SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Stvořeno pro dobrodružné duše.

Nike Air Humara
© Nike

Vznešené ambice a skromný zaměstnanec

Již na počátku 80. let začala společnost Nike expandovat mimo sportovní obuv, díky níž byla v prvním desetiletí tak úspěšná. Specializovaná turistická divize založená v roce 1981 umožnila značce experimentovat s odolnější obuví a vytvořila základy Nike ACG (All Conditions Gear) - části značky zaměřené na tvorbu funkčního outdoorového oblečení. V průběhu 90. let se společnost Nike ještě více diverzifikovala a v roce 1996 se jejím návrhářům podařilo spojit své zkušenosti s výkonnostními běžeckými botami s novějším zájmem o obuv do terénu a vytvořit řadu trailových běžeckých bot, ke kterým měla značka koncem 90. let obzvláště blízko. Přestože měla společnost Nike k dispozici tým vysoce kvalifikovaných odborníků na obuv, zvolila netradiční cestu a pro výrobu co nejfunkčnějšího a technicky nejvyspělejšího trailového běžeckého modelu angažovala mladého designéra s pestrou pracovní historií, ale prakticky bez zkušeností s navrhováním obuvi. Tento krok se vyplatil, protože tento skromný zaměstnanec nakonec vytvořil dvě z nejnadčasovějších siluet trailového běhu v historii značky: Air Humara a jeho nástupce Air Terra Humara.

© Nike

Rozený designér

Peter Fogg se vždy zdál být předurčen k tomu, aby se stal návrhářem. Jako syn učitele obchodu a učitelky výtvarné výchovy od mládí přirozeně tíhl ke kreslení a ve škole absolvoval řadu kurzů zaměřených na design. Během jednoho z nich si Foggův profesor všiml, jak rád kreslí auta, a navrhl mu, aby si vyzkoušel teserální design - techniku, při níž se různé tvary skládají k sobě na způsob mozaiky a vytvářejí tak vzor bez mezer. Profesor nasměroval Fogga na kurzy designu na Státní univerzitě v San Jose, kde pak získal titul. To mladého designéra přivedlo k řadě různých zaměstnání, kde se zdokonaloval v práci na nejrůznějších předmětech, od šnorchlů přes elektronické bridžové hry až po interiér Boeingu 737. Při práci na tomto letadle však měl vážné zdravotní problémy a opustil práci, aby se mohl soustředit na své uzdravení.

© Nike

Návrat do práce

Před onemocněním se Fogg začal obávat, že se jeho kariéra nikam neposune, takže když se po několika měsících léčby vrátil do oblasti designu, využil tento okamžik jako příležitost ke změně. Spojil se s Davem Schenonem, svým spolužákem z dob studií na San Jose State, který se stal ředitelem designu a měl na starosti návrháře obuvi společnosti Nike. Schenone mu řekl, že nabírají nové zaměstnance, a poradil mu, aby popřemýšlel, zda se o místo neucházet. Fogg dal na radu svého přítele a po několika odkladech, které mu umožnily procvičit se v kreslení bot a kolečkových bruslí - na čemž v té době Nike pracovala - dostal příležitost předvést své schopnosti na pohovoru. Jeho trénink se zjevně vyplatil, protože ačkoli nejbližší věcí, kterou kdy navrhl, byla bota na potápění, Fogg práci dostal.

© Nike

Náročný úkol

Po příchodu do Nike byl Fogg přidělen do běžecké divize. Běžci byli jádrem úspěchu společnosti od roku 1971, kdy Bill Bowerman navrhl vaflovou podrážku pro zlepšení přilnavosti běžeckých bot, takže šlo o důležité jmenování, které bylo spojeno s tlakem a očekáváním. Ve skutečnosti nebyl přechod pro Fogga tak snadný, protože z pozice člena velkého týmu zodpovědného za dlouhodobé, inženýry řízené projekty designu letadel přešel k práci ve velmi malém týmu nebo dokonce sám na obuvi zaměřené na výkon a estetiku. Situaci ještě více ztížil rostoucí úspěch společnosti Nike, protože v době, kdy Fogg v polovině 90. let nastoupil, přestalo vedení společnosti o ní mluvit jako o pouhém výrobci obuvi a místo toho zdůrazňovalo její odborné znalosti v oblasti designu a marketingu. Přibližně v té době si všimli, že mezi běžeckou komunitou je potřeba kvalitní trailové obuvi, protože stále více lidí tráví čas mimo město v přírodě, ale v této oblasti již působily jiné populární značky, takže potřebovali vytvořit něco, čím by se odlišili od konkurence. V souladu s těmito ambicemi byla společnost Fogg požádána, aby vytvořila technicky zdatnou trailovou běžeckou obuv, která by prezentovala schopnost značky vyrábět hyperfunkční obuv s atraktivní estetikou.

