Nike Janoski
72 článkyStylová skate bota, která ztělesňuje charakter svého jména.
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ SE
- "City of Cinema"
- Kč2.544,60
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ ‘Electric Pack’
- "Safari"
- Kč2.544,60
- Nike
- SB Janoski+ Slip
- "Summit White"
- Kč2.162,87
- Nike
- SB Janoski+ Slip
- "Black & White"
- Kč2.162,87
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Summit White & Black"
- Kč2.417,36
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Black & White"
- Kč2.417,36
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ Premium
- "City of Style"
- Kč2.544,60
- Nike
- SB Stefan Janoski
- "Burgundy Crush"
- Kč1.781,14
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Black & White"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Camo"
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Alabaster & Chili Red"
- Nike
- SB Janoski+
- "Lilac & Medium Soft Pink"
- Nike
- Janoski SB Zoom Stefan Janoski
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM Premium
- "Cashmere"
- Nike
- SB Stefan Janoski Canvas OG x Wacko Maria
- "Leopard"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Sashiko Pack"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip RM x Leo Baker
- "Orange Label"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip RM x Matriz
- "Porte Alegre Plaza"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM x Violent Femmes
- "White & Yellow"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Obsidian"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Triple White"
- Nike
- Janoski G
- "White Gum"
- Nike
- Janoski G
- "Black Gum"
- Nike
- SB Air Max Stefan Janoski 2 Moc
- "Black & Pale Ivory"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Knicks"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip
- "Lakers"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip Mid RM
- "Black & Pale Ivory"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Dusty Peach"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Premium
- "Bronze"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Watermelon"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM Premium
- "Floral"
- Nike
- SB Air Max Stefan Janoski 2
- "White & Black"
- Nike
- SB Air Max Janoski 2
- "White Gum"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Vivid Purple & Laser Blue"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Light Armory Blue & Vivid Purple"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Lucid Green & Obsidian"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Summit White & Court Blue"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Triple Black"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Mid Crafted
- "Black"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Stefan Janoski Max
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Cobra"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski x Wacko Maria
- "Leopard"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski OG
- "Black & White"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip
- "Black & White"
- Nike
- SB Stefan Janoski Max QS
- "Mosaic"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Elite
- "Cork"
SB Janoski
Stefan Janoski jezdí překvapivě uvolněným stylem a odvážné triky předvádí s lehkostí a grácií, která je činí obzvlášť působivými. To mu v bruslařské komunitě vyneslo obdiv a respekt. Mezitím je v osobním životě mužem s tvůrčím duchem, který od dětství miluje umění. Dodnes si udržuje řadu uměleckých koníčků, jako je psaní, hudba, sochařství a malování. Koncem devadesátých let vznikla díky kombinaci jeho lásky ke skateboardingu a této vrozené tvůrčí energie pozoruhodná obuv: slavné Nike Janoski.
V Kalifornii vychovaný Janoski nastoupil do společnosti Nike v roce 2002 v rámci snahy o založení jejího skateboardového oddělení Nike SB za pomoci odborných rad skaterů. Po čase si značka uvědomila, že Janoski je nadaný, vášnivý umělec s konkrétními představami o tom, co chce od skateové boty, a s neochvějným, přímým přístupem ke své práci. Zkrátka našli ideálního člověka pro návrh svého dalšího skateového modelu. Tak začalo příběhové partnerství, které změnilo směřování skejtové divize Nike.
Janoski v té době nebyl nadšený z většiny skateových bot, takže když mu Nike předložil potenciální návrh, odmítl ho na základě stylu i užitných vlastností. Byl odhodlán vytvořit vlastní náčrty a využít při tom umělecké schopnosti, které si během života osvojil. V mládí vyrůstal v prostředí bruslařského sportu, kde se mu líbily boty, které nebyly pro tento sport vyrobeny, ale byly pro něj dobře uzpůsobeny. V průběhu devadesátých let Nike vydával nové designy basketbalových bot s tlustší podrážkou, které nenabízely pocit spojení s prknem, který tolik skejťáků oceňovalo u dřívějších modelů, čímž se v rámci scény staly méně oblíbenými.
Janoski chtěl vrátit tenčí podrážku a vyhnout se tomu, co považoval za přílišnou vycpávku, která postihovala mnoho tehdejších designů, a vytvořit botu, která by odpovídala potřebám jeho komunity. Začal připravovat ručně kreslené obrázky své dokonalé skateové boty a poté, co prošel procesem spolupráce se seniorním kreativním ředitelem Nike Jamesem Arizumim a Kevinem Imamurou z Nike Footwear, našel Janoski přesně to, co chtěl. Návrh ukázal minimalistickou siluetu, která vypadala úplně jinak než ostatní boty zkonstruované společností Nike. Měla velmi konkrétní požadavky: neměly na ní být žádné nadbytečné prvky a mělo být použito jen minimum látky. Požadoval plochou špičku, jazyk bez dalšího polstrování a papírově tenkou podrážku, aby cítil prkno pod nohama.
