Nike
Cortez
Nadčasová klasika Billa Bowermana.
Revoluční běžecká obuv
Když Bill Bowerman a Phil Knight v roce 1964 založili společnost Blue Ribbon Sports, byli zodpovědní za distribuci bot ve Spojených státech jménem japonské sportovní značky Onitsuka Tiger. Zatímco společnost v té době neměla žádnou vlastní kreativní tvorbu, Bowerman, který byl zároveň atletickým trenérem na Oregonské univerzitě, již mnoho let upravoval sportovní obuv, aby pomohl svým studentům k lepším výkonům, takže se mu zdálo přirozené navrhnout v roce 1966 model pro společnost Onitsuka. Na základě svých trenérských zkušeností vytvořil model TG-24 - revoluční běžeckou obuv, která se stala základem značky Nike. O více než půl století později nese tento skromný design nový název: Nike Cortez, protože zůstává jednou z nejoblíbenějších a nejtrvalejších siluet značky.
Rozmanité inspirace
Ačkoli Bowerman před modelem TG-24 nikdy profesionálně nenavrhoval běžeckou obuv, jeho dlouholeté zkušenosti z atletiky a čas strávený domácím kutilstvím znamenaly, že měl ideální předpoklady k tomu, aby vytvořil něco zcela výjimečného, když se mu to podařilo. Jako trenér se neuvěřitelně věnoval svým sportovcům a chtěl vyrobit tréninkovou botu, která by jim pomáhala na dlouhých tratích a zároveň předcházela zraněním. Inspiraci čerpal zejména u jednoho ze svých běžců z týmu Oregon Ducks, Kennyho Moora, který v roce 1965 utrpěl při tréninku zranění nohy. Bowerman rozebral boty, které Moore nosil, aby zjistil příčinu, a dospěl k závěru, že je třeba zlepšit tlumení. Vyrobil několik prototypů, které Moore vyzkoušel, a jeho zjištění se promítla do některých důležitých prvků podrážky TG-24. Kromě toho se podíval na některé modely značky Onitsuka, včetně modelů Spring Up a Limber Up (bota, která se vyrábí dodnes), aby získal další nápady, než zkonstruoval jednotku podrážky, díky níž se stala mezi běžci tak oblíbenou.
Nový průmyslový standard
Po mnoha experimentech a různých prototypech zdokonalil Bowerman svůj inovativní design. Přímo pod svršek umístil houbovitou vrstvu pryže, kterou po celé délce podpírala pěnová mezipodešev. Kromě toho, že nabízela dodatečné polstrování pod ploskou nohy pro lepší tlumení nárazů, byla vyvýšená v patní části, aby se snížila možnost zranění achilovky. To stanovilo nový standard pro odvětví běžeckých bot, zatímco Bowermanovo zaměření na potřeby sportovce se stalo hlavním cílem společnosti Nike při založení značky na počátku 70. let. Kromě této podpůrné mezipodešve měla bota podrážku s přilnavostí ve tvaru rybí kosti, která zajišťovala vynikající trakci, a svršek z pevného, ale lehkého tkaného nylonu označovaného jako "Swoosh Fiber". Tato tkanina odolávala vlhkosti a držela tvar účinněji než mnoho jiných materiálů té doby, čímž umožňovala modelu TG-24 dosahovat lepších výsledků než jeho konkurenti.
