SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Dědictvím jsou tenisky ve stylu 70. let.

Blazer
© Nike

Vážná výzva

Na počátku 70. let 20. století se spoluzakladatelé společnosti Nike Phil Knight a Bill Bowerman usilovně snažili rozvíjet svou nově pojmenovanou značku. Právě se odpoutali od sedmileté spolupráce s japonskou společností Onitsuka Tiger, byli poměrně dobře etablováni v běžecké komunitě, ale relativně neznámí v jiných sportech. Bowerman se ujal vedení v oblasti designu a vytvořil inovativní tréninkovou obuv, která Nike skvěle nastartovala. Zanedlouho se však rozhodl, že potřebuje novou výzvu, a tak si dal za úkol vytvořit obuv pro basketbalisty. Věrně Bowermanově stylu se této příležitosti zhostil a vytvořil jedny z nejikoničtějších tenisek značky: Nike Blazer.

© Nike

Hledání jména

Basketbalovou obuv v 70. letech vyráběly v podstatě dvě značky. Converse dominovala od vydání modelu All Star v roce 1917 a adidas, ačkoli byl relativním nováčkem, vstoupil v roce 1969 jako silný vyzyvatel s modelem Superstar. Bowerman věděl, že musí navrhnout solidní obuv, která bude těmto populárním modelům konkurovat, a jeho prvním počinem byla slušivá basketbalová teniska známá jako Bruin, která byla uvedena na trh počátkem roku 1972. Místní basketbalový tým Nike, Portland Trail Blazers, začal nosit prototypy modelu Bruin a ukázal, že je to reálná volba pro profesionální hráče. Portlandský klub byl v NBA ještě poměrně nový, protože se do ní zapojil teprve v sezóně 1970/71 jako jeden z pěti týmů, které tvořily první Pacifickou divizi, a tak byl pro Bowermana vhodným místem pro vyzkoušení jeho bot. Když koncem roku 1972 přišel vytvořit svůj druhý basketbalový trenér, poctil Trail Blazers tím, že jej pojmenoval po rozvíjející se franšíze. Místo plného názvu však zvolil něco kratšího, chytlavějšího a bližšího názvu, který často používali fanoušci, a nazval ji Nike Blazer.

Dobře navržený basketbalový trenažér

Úplně první model Blazer se na hřiště dostal již v prosinci 1972; v době, kdy se Trail Blazers snažili prosadit v lize. Díky nejmodernější technologii a čisté estetice se však bota začala prosazovat proti svým soupeřům. Použití technologických inovací v modelu Blazer vycházelo z Bowermanovy touhy poskytnout sportovcům výkonnostní vybavení, které potřebovali ke hře na nejvyšší úrovni. Proto vznikly její tři hlavní součásti: odolný kožený svršek, měkký nylonový jazyk a vulkanizovaná gumová podrážka. Nic z toho dnes nezní příliš high-tech, ani to v té době nebylo nijak zvlášť převratné, koneckonců vulkanizovaná podrážka byla klíčovým prvkem modelu All Star, který existoval již několik let. Přesto to byla v té době nejlepší dostupná volba a model Blazer dobře využíval všechny tři prvky, aby hráčům poskytl odolnost, pružnost a oporu spolu s hbitostí, kterou potřebovali, aby udrželi krok s rychlou basketbalovou hrou. Kromě toho Bowerman přidal několik konstrukčních prvků, které zvýšily komfortní vlastnosti modelu Blazer. Raná reklama na botu ji popisovala jako "stvořenou pro akci a trvanlivost" a zároveň popisovala vlastnosti, jako je "polyfoamový jazyk, polstrovaný límec kotníku a houbová podpora klenby", "vnitřní stélka z froté absorbující vlhkost" a "oblíbená skořepinová vnější podrážka", což vše umožnilo modelu Blazer konkurovat svým současníkům.