© Nike

Tarahumara

Fogg si tento úkol užíval a rozhodl se, že nejlepší bude, když se bude návrhy bavit. Vycházel z věcí, které ho zajímaly, včetně své vlastní záliby v trailovém běhu a dnů strávených jízdou na terénních kolech v blátě. Dalším z jeho nejdůležitějších vlivů byli Tarahumarové - domorodá skupina z drsných kaňonů v severním Mexiku, jejíž ploché sandály inspirovaly už v roce 1991 Nike Air Huarache. Historicky se osady Tarahumarů nacházely tak daleko od sebe, že jejich obyvatelé mezi nimi běhali až 200 kilometrů po dobu několika dní v náročných skalnatých podmínkách, aby si předali zprávy. Jejich vlastní slovo Rarámuri dokonce odkazuje na jejich běžecké dědictví a vytrvalost na dlouhé vzdálenosti je nedílnou součástí jejich kultury.

Odolná konstrukce

Fogg převzal slovo "Humara" od Tarahumarů a dal ho botě, čímž vykouzlil design, který ztělesňuje atletickou a odolnou povahu těchto lidí tím, že se odklání od těžkých a neohrabaných trailových bot, které byly pro tu dobu typické. Místo toho vytvořil něco, co bylo zaměřeno spíše na běhání, a vytvořil lehký, funkční model s pohodlným střihem, který byl přesto odolný, trvanlivý a dokázal odolat živlům. Dal jí robustní podrážku s vysokou přilnavostí a obousměrnými záběrovými polštářky na přední části chodidla a na patě, které nositele podpoří při chůzi do kopce i z kopce. Ohebné drážky v jejím povrchu udržovaly dobrou úroveň ovladatelnosti a díky použití jednotky Zoom Air v přední části chodidla a zapouzdřenému Air v patě byla neuvěřitelně pohodlná, ať už šlapala po kamenech, suti a kořenech, nebo se procházela ulicemi města. Mezitím emblém trail runningu ve tvaru diamantu pod klenbou chodidla působil jako ústřední prvek jednotky podrážky a hrdě oznamoval účel boty. Stejně jako podrážka byl i vnější povrch mezipodešve optimalizován pro náročné podmínky, protože byl potažen jedinečným textilním obalem inspirovaným mezipodešví dřívější krosové tréninkové obuvi Nike, který ji chránil před odřením - něco takového bylo u trailového běžce použito poprvé. Při navrhování svršku, který byl vytvořen ze směsi textilu a síťoviny pro větší odolnost a pohodlí, si Fogg vzal příklad z kempinkových stanů, popruhů a horolezeckých bot. To mu také dodalo sportovní estetiku a pomohlo mu měkce obepnout nohu, zatímco gumová krytka špičky chránila přední část před škrábanci a pořezáním. Díky vodoodpudivým vlastnostem odolávala mokrým podmínkám a charakteristický systém šněrování s pavučinami pomáhal udržet nohu v bezpečí při energických pohybech.

