SPORTSHOWROOM

Jordan

1

Basketbalová obuv, která uvedla na trh značku.

Jordan 1
© Jordan

Začátek výjimečné kariéry

V roce 1984 se Michael Jordan přihlásil do draftu NBA jako jednadvacetiletý mladík. Po úspěšné vysokoškolské kariéře, během níž získal řadu ocenění a vyznamenání, byla očekávání vysoká a Jordan byl podepsán týmem Chicago Bulls jako třetí hráč draftu. Nikdo však netušil, jak astronomicky úspěšná bude jeho kariéra. Tedy nikdo kromě některých prozíravých zaměstnanců společnosti Nike. Nejvýznamnějším z nich byl vedoucí sportovního marketingu Sonny Vaccaro. Jeho neochvějná víra v Jordanovy schopnosti přiměla značku vynaložit veškeré úsilí, aby s talentovaným mladíkem uzavřela sponzorskou smlouvu. Toto odhodlání vedlo k neuvěřitelné spolupráci, která se stala vlastní značkou - a která dodnes přitahuje masy fanoušků. Celé toto historické partnerství začalo jednou velmi speciální botou: Air Jordan 1.

© Jordan

Odvážný plán

Cesta k vytvoření prvních Air Jordan nebyla přímočará. Když se rozběhly přípravy na sezónu NBA 1984-85, chtěly všechny přední národní značky basketbalové obuvi podepsat smlouvu s Jordanem. Ten měl být zjevně výjimečným hráčem a Nike čelil tvrdé konkurenci konkurenčních společností Converse, jejíž tenisky Jordan nosil po celou svou vysokoškolskou kariéru, a adidas, který byl v té době módní značkou ve světě basketbalu. Přesto se zaměstnanci basketbalové divize Nike, která se potýkala s problémy, neúnavně snažili Jordana přesvědčit, aby šel k nim, a dokonce kontaktovali hráčovy rodiče, aby mu zajistili schůzku v oregonských kancelářích značky. Nakonec, poté co si vyslechl odvážný plán Nike vybudovat kolem budoucí hvězdy celou značku a příslib tantiém z každého prodeje a navíc 500 000 dolarů ročně, které měl za spolupráci dostávat - dvě věci, které mu žádná jiná společnost nenabídla - Jordan podepsal na tečkovanou čáru.

© Jordan

Poutavé logo a rebelský design

Když byla smlouva dohodnuta, mohla se společnost Nike pustit do zdokonalování prototypu, který byl Jordanovi předveden během jejich schůzky. Chtěl něco jiného a vzrušujícího s jednou důležitou úpravou - tenčí podrážkou. Peter C. Moore, kreativní ředitel v čele projektu Jordan, mu rád vyhověl. Inspiroval se předchozími návrhy Nike, jako jsou Dunk, Air Force 1, Vandal a Air Ship, a vytvořil nadčasovou botu. Měla odolnou, ale tenkou gumovou podrážku, štíhlou perforovanou špičku a splývavý kotník, takže byla zároveň stabilní, ochranná a pohodlná. Kromě toho měla podmanivou estetiku a vlastní jedinečné logo, rovněž navržené Moorem. Excentrický designér se podle příběhu vracel letadlem po schůzce s Jordanovým agentem Davidem Falkem, když uviděl letušku, jak podává dítěti špendlík. Na něm byla křídla, která ho zaujala. Během letu si na ubrousek načrtl emblém, který znázorňoval podobný pár křídel vyrůstajících z obou stran basketbalového míče. Bylo to dokonalé logo, které fungovalo jako metafora Jordanovy sportovní kariéry i jeho nadpřirozené schopnosti viset ve vzduchu a zároveň představovalo technologii odpružení Nike Air. Vedle tohoto výrazného loga dal Moore botě výrazný barevný blok, který ji skutečně zvýraznil. Červenočerná kombinace vypadala skvěle, ale zároveň se naprosto lišila od všech ostatních basketbalových bot, které byly v té době k vidění na hřištích NBA. Mělo to jeden velmi dobrý důvod - porušovalo to ligové pravidlo 51 %. To stanovilo, že hráči mohou nosit pouze boty, které jsou alespoň z 51 % bílé, a znamenalo to, že většina těch, které se v NBA nosily, byla v tomto jednoduchém tónu a jedné další barvě.