© Nike

Jednoduchá estetika a poutavé logo

Bowerman a Knight sice věděli, že solidní design modelu Blazer může konkurovat kvalitě značek adidas a Converse, ale zároveň si byli vědomi, že to samo o sobě nebude stačit k tomu, aby si získali dlouholeté fanoušky svých konkurentů. Aby s tím bojovali, zaměřili se na vytvoření výrazného vzhledu tím, že originálnímu barevnému provedení dali čistě bílý svršek, odhalený pěnový jazyk se značkovou visačkou a především černá loga swoosh dynamicky se vlnící po obou stranách. V té době byl symbol Nike připomínající klíště ještě poměrně nový, ale už se stal okamžitě rozpoznatelným označením výrobků značky. Silný kontrast mezi velkým, na první pohled viditelným logem a bílým svrškem modelu Blazer znamenal, že jej na hřišti nebylo možné přehlédnout, ani když jste jej sledovali ze zadních řad stadionu nebo na zrnité televizní obrazovce. Tato odvážná variace tónů se stala charakteristickým znakem modelu Blazer, protože Nike brzy navázal na bílo-černý model OG modely zdobenými pestrobarevným semišem a bílými švihy, které vytvářely stejně výrazný kontrast. Tyto jednoduché tóny, které zahrnovaly červenou, modrou a zelenou, ve spojení s brzkým vydáním bílého a černého low-top modelu poskytly hráčům několik možností výběru, díky nimž si mohli vybrat barvy, které nejvíce odpovídaly barvám jejich týmu a stylu, v němž nejraději hrají. Společnost Knight se opět postarala o atraktivní slogan, který semišové verze popisoval jako "barvy stvořené pro vítěze".

© Nike

Rostoucí pozornost

Do roku 1977 si model Blazer získal jméno jako dobře stavěný basketbalový trenažér s dobrým komfortem a podporou. Díky spojení s týmem Portland Trail Blazers ji nosili hráči NBA, jako například Geoff Petrie, a chytré reklamní kampaně Phila Knighta, v nichž o botě mluvil jako o "volbě šampionů", ji propagovaly natolik dobře, že se mohla vcelku pohodlně zařadit po bok svých konkurentů. Nike také začal rozšiřovat nabídku bílých barevných provedení tím, že přidával na svršek nádechy různých odstínů, včetně fialové, šedé a několika dalších. Na hřišti byl tým Portland Trail Blazers posílen podpisem smlouvy se silným útočníkem Mauricem "The Enforcer" Lucasem a příchodem velmi uznávaného Jacka Ramsayho na pozici hlavního trenéra a v roce 1977 poprvé a zatím naposledy vyhrál ligu. To pomohlo znovu přitáhnout pozornost k basketbalovým teniskám Nike, protože guard Larry Steele hrál v páru Bruins se svým příjmením na patě, ale boty Blazer měly získat ještě větší popularitu díky dalšímu z prvních hráčských sponzorů značky. Ta přišla díky nejpohodovějšímu muži v lize: George Gervin.

© Nike

The Iceman

George Gervin byl střelec, který hrál za San Antonio Spurs. Gervin, který byl zjevně talentovaným hráčem, ale ještě nedosáhl svého plného potenciálu, si už tehdy získal pověst tichého, pracovitého hráče s uvolněným vystupováním na hřišti, což mu vyneslo přezdívku Iceman poté, co mu Roland "Fatty" Taylor - bývalý spoluhráč z dob jeho působení v týmu Virginia Squires - začal říkat Ice. Gervin se do této osobnosti opřel a zlepšil se jako střelec, který si počínal klidně a vytrvale. V roce 1977 se poprvé dostal do All-Star týmu NBA, i když jako náhradník, a sezónu zakončil jako šestý nejlepší střelec ligy s 1895 body. V návaznosti na to se v sezóně 1977-78 stal poprvé v kariéře nejlepším střelcem NBA díky neuvěřitelnému 63bodovému zápasu proti New Orleans Jazz v poslední den základní části. Tento působivý návrat ho vynesl na 2232 bodů při průměru 27,2 bodu, čímž se stal mistrem ve skórování s nepatrným rozdílem pouhých 0,1 bodu na zápas.