Hledání jména
Když se v roce 1966 objevily boty TG-24 poprvé, objednali Bowerman a Knight pouze 300 párů, které prodávali sportovcům ve Spojených státech. Společnost byla stále ještě v počátcích a byl problém pravidelně plnit prodejní cíle, takže byli schopni přivézt jen malé množství zásob. Díky své lehkosti a trvanlivé podpoře se model TG-24 ukázal jako velmi úspěšný a poptávka po něm rostla, což přimělo společnost Onitsuka, aby požádala majitele Blue Ribbon Sports, aby pro model vymysleli lepší název. Vzhledem k tomu, že olympijské hry v Mexiku v roce 1968 byly za rohem, rozhodli se model nazvat TG-Mexico, aby jej spojili s tímto celosvětovým turnajem. Verze boty z této doby byly bílé s modrým a červeným logem Onitsuka a nápisem "Mexico" vytištěným na boční straně, ale netrvalo dlouho a japonská značka požádala o další změnu názvu. V návaznosti na mexickou tematiku zvolili Bowerman a Knight jako novou přezdívku Aztéky, což odkazovalo na původní obyvatele, kteří před mnoha staletími obývali oblast kolem dnešního Mexika. Bohužel společnost adidas měla vlastní řadu závodních hrotů Azteca, takže se proti tomuto nápadu ohradila a pohrozila právními kroky, pokud si Onitsuka název ponechá. Bowerman a Knight se opět museli vrátit k rýsovacímu prknu. Frustrovaná dvojice si vybrala název, který ukazoval jejich odvážnou, rebelskou povahu, a poslala společnosti adidas vzkaz: nazvala jej Cortez podle španělského conquistadora Hernana Cortése, který se zasloužil o pád aztécké říše na počátku roku 1500.
Nové začátky
Tentokrát se název uchytil a úspěch nového modelu Onitsuka Tiger Cortez provázel Blue Ribbon Sports až do konce 60. let. Phil Knight ostatně od té doby prohlašuje, že dobré příjmy společnosti v roce 1967 byly z velké části výsledkem tohoto modelu. Pomohl také k širší popularizaci obuvi Tiger ve Spojených státech a v roce 1968 byl nejprodávanější obuví obou značek. I přes plodný vztah mezi oběma firmami však začalo narůstat napětí, když Knight zjistil, že Onitsuka hledá další distributory ve Spojených státech. Společnost Blue Ribbon Sports již zjevně nebyla prioritou, což se projevilo na hospodářských výsledcích podniku, protože nedokázala udržet krok s poptávkou, a tak Knight začal zvažovat jiné možnosti. V roce 1971 spolu s Bowermanem založili společnost Nike, přičemž Knight se staral o obchodní stránku věci a Bowerman pracoval na obuvi. Knight požádal studentku grafického designu Carolyn Davidsonovou, se kterou se seznámil během své druhé práce na Portlandské státní univerzitě, aby navrhla logo pro nově založenou značku. Jejím úkolem bylo vyjádřit pohyb a vytvořit něco zcela odlišného od loga adidas se třemi pruhy. Z jejích mnoha výtvorů si Knight vybral dnes celosvětově proslulý swoosh a rychle nechal vyrobit prototyp modelu Cortez s novým emblémem na bocích místo vlny Onitsuka.
Aktualizovaný design
Model Cortez se stal první oficiální siluetou Nike, když byl zpřístupněn atletům účastnícím se atletických zkoušek na olympijské hry 1972, které se konaly v Eugene ve státě Oregon, jen pár hodin jízdy od sídla společnosti Nike. V té době už měl Bowerman čas model aktualizovat, aby byl jako výkonnostní běžecká obuv ještě účinnější. Na patu byl přidán zátěr proti opotřebení, který zvýšil její odolnost, a nová čtyřsměrná strečová podrážka ji učinila pohodlnější a zároveň snížila možnost vzniku puchýřů. Byla také vyrobena verze s širší špičkou, aby se přizpůsobila různým typům chodidel, a sortiment byl rozšířen o varianty z leštěné kůže a semiše.
Jít na kurt
Majitelé společnosti Onitsuka pochopitelně nebyli spokojeni s tím, že Nike převzal model Cortez a prodává jej s vlastním logem, a tak v roce 1971 podali na Nike žalobu k soudu o práva na název a model. Během tři roky trvajícího soudního sporu ortopedičtí experti upozornili, že Bowermanův revoluční design se od ostatních bot Onitsuka liší tím, že chrání achilovku před zraněním, a právě díky tomu nakonec padlo rozhodnutí, které oběma značkám povolilo pokračovat v prodeji této siluety. Zásadní bylo, že společnost Nike získala výhradní právo používat název Cortez. Společnost Onitsuka byla naopak nucena ke změně a zvolila název Corsair - botu, kterou vyrábí dodnes.