© Jordan

Porušení pravidel

Ačkoli Jordan údajně nebyl z designu nadšený, když ho viděl poprvé, bota mu přirostla k srdci a nakonec si ji oblíbil. Když však poprvé začal hrát za Chicago Bulls, dostal k nošení jiný pár, protože nové Air Jordany ještě nebyly hotové. Tou druhou botou byly podobné Nike Air Ship, které měly především stejné barvy jako nastupující Jordan 1. Během předsezónního zápasu proti Knicks 18. října 1984 způsobil Jordan rozruch, když nastoupil na hřiště v páru Air Ship porušujícím pravidla. Vedení NBA se nelíbilo, že jsou porušována jejich pravidla, a proto zaslalo tehdejšímu viceprezidentovi společnosti Nike Robu Strasserovi dopis, ve kterém výslovně zakázalo používání černo-červených bot, které měl ten den na sobě. Proslýchá se, že mu liga hrozila pokutou 5 000 dolarů za zápas, dokud je bude nosit, ale není jasné, kolik z toho musel vůbec zaplatit.

© Jordan

Barevné provedení Banned

Ačkoli byl Jordan v nich ještě jednou viděn během soutěže Dunk v roce 1985, Nike nakonec do designu zakomponovala více bílé barvy, aby mohl boty dál nerušeně používat. Nicméně důvtipný marketingový tým značky viděl v zákazu velkou příležitost a pustil se do přípravy dnes již legendární televizní reklamy. Michael Jordan v ní jednoduše stál a poskakoval s basketbalovým míčem nahoru a dolů, zatímco kamera směřovala dolů k jeho nohám. Hlas v pozadí vysvětloval, že nová revoluční basketbalová obuv Nike byla NBA vyřazena. Dále zdůrazňoval skutečnost, že nemohli zabránit lidem, aby si trenéra koupili, čímž apeloval na rebelský postoj basketbalových fanoušků po celé zemi, z nichž mnozí mu začali říkat Banned colorway. Navzdory tomu, že bota, kterou měl Jordan na sobě, ani nebyla Air Jordan 1, na zrnitých televizních obrazovkách z 80. let nikdo nepoznal rozdíl. Když byla v roce 1985 konečně uvedena na trh, humbuk, který reklama vyvolala, v kombinaci s Jordanovou ohromující první sezónou v NBA, v níž si získal značné množství fanoušků a byl zvolen nováčkem roku NBA, způsobil, že se bota téměř okamžitě vyprodala.

© Jordan

Překonání očekávání

Boty Jordan 1 byly v době svého uvedení na trh tak populární, že ti, kdo je vlastnili, je mohli se ziskem prodat. V té době byl tento druh dalšího prodeje pro sneakerovou kulturu první, ale dnes je to všudypřítomná praxe. To svědčí o neuvěřitelném úspěchu prvních tenisek Jordan, stejně jako obrovské číslo spojené s jejich prvním rokem prodeje. Ačkoli si společnost Nike stanovila cíl, že v prvních třech letech bude spolupráce pokračovat v hodnotě zhruba 3-4 milionů dolarů, nemusela se tím vůbec zabývat, protože bota tuto částku v prvním roce prodeje výrazně překročila a vydělala neuvěřitelných 163 milionů dolarů. Jordanův monumentální úspěch a jedinečná dohoda odstartovaly trend v basketbalovém světě. Od té doby získávali nejikoničtější hráči tohoto sportu stále lukrativnější smlouvy se značkami, které je sponzorovaly, a moderní hráči vydělávali desítky milionů.

© Jordan

Rozšíření barevných provedení

Po tomto skvělém začátku vyrobila společnost Nike řadu barevných provedení modelu AJ1. Během prvního roku jich bylo vydáno více než tucet, přičemž vedle rebelského designu Bred (černá a červená) přibyly i Chicago, Shadow, Royal a Carolina Blue (nyní známá jako UNC). Přestože v následujících letech byly vydány stovky dalších barevných provedení, mnohé z těchto původních jsou dodnes velmi žádané. Tehdy však AJ1 na nějakou dobu ustoupily do pozadí, protože Nike každoročně přinášel aktualizované modely. V té době nebyly číslovány, každá nová iterace se jednoduše nazývala Air Jordans. Když se však společnost Nike rozhodla začít přinášet zpět retro modely, byla přidána čísla, která odlišovala každou konkrétní siluetu.