© Nike

Nejužitečnější hráč All-Star od společnosti Nike

Vzhledem k tomu, že Gervin začal podávat výkony, kterými konkuroval nositelům značky Converse, jako byl jeho bývalý spoluhráč ze Squires Julius Erving, byli Bowerman a Knight rádi, že hvězda Spurs reprezentuje jejich značku, zejména proto, že kvůli tomu přeběhl od jejich dalšího velkého rivala. Předtím, než začal oblékat boty Blazer, Gervin obvykle nosil basketbalové boty adidas, ale nechal se přesvědčit k přechodu částečně kvůli penězům, které Nike nabízel, ale také proto, že Bowermanovo "nestandardní" myšlení přineslo "kvalitnější boty". Gervin nosil basketbalové tenisky Nike po celý zbytek své kariéry a v době své největší slávy byl tváří značky Blazer. Po své průlomové sezóně 77-78 se Iceman stal v následujícím roce opět šampionem ve skórování a v té následující dosáhl masivního počtu 2585 bodů a byl opět jmenován lídrem bodování, tentokrát zaznamenal o více než 400 bodů více než jeho nejbližší soupeř, velký Moses Malone. V sezóně 80-81 Gervin klesl v celkovém pořadí na třetí místo poté, co vynechal několik zápasů kvůli zranění, a v roce 1982 Maloneho podruhé porazil, když dosáhl dalšího impozantního skóre 2551 bodů. Až do roku 1985 byl také každoročně oporou All-Star týmu, přičemž v roce 1980 se stal MVP All-Star se swooshem na noze po vítězném utkání s bilancí 34 bodů a 10 doskoků.

© Nike

Propagace značky Blazer

Gervinovy neuvěřitelné výkony a pozoruhodné střelecké schopnosti vynesly San Antonio Spurs z týmu ze střední divize do týmu, který obvykle vedl svou divizi a pravidelně se dostával do play-off. V letech 1982 a 1983 je dokonce dovedl až do finále konference, ale v obou případech je vyřadil tým Showtime Lakers Magica Johnsona a nezastavitelný Kareem Abdul-Jabar. Nicméně Gervinovy výkony vynesly Nike Blazer do ještě větších výšin, protože i když nikdy nezískal titul, fanoušci se na něj rádi dívali. Věděli, že dokáže předvést show, jak poznamenal jeden komentátor, který ho během zápasu proti LA Lakers označil za "lidský kotouč". Tato pověst pomohla propagovat značku Nike Blazer a dodnes je možné najít slavné snímky, na nichž má na sobě bílo-černý model a elegantně hraje svůj charakteristický hod prstem, který dokonale ztělesňuje dovednosti, kontrolu a talent, které do hry vnesl. Gervinova sláva byla pro značku Blazer tak dobrá, že se Knight a Bowerman rozhodli vyrobit hráči jeho vlastní speciální pár. Vedle Steeleových Bruinů to byl jeden z prvních příkladů Player Exclusive a stal se známým jako Iceman Blazer kvůli tomu, že Gervinova nezapomenutelná přezdívka byla vytištěna na patě tučným černým písmem. Na hřišti tento jedinečný model přinesl značce Blazer ještě větší pozornost, zatímco mimo něj Gervin pomohl botu zpopularizovat prostřednictvím reklamních kampaní společnosti Nike. Jeden obzvlášť ikonický obrázek ho zachycuje, jak sedí na ledovém trůnu s vysokými botami OG Blazer na nohou a s chladným úsměvem na tváři.

© Nike

Technologie se posouvá dál

Na přelomu 70. a 80. let George Gervin vynikl jako jeden z nejlepších hráčů NBA všech dob a zároveň pomohl značce Blazer stát se oblíbenou basketbalovou obuví jak v lize, tak mezi příležitostnými hráči. Zanedlouho však obě značky překonaly svůj vrchol a byly pomalu nahrazovány novějšími modely. Gervinovi už bylo dávno přes třicet a neměl takovou rychlost jako dřív, a tak po jedné sezoně po boku mladého Michaela Jordana v Chicagu Bulls ukončil kariéru v NBA a poté odešel do zahraničí, kde dohrával v Itálii a Španělsku. Mezitím Nike Blazer nahradily technologicky vyspělejší basketbalové boty jako Air Force 1 z roku 1982 a signature řada Jordan, jejichž úžasný úspěch udělal z Nike v následujících desetiletích špičkovou značku ve hře. To však neměl být konec pro Gervinův milovaný Blazer, protože mu přišla na pomoc poměrně nečekaná subkultura.