Sportovní podpora
Navzdory tomuto zdlouhavému soudnímu sporu zůstala společnost Nike po celý počátek 70. let neochvějná a Bowermanovy sportovní vazby pomohly k tomu, že se Cortez stal oblíbenou volbou mezi sportovci. K oficiálnímu uvedení aktualizované verze s nápisem swoosh došlo na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972, kde Bowerman působil jako trenér atletiky. Toho roku se zúčastnil jeden z jeho běžců z Oregonské univerzity, velmi populární Steve Prefontaine, a jeho použití bot Nike Cortez pomohlo propagaci boty navzdory skutečnosti, že ve finále běhu na 5 000 m skončil těsně za medailovými pozicemi. Po tomto zklamání se Prefontaine vrátil k tréninku s novým elánem a v následujících třech letech vytvořil americké rekordy na řadě vzdáleností. Během této doby působil jako ambasador značky a byl prvním atletem, který dostával zaplaceno za nošení bot Nike. Jeho bujará osobnost přitahovala pozornost na atletických závodech po celé zemi, kde povzbuzoval ostatní sportovce, aby si vyzkoušeli boty Cortez a další modely. O několik desetiletí později, v roce 2017, se společnost Nike rozhodla uctít jeho podíl na historii modelu Cortez vytvořením speciální barevné varianty Stop Pre, která odkazovala na trička, jež ironicky nosili jeho fanoušci na olympijských zkouškách v Eugene a dalších akcích. Málokdy se někomu podařilo legendárního dálkového běžce zastavit.
Nápaditá reklama
S Prefontainem na palubě a urovnaným soudním sporem s Onitsukou byla 70. léta pro Nike a Cortez skvělým obdobím. Úspěch boty umožnil Bowermanovi volně experimentovat s novými návrhy, což zase podnítilo další růst. Mezitím Knight vyvíjel vynikající marketingové techniky a vydával reklamy, které ukazovaly výkonnostní vlastnosti boty a zároveň odhalovaly část příběhu, který stál za jejím designem. V jednom z nich, který byl distribuován na výstavě National Sporting Goods Association v červnu 1973, se vysvětlovalo, že "Cortez" byl koncipován jako špičková tréninková obuv pro běžce na dlouhé tratě", a popisovalo se, že jde o "nový koncept tréninkové obuvi na dlouhé tratě"." Bowerman byl oslavován jako génius stojící za tímto průkopnickým designem a Onitsuka byl z příběhu zcela vynechán, což signalizovalo nově nabytou nezávislost jeho značky a pevně stanovilo Cortez jako design Nike.
Boty Farrah
Od počátku byla bota Cortez prodávána jako bota pro běh na dlouhé tratě, ale už v některých prvních reklamách byla popisována jako "ideální pro běžné nošení". Přesto se jako lifestylová obuv prosadila až kolem poloviny 70. let. Zejména jedna událost způsobila, že bota přesáhla hranice sportovního světa: objevila se na nohou hollywoodské herečky Farrah Fawcettové. V epizodě oblíbeného televizního seriálu Charlieho andílci z roku 1976 měla na sobě boty Senorita Cortez - verzi uvedenou na trh v roce 1975 a určenou speciálně pro ženy - během slavné scény, v níž unikla zločinci tím, že ujela na skateboardu. Obrázek Fawcettové, jak se krčí na prkně v čistě bílých teniskách s výrazným červeným nápisem swoosh na boku, se stal ikonickým a vynesl Cortez do popředí zájmu. Byla to tak silná scéna, že do konce následujícího dne byla obuv v mnoha obchodech vyprodána. Někteří fanoušci ji začali nazývat "Farrah Shoe" a mnoho kalifornských roztleskávaček ji nosilo při vystoupeních. Po letech vzdala poctu tomuto okamžiku americká supermodelka Bella Hadid, když v roce 2017 při příležitosti 45. výročí modelu Cortez znovu vytvořila slavný snímek.
