2006. Jeho podrážka byla po třech letech výroby vyrobena novou metodou zvanou termoformování, která umožnila měnit měkkost a tuhost jednotky Air Max. Výsledný airbag vypadal úplně jinak než předchozí iterace. Měla trubkový polštářek vedoucí po okraji chodidla s prohlubní ve špičce a řadu podlouhlých prohlubní pod středem chodidla. Vznikla tak neuvěřitelně ohebná bota, která byla zároveň dostatečně pevná, aby poskytovala ochranu proti nárazu od paty až po špičku, a nebylo tak třeba používat žádnou pěnu. S hmotností jen o málo vyšší než 340 g byla téměř o 60 g lehčí než předchozí model, což z ní činí nejlehčí model Nike Air Max všech dob. Aby Nike prokázal její strukturální stabilitu, podrobil jednotku podrážky vážným testům, při nichž jeden testovací běžec urazil v modelu Air Max 360 více než 1 000 km. Jeho podrážka zůstala ve výborném stavu, což dokazuje odolnost nové konstrukce.
Protože se v té době již společnosti Nike podařilo zkonstruovat okénko Air po celé délce, zaměřila se na přidání inovací do dalších částí siluety Air Max. Například model Air Max 2015 byl obohacen o řadu futuristických technologií. Vedle kabelů Flywire a reverzních náběhů obsahoval plně konstruovaný svršek ze síťoviny, což bylo u modelu Air Max dosud nevídané. Kromě toho byla jednotka Air zdokonalena začleněním nového stylu ohebné drážky, díky kterému byl celek mnohem pružnější.
V roce 2017 však značka našla způsob, jak jednotku Nike Air Max ještě více zvětšit. Po úctyhodných 7 letech vývoje se odborným návrhářům značky Nike konečně podařilo zkonstruovat celou jednotku podrážky, která byla plná vzduchu, aniž by byla potřeba mezipodešev. Tento převratný prvek, který se objevil na revolučním modelu Air VaporMax, byl nesmírně složitý a využíval výstupky z TPU jako malé písty, které vytvářely odraz a vracely nositeli energii. Jednalo se skutečně o dokonalou podrážku Air Max, která poskytovala nejen pocit chůze po vzduchu, ale také vzhled - její průhledné pouzdro ji činilo zcela průhlednou.
S jednotkou Air Max, která dokázala plně nahradit podrážku, se dalo říci, že mise společnosti Nike nabídnout pocit chůze po vzduchu byla dokončena. Značka však na technologii Air Max pracovala i nadále. V roce 2018 byla do modelu Air Max 270 přidána vůbec nejvyšší jednotka Air, jejíž pata měřila 32 mm. Jen o rok později Nike překonala svůj vlastní rekord u modelu Air Max 720, jehož podpatek se tyčil nad ostatními s výškou 38 mm.
Nové designy se objevovaly i v roce 2020, počínaje modelem Air Max 2090, který u příležitosti 30. výročí svého vzniku kývl na ikonický model Air Max 90. V roce 2021 přišel model Air Max Dawn s dalším pojetím designu Nike Air Max díky použití okénka ve tvaru pilulky, které evokovalo původní Air Max 1. Spolu s těmito aspekty dědictví měla také svůj vlastní jedinečný vzhled, který byl ukován odhalenou přední částí vzduchového polštáře a jeho otvorem, který se rozprostíral přes celou šířku mezipodešve. V následujícím roce Nike pokračoval v rozvíjení kolekce designů Tailwind modelem Air Max TW. Na počest boty, která poprvé přinesla světu odpružení Nike Air, ještě před dobou, kdy bylo viditelné, se model TW vyznačoval vylepšenou jednotkou Air Max v patě s pěti baňatými okénky odhalujícími vzduch uvnitř, což mu dodávalo excentrický vzhled. Na Den Air Max 2023 pak Nike ještě jednou zintenzivnil svou nabídku s modelem Air Max Pulse. Model Pulse, který převzal jednotku Air z modelu 270, zahrnoval bodový systém tlumení, který díky použití plastového klipu pomáhal rozložit váhu této plyšové jednotky podrážky do klíčových bodů po celé spodní části chodidla, čímž zajišťoval větší odraz a ještě větší pohodlí.
Na vývoji řady Air Max se podíleli někteří z nejslavnějších návrhářů společnosti Nike a vznikly některé z jejích nejpamátnějších designů. Přestože značka již dosáhla svého cíle a vytvořila botu, která umožňuje lidem běhat výhradně na vzduchovém lůžku, není pochyb o tom, že z této slavné kolekce ještě něco vzejde. Ikonická technologie je stále hojně k vidění v botách, které nosí sportovní hvězdy, umělci, celebrity a další fanoušci po celém světě. Ve skutečnosti měla takový dopad, že Nike každoročně věnuje oslavě této legendární řady celý den. Den Air Max Day, který se koná 26. března, často předznamenává vydání retro designu, jako je například model Air Max 1, který byl uveden na trh v rámci zahajovací akce v roce 2014, nebo dokonce zcela nový výtvor Air Max. Vášeň značky pro tuto řadu zajišťuje, že pozoruhodná inovace Nike Air Max nadále podporuje své nositele jedinečným pocitem chůze po vzduchu.