Nalezení nového domova

Ačkoli Nike navrhl model Blazer pro basketbal, stejně jako mnoho jiných svých sportovních siluet nakonec našel domov jinde. Pro značku Blazer se tímto domovem stal svět skateboardingu. Tento sport existoval v době, kdy Blazer vyšel, již několik desetiletí, ale stále se rozvíjel a nedosáhl ještě významné úrovně popularity. S vytvořením prvního polyuretanového kolečka pro skateboarding v roce 1972 se to však změnilo a tomuto sportu se začalo věnovat mnohem více lidí. Tito noví fanoušci potřebovali k efektivnímu skejtování specifický druh obuvi a stalo se, že boty Blazer byly pro tuto práci ideální. Koncem 70. let si to skejťáci začali uvědomovat a několik profesionálů si ji vybralo kvůli podpoře kotníku, trakci a pocitu z prkna, který jim poskytovala vulkanizovaná gumová podrážka. Byla to také velmi pevná bota, jejíž silný blatník a odolný kožený nebo semišový svršek dokázaly odolat nástrahám každodenního bruslení.

© Nike

Vstup do nového tisíciletí

V 80. a 90. letech basketbalové tenisky Nike často končily na nohou bruslařů. Dunk i Air Jordan 1 se staly botami pro skateboardisty a v kultuře zůstal i model Blazer, který tak získal novou identitu a přenesl své jméno do dalšího tisíciletí, i když hlavně mezi skateboardovou subkulturu. Spojení modelu Blazer se skateboardingem však nelze podceňovat, protože právě díky němu se bota nakonec vrátila do hlavního proudu.

© Nike

Rané spolupráce

Stejně jako u mnoha jiných modelů Nike, které jsou součástí dědictví značky, byly tajemstvím návratu modelu Blazer spolupráce. Jednou z prvních byla spolupráce s populární streetwearovou značkou Stussy. Společnost Stüssy, která je mezi skejťáckou komunitou velmi oblíbená, již spolupracovala s Nike na verzi modelu Dunk a v roce 2002 si pro další spolupráci vybrala právě model Blazer. Společně vytvořili dva kožené polobotky: jeden tmavě tmavě modrý se zářivě růžovým swooshem, druhý uhlíkově šedý s živě zeleným logem, čímž dodrželi jednoduchou dvoubarevnost klasických Blazerů. Následující rok vytvořil průkopnický graffiti umělec Futura verzi potaženou plyšovým semišem s tmavě modrou základní vrstvou, pískově béžovými překryvy a listově zelenými akcenty. Tyto tlumené odstíny jí dodaly švihácký vzhled, díky čemuž se stala oblíbeným designem, ale její limitované vydání pouhých 1000 párů znamenalo, že se ke kolaborativní tenise dostalo jen pár lidí.

© Nike

Oficiální skate bota

Přestože díky těmto dvěma partnerstvím se Nike Blazer dostala do povědomí nadšenců do tenisek, na začátku roku 2000 byla stále poměrně úzce specializovaným modelem. Nicméně díky Sandymu Bodeckerovi, který si úspěšně získal skejťácký svět zapojením skejťáků a skate shopů do založení Nike SB v roce 2002, byla připravena půda pro ještě silnější návrat. Ten přišel v roce 2005, kdy se známý skateboardista a fanoušek značky Blazer Lance Mountain spojil s novou skateovou divizí společnosti Nike, aby siluetě poskytl přestavbu specifickou pro skate. Protože už tehdy byla pro skejťáky dobrou volbou, zdálo se, že aktualizace už dávno měla přijít a nebylo třeba mnoho měnit, aby se vyrovnala ostatní kvalitní obuvi pro tento sport. Mountain jednoduše přidal trochu více polstrování, zejména na jazyku, a do mezipodešve umístil tlumení Zoom Air pro maximální pohodlí, čímž se z modelu Blazer konečně stala oficiální skateová obuv. Dnes patří k základním modelům Nike SB a Mountain, který se v roce 2007 oficiálně stal členem skate týmu značky, má na svědomí několik dalších populárních spoluprací na modelu SB Blazer.