Pro Janoskiho to byly základní aspekty designu, ale jeho minimalistický přístup byl poněkud vzdálen tehdejšímu cíli společnosti Nike, která chtěla s každým novým modelem předvést vzrušující technologický pokrok. Společnost Nike očekávala něco více hi-tech, podobně jako u jiných svých spoluprací se sportovci, nikoliv minimalistický design, který by odkazoval na minulou éru. Janoski se však nenechal odradit. Nike pro něj byla značka, která dokázala porušit konvence. Přesně věděl, jak má bota vypadat, a nebál se, že by o zakázku přišel. Nakonec ji navrhoval kvůli své vášni pro bruslení, ne kvůli slávě nebo uznání. Pokud měl mít vlastní botu s podpisem, mělo to být něco, co miloval, jinak to nemělo smysl dělat. Tento přístup mu umožnil stát si za svým bez zaváhání a značka nakonec na jeho návrhy přistoupila. Jediným kompromisem, který Janoski udělal, bylo povolení přidat na svršek swoosh, přičemž souhlasil s Arizumi, že je to dobrý nápad, jak zdůraznit, že se jedná o design Nike, vzhledem k tomu, že vypadá tak odlišně od všech jejich ostatních bot.
Po odsouhlasení návrhu byl prototyp odeslán do továrny k výrobě. Byl tak odlehčený, že firmě Nike bylo zpočátku řečeno, že se nemůže vyrábět, protože je příliš nízko nad zemí, aby mohl být legálně vyroben. Společnost Nike projevila důvěru v jednoduchý, ale netradiční design Nike Janoski a podepsala soubor výjimek, které umožnily botu vyrobit - rozhodnutí, kterého v následujících letech rozhodně nelitovala.
Když se boty Nike SB Zoom Janoski objevily v roce 2009 na pultech obchodů, byly známé jednoduše jako "Janoski". V její praktičnosti se projevila skejťákova láska ke svému sportu, stejně jako pochopení potřeb jeho vrstevníků. Díky svému střídmému stylu, absenci tlumení a všestrannosti se stala nesmírně populární, takže netrvalo dlouho a bylo třeba objednat další kusy, aby se uspokojila rostoucí poptávka. V bruslařské komunitě byl klíčem k úspěchu její specifický design. V souladu se svou minimalistickou estetikou měla bota jen velmi málo technologií kromě vulkanizované gumové podrážky, což je součástka, která se používala po celá desetiletí. Ačkoli to bylo poprvé, co byla přidána do boty Nike SB, pro skejťáka dávalo použití tohoto typu podrážky naprostý smysl, protože nabízela vynikající přilnavost a pocit, že jezdce od prkna téměř nic nedělí. Byla také překvapivě odolná a snadno se zařezávala, takže byla připravená na bruslení téměř ihned po vybalení z krabice.
Kromě toho, že si tento model získal pozornost mnoha bruslařů, stal se populárním i mimo bruslařské kruhy. Jednoduchost, která byla zapracována do designu, byla jeho největší předností, protože byl dostatečně univerzální, aby měl širokou oblibu. Byl také snadno vyrobitelný, takže byl mnohem dostupnější a cenově přijatelnější než mnoho jiných modelů. Velkým fanouškem boty byl i sám Janoski. Díky svému úzkému jazyku, dlouhé ploché špičce a ultratenké podrážce byla přesně tím, v co doufal. Ve skutečnosti byl z ní tak nadšený, že v původním páru, který mu Nike darovala, bruslil tak dlouho, dokud nebyl příliš opotřebovaný.
Od roku 2009 se objevilo mnoho verzí modelu Janoski, přičemž do novějších iterací se Nike dostalo i několik svých hi-tech inovací. Dostalo se mu úpravy Air Max, z níž se vyklubalo jedno z nejoblíbenějších vydání Nike SB vůbec, byla do něj přidána technologie Zoom a objevilo se v mnoha kolaboracích. Na oslavu desetiletého výročí vyšla kolekce Remastered ve čtyřech různých stylech: slip-on, na suchý zip, low-top se šněrováním a mid-top se šněrováním, čímž opět ukázala svou všestrannost. Janoski dokonce přesvědčil Nike, aby vydal některé návrhy RM bez swooshe, což mu konečně umožnilo získat dokonalou minimalistickou skateovou botu, po které vždy toužil.
Jednoduchý design Janoski překonal předchozí skateboardové modely a stal se jednou z nejprodávanějších skateboardových siluet Nike. Byla kombinována s obrovským množstvím modelů Nike a za dobu své existence se těšila pozoruhodné popularitě. Stejně jako on sám je Nike Janoski skutečnou ikonou skateboardové komunity i širšího světa.