Přesahující hranice sportu
V 80. letech 20. století byly boty Nike Cortez i nadále oblíbenou běžeckou obuví, o čemž svědčí průkopnice ženského dálkového běhu Joan Benoit Samuelsonová, která v letech 1979-1985 vyhrála řadu maratonů. Během 45. výročí této siluety hovořila o svém obdivu k botě Cortez a uvedla, že jí poskytla podporu, kterou potřebovala, aby jako mladá sportovkyně mohla sebevědomě překonávat své limity. Přestože však pomáhala lidem, jako byla Samuelsonová, přesáhla oblast sportu a projevila se i v jiných oblastech populární kultury, například v hudbě. Na svém světovém turné v roce 1980 věnoval Elton John, který již v roce 1979 obdržel vlastní design Cortez s podrážkou Nike Roadrunner, společnosti Nike píseň, když vystupoval v modrobílém barevném provedení. Mezitím si b-boys z východního pobřeží oblíbili Cortez pro jejich lehkou konstrukci, která jim umožňovala větší volnost pohybu při breakdance, a na západním pobřeží si získávaly velkou oblibu, zejména v Los Angeles, kde se nacházelo mnoho prvních obchodů Nike. Koncem 80. let se touto siluetou proslavil rapper skupiny N.W.A. Eazy-E a jeho fanoušci ho následovali a podle skladby této vlivné hiphopové skupiny z roku 1987 mu říkali Nike Dope Man. Boty Cortez se brzy staly důležitým kusem oblečení na gangsta rapové scéně a netrvalo dlouho a gangy ze západního pobřeží začaly botu zařazovat do svých šatníků, protože její minimalistické použití barev umožňovalo lidem ukázat, ke které skupině patří. Navzdory těmto konotacím zůstávala obuv Cortez oblíbenou volbou po celé zemi až do 90. let, kdy se jí dostalo zdravější podpory, která ji vynesla na globální dráhu.
Na cestě do světa
Devadesátá léta začala ikonickým vystoupením Whitney Houstonové na Super Bowlu XXV. Při zpěvu národní hymny měla na sobě klasické bílé boty Cortez s nápadným červeným swooshem, který byl součástí jejího uvolněného výběru oblečení. Jen několik let poté se díky památnému vystoupení ve filmu Forrest Gump z roku 1994 rozšířilo jméno Cortez po celém světě. Postava Toma Hankse ve filmu dostala darem pár bot Cortez, které před kamerou zřetelně drží v ruce, a pak je nosí při běhu po Spojených státech - dokonalá reklama na běžeckou obuv, která je dědictvím. Film získal několik Oscarů a zaznamenal celosvětový úspěch, čímž přinesl modelu Cortez pozoruhodný impuls více než 20 let po jeho prvním uvedení. Její přítomnost ve filmu byla tak významná, že červeno-bílo-modrý model, který Hanks nosil, je nyní často označován jako barevné provedení Forresta Gumpa a v roce 2024 bylo vyrobeno speciální retro vydání tohoto designu na oslavu 30 let od prvního uvedení filmu. Vedle těchto významných okamžiků našel model Cortez své místo na televizních obrazovkách po celé Americe také v jednom z nejpopulárnějších sitcomů 90. let, Seinfeldovi, v němž bylo možné postavu George Costanzy často vidět v tomto modelu. Představitel jeho role, herec Jason Alexander, si je údajně oblíbil natolik, že po skončení seriálu v roce 1998 požádal, zda by si mohl jeden pár ponechat jako vzpomínku na své účinkování v něm.
Oslava chicánské kultury
V roce 2000 se model Cortez stal jednou z nejznámějších siluet značky Nike, a proto se začal používat ve spolupráci. Jednou z prvních byla spolupráce s mexicko-americkým tatérským umělcem Markem Machadem alias Mister Cartoon, jehož umělecká díla často odkazují na pouliční život v Los Angeles z jeho dětství. Velký podíl na tom měla móda komunity Chicano, která je potomkem původních Mexičanů, kteří v oblasti žili před příchodem Evropanů. Když Machado vyrůstal, často vídal respektované Chicanos nosit Nike Cortez, a tak se rozhodl tuto skutečnost uctít tím, že swoosh na svých prvních společných teniskách nahradil hlavou aztéckého bojovníka, jehož rysy vypadaly poněkud evropsky. Tímto způsobem se autor rozhodl spíše než negativní pohled na název boty představit dědictví Chicana jako kombinaci původních obyvatel s vlivy z cizí země a naučit historii svých předků novou generaci. V následujících letech společnost Nike uctila spojení siluety s latinskoamerickými komunitami také edicemi, jako je Měsíc latinskoamerického dědictví a Dia de los Muertos.