© Nike

Supreme x SB Blazer

V návaznosti na rostoucí úspěch modelu SB Blazer se skateboardová lifestylová značka Supreme rozhodla v roce 2006 zapojit do spolupráce s tímto modelem pro trojici kolaborativních tenisek. Tato luxusní sada designů s polstrovaným svrškem připomínajícím bundu, mávátky z umělé hadí kůže a zlatými detaily vnesla do řady Blazer špičkový vzhled a retro eleganci a umožnila jí konkurovat neuvěřitelně populárnímu modelu SB Dunk.

© Nike

Řada partnerů pro spolupráci

Spolupráce s modely Blazer z poloviny roku 2000 upevnily tuto siluetu jako jednu z klasik značky Nike a v roce 2010 značka dodala celou řadu nových barevných provedení. Její pověst se rozšířila za hranice respektované skate obuvi a lidé ji začali nosit jako každodenní lifestylovou tenisku pro její pohodlí a jednoduchou estetiku. Na modelu Blazer chtělo pracovat stále více spolupracovníků, což vedlo k podmanivým partnerstvím s japonskou módní značkou Comme des Garçons, Fragment Design Hiroshiho Fujiwary, streetwearovým butikem Slam Jam, progresivním labelem Chitose Abe sacai a dokonce i se sci-fi seriálem Stranger Things. Spolu s tím zůstaly boty Blazer velkou součástí skateové scény a Nike se spojil se skateovými značkami, jako je švédská Polar Skate Co, Gnarhunters Elissy Steamer a madridská Welcome Skateboarding, a také s profesionálními skatery, jako jsou Kevin Bradley, Mason Silva a Grant Taylor. Jednou z nejvyhledávanějších spoluprací se značkou Blazer je však teniska z roku 2017 vytvořená s módní značkou Off-White™ Virgila Abloha. Tento umělecky dekonstruovaný design vznikl jako součást Ablohovy přelomové kolekce "The Ten", se zvětšeným swooshem, charakteristickou značkou Off-White a zvýrazněnými prvky, které podtrhují neodmyslitelné prvky modelu Blazer. V roce 2018 Abloh navrhl další dvě barevné varianty, tentokrát s halloweenskou tematikou, a poté spolupracoval na speciálním modelu s tenisovou superstar Serenou Williamsovou.

© Nike

Módní ikona

V době, kdy přišel rok 2020, byla značka Blazer opět velkou součástí moderní popkultury a Nike pokračovala v rozšiřování kolekce o nové barevné varianty, aktualizované designy a další spolupráce. Přijaly ji celebrity od Wiz Khalify, který si klasický bílo-černý hightop oblékl v roce 2022 v rozhovoru pro Jimmy Kimmel Live, přes Anne Hathaway, která byla zachycena v modelu Blazer Mid s leopardím potiskem swoosh, až po Tiu Mowry, která v roce 2023 zveřejnila na sociálních sítích svou fotku v Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Sociální média měla ve skutečnosti v tomto období velký vliv na trajektorii modelu Blazer, protože populární influencerky jako Vittoria Ceretti a Bella Hadid obuly tuto tenisku a přinesly jí ještě větší důvěryhodnost jako prvku vysoké módy.

© Nike

Naprostá nadčasová klasika

Je to už více než pět desetiletí, co se Nike Blazer poprvé objevily na basketbalových hřištích NBA, a přesto zůstávají ústřední součástí sneakerové kultury po celém světě, přestože jsou to na dnešní poměry slabé basketbalové boty. Stejně jako mnoho jiných siluet Nike se i tato bota dostala ze sportu do módy přes nečekané subkultury, ale na rozdíl od většiny těchto bot se její design za tu dobu téměř nezměnil. Dnes vypadá standardní model téměř stejně jako v sedmdesátých letech, s čistou estetikou, díky níž se snadno stylizuje, robustní konstrukcí, která udržuje jeho odolnost, a pohodlnou jednotkou podrážky, která podporuje každodenní nošení. Model Nike Blazer, původně oblíbený pro svůj sportovní výkon a nyní vysoce ceněný pro svou stylovou retro estetiku, je ztělesněním nadčasové klasiky.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