© Jordan

Návraty značky Jordan

Model AJ1 byl poprvé znovu vydán v roce 1994, což byla nevhodná doba, protože jeho jmenovec právě vyměnil basketbalové hřiště za baseballové. Klasické barevné varianty se v důsledku toho setkaly s omezeným úspěchem, ale jejich vydání vytvořilo precedens pro budoucí retro verze, které v průběhu let vycházely znovu a znovu. Jordan se k basketbalu vrátil v roce 1995, v roce 1999 opět odešel do důchodu a v roce 2001 se naposledy vrátil. Současně s tím se dočkala i vlastní obrody modelů Jordan 1. V průběhu několika následujících let vydala společnost Nike staré i nové barevné varianty, aby tak znovu oslavila příchod hráče z důchodu. Kromě původního stylu High to byly verze Low a Mid a také edice White Chrome, která jako první měla místo nápisu Nike swoosh okamžitě rozpoznatelné logo Jumpman.

© Jordan

Postupné oživení

Později, v dubnu 2007, vydala společnost Nike balíček Old Love, New Love. Obsahoval retro verzi původní barevné varianty Black Toe spolu se zbrusu novým černožlutým modelem, který odstartoval postupnou obrodu modelu Air Jordan 1. Začalo to pomalu, vyšla řada originálních barevných variant, z nichž některé byly přijaty dobře, jiné ne, než se v polovině roku 2010 začalo vše skutečně rozvíjet díky některým pozoruhodným spolupracím. Jedna z nich byla se skaterem Lancem Mountainem, populárním členem skateboardové divize společnosti Nike, který si stejně jako mnoho skaterů nastupujících koncem 80. let osvojil model Jordan 1. Díky odolnému koženému svršku, vysokému kotníku a odpružení Air byly skvělou volbou pro příznivce tohoto sportu a Mountain byl slavně spatřen v nesourodém páru ve skateovém filmu "Hledání zvířecího bradu" z roku 1987.

© Jordan

Od ikonických spoluprací až po velké plátno

I když se příspěvky Nike SB líbily mnohým, byla to spolupráce s Fragment Design Hiroshiho Fujiwary, která skutečně vynesla Air Jordan 1 do nových výšin. Model v černé, bílé a královské modři, který se objevil na konci roku 2014, byl tak trochu návratem k rozkvětu původních barevných provedení. Byl vydán v omezeném počtu kusů a stejně jako první AJ1 se extrémně rychle vyprodal. Následovaly další a další ohromující colorways a spolupráce, včetně vzpomínkových designů, jako je Shattered Backboard, a partnerství s filmovým režisérem Spikem Lee, vizionářským designérem Virgilem Ablohem a jeho módní značkou Off-White™, populárním hudebním umělcem a opakovaným spolupracovníkem Nike Travis Scott, a dokonce i s luxusním módním domem Dior. Díky tomuto dynamickému vzestupu se boty Air Jordan 1 staly natolik ikonickými, že byly začleněny do filmu Spider-Man z roku 2018, v němž jeho hlavní hrdina nosil pár chicagských AJ1, a poté byl pozoruhodný příběh této boty přenesen na velké plátno v roce 2023 ve filmu s prostým názvem "Air". Film, v němž si zahráli Matt Damon a Ben Affleck, odhalil historii této fenomenální boty více než 35 let po jejím původním vydání a dodal jí tak další impuls k popularitě.

© Jordan

Bota, která změnila kulturu tenisek

Když společnost Nike podepsala smlouvu s Michaelem Jordanem v době, kdy byla jeho kariéra teprve v plenkách, prokázala pozoruhodnou vizi. Tento odvážný čin založil spolupráci, která se od té doby zapsala jako jedna z největších a nejslavnějších ve sportovní historii. Jak hráč rozšiřoval a zdokonaloval basketbalovou hru svým legendárním nasazením, nebývalým talentem a gravitaci vzpírajícím časem visení, Jordan 1 změnil způsob interakce sportu s kulturou a módou. Způsobil také několik zásadních posunů v kultuře tenisek, protože design byl oslavován nejen kvůli obdivu fanoušků k hráči, ale také proto, že to byla skvělá bota. Tak dosáhla skoku od skromné basketbalové tretry k ikoně populární kultury a velmi žádanému módnímu zboží. Díky tomu je také tato bota stále tak kulturně relevantní a oblíbená jako kdykoli předtím. Stejně jako Jordan - člověk, i Air Jordan 1 bude navždy patřit k nejlepším a nejvlivnějším botám všech dob.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