Působivý milník
První Nike Cortez Mister Cartoon se skutečně spojil s losangeleskou komunitou a v roce 2010 Nike pokračovala v hledání nových spolupracovníků pro svůj nejstarší model. To vedlo v roce 2015 ke spolupráci se streetwearovou značkou Undefeated, díky níž vzniklo černobílé barevné provedení inspirované Los Angeles. Při příležitosti 45. výročí modelu Cortez v roce 2017 vytvořil Mister Cartoon další tři stylové návrhy a Nike k tomuto působivému milníku vydal desítky barevných provedení v retro i novém stylu. Patřila mezi ně sada modelů odkazujících na zranění Kennyho Moora, které inspirovalo některé Bowermanovy designérské nápady, dále klasické edice v nylonu i kůži, verze s vyšívanými a šperkovanými mávátky, model Flyknit a dvě tenisky, které se snažily uznat spojení boty s městem Los Angeles tím, že vzdaly hold Long Beach a Comptonu.
Výrazné designy
Ačkoli model Cortez ve skutečnosti nikdy nezmizel, znamenalo to začátek jeho mohutného znovuzrození a rok 2018 přinesl sérii nezapomenutelných tenisek ve spolupráci s americkým rapperem Kendrickem Lamarem, který o modelu Cortez již dříve zpíval ve skladbě "Control" od Big Seana z roku 2013. Vedle nich Nike vyrobil barevné varianty s tenistkou Marií Šarapovovou, multibrandovým prodejcem Dover Street Market a špičkovou japonskou módní značkou Comme des Garçons, která vytvořila několik černobílých dámských modelů s vysokými platformovými podrážkami. V roce 2019 je následovala populární spolupráce se seriálem Stranger Things, jehož prostředí osmdesátých let dokonale ladí s retro nádechem siluety, a zajímavý Shoe Dog Pack, jehož dva návrhy Cortez obsahovaly raná loga Nike, jejichž použití značka zvažovala, než se nakonec rozhodla pro ikonický swoosh.
Vyhledávaný módní kousek
V roce 2020 se stále objevovaly nové verze modelu Nike Cortez a padesáté výročí boty bylo oslaveno kolaborací Union LA, která zahrnovala čtyři barevné varianty inspirované Los Angeles a dva výstřední návrhy inovativní japonské módní značky sacai. Boty Cortez již nosil Leonardo Di Caprio ve filmu Martina Scorseseho Vlk z Wall Street z roku 2013 a objevily se i na nohou Jeremyho Allena Whitea, který ztvárnil Carmen v populárním televizním seriálu Medvěd z roku 2022, přičemž White později prohlásil, že jde o jeho nejoblíbenější botu. K vidění byly také v módních časopisech, jako je Vogue, který si všiml, že je nosí influencerky Emily Ratajkowski a Alexa Chung, stejně jako herečka Dakota Johnson, jejíž výskyt v slušivé barokně hnědé barvě z nich udělal běžnou volbu v létě 2024.
Nadčasová klasika
Když se ohlédneme za historií modelu Nike Cortez, je docela pozoruhodné, jak významnou siluetou byl nejen pro Nike, ale pro celý obuvnický průmysl. Během více než pěti desetiletí se stala základem jedné z největších oděvních značek na světě, stanovila průmyslový standard pro odpružení běžecké obuvi, podporovala superhvězdné sportovce v dosahování velkých úspěchů, stala se neodmyslitelnou součástí streetwearové módy, objevila se v hollywoodských filmech a zdobila nohy celebrit na plátně i mimo něj, a nakonec se etablovala jako základní součást kultury 20. a 21. století. Navzdory svému stáří je model Cortez stále jedním z vlajkových modelů značky Nike a patří k nejznámějším modelům tenisek na světě. Podle Johna Hokea, šéfdesignéra společnosti Nike, je "kvintesenciálním vyjádřením" designové filozofie značky a jako takovou ji lze považovat za jednu z jejích nejdůležitějších - na to se nikdy nezapomnělo, protože tato nadčasová bota nadále zanechává stopu v moderní kultuře tenisek.