© Nike

Terra Humara

Díky takovému množství podpůrných prvků si mnozí mysleli, že bota Air Humara byla v roce 1997, kdy byla uvedena na trh, součástí řady ACG (All Conditions Gear) značky Nike. Skutečně by do této řady mohla dobře zapadnout, ale jejím hlavním účelem byl trailový běh, a jak prohlásil sám Fogg, takovéto konstrukce musí být skvělou běžeckou obuví před vším ostatním, takže zůstala v běžecké divizi Nike. Přesto inspirovala budoucí návrhy ACG a často je považována za součást řady ACG. Totéž platí i pro Foggovu další tenisku Air Terra Humara, která přišla v zimě 1997. Stejně jako její předchůdkyně přišla Terra Humara se silnou, přilnavou podrážkou, jejíž černé zbarvení bylo inspirováno původními Air Max 95, a mezipodešví obsahující jak Zoom Air, tak zapouzdřený Air. Sada kruhových okének v patě vystavovala na odiv vzduchový polštář, čímž se Terra Humara stala jednou z prvních trailových běžeckých bot s viditelným vzduchem Air. Aby se předešlo propíchnutí při běhu v přírodě, byla okénka odsazena od povrchu mezipodešve, přičemž ta na její mediální straně byla o něco menší, aby tam zajišťovala zvýšenou stabilitu. U svršku se Fogg inspiroval motocyklem, aby do designu vnesl pocit bezpečí a stability. Vizuálně jeho boky připomínaly kolo motocyklu, přičemž zakřivený překryt na každém z nich vycházel z brzdového kotouče, z něhož vyzařovala řada prstů připomínajících paprsky, které tvořily systém šněrování boty, zatímco kruhová okénka Air v mezipodešvi působila jako další odkaz na tuto inspiraci motocyklem.

© Nike

Nápaditá reklama

Model Air Terra Humara byl s kolekcí ACG značky Nike spojen ještě hlouběji než jeho předchůdce - název Terra byl převzat z modelu Air Terra ACG z roku 1991, který fungoval jako základ budoucí trailové běžecké obuvi značky. Těžila také ze stejně hravé a vynalézavé reklamy, jakou se proslavila řada ACG. Jeden plakát z doby vydání obsahoval báseň napsanou z pohledu boty. Vyjmenovávala drsné vlastnosti modelu Terra Humara a uváděla věci jako "mám agresivní podrážku s výstupky, která se ráda drží", "moje jednotky Air-Sole v přední části chodidla a na patě jsou měkké" a "voda nemá ráda společnost mých nenasákavých materiálů". Zakončil ji větami "Jsem Air Terra Humara. A jména mi také nemohou ublížit".

© Nike

Oblíbený model celebrit

První barevné varianty Foggových modelů Air Humara a Air Terra Humara vycházely z horských kol a dalšího outdoorového oblečení a využívaly tmavé, zemité tóny, které pomáhaly skrýt špínu nasbíranou při pobytu v přírodě. I když jim to dodávalo atraktivní estetiku, oba modely byly především funkční, takže bylo překvapením, když se začaly prosazovat jako běžná obuv, přičemž zejména model Terra Humara se proslavil mezi celebritami, protože ho nosily hudební hvězdy jako Courtney Love a Brittany Spears. Nikoho to nepřekvapilo víc než Fogga, který jako nováček v obuvnickém průmyslu o svých výtvorech nikdy nemluvil s neběžci, protože očekával, že o jejich koupi budou mít zájem pouze trailoví běžci. Návrhář byl ještě více zaskočen, když ho oslovil časopis Vogue, aby napsal redakční článek o trailové běžecké obuvi, která se stala lifestylovou teniskou. Článek, který vyšel v květnu 1998, se zabýval Foggovým návrhářským procesem a představil jeho nekonvenční zázemí, výstřední nápady a plodnou tvorbu. Odhalil také další inspiraci pro botu - vnitřní fungování hodinek Swatch - a zdůraznil skutečnost, že Terra Humara byla k vidění na nohou slavných po celém New Yorku a Los Angeles. Tento článek pomohl ukázat, že Fogg může mít úspěšnou kariéru návrháře obuvi, a společnost Nike mu začala do budoucna více důvěřovat. Kromě toho byl pro Nike vnímán jako potvrzující moment, protože prokázal, že značka má potřebné odborné znalosti pro efektivní propojení módy a funkce.

© Vogue

Šťastný zásah

Díky této nečekané pozornosti byly Foggovy trailové běžecké boty na přelomu 90. let a roku 2000 neuvěřitelně úspěšné - což je o to pozoruhodnější, že model Humara téměř neprošel fází vývoje. Během raného procesu navrhování bylo Foggovi řečeno, že by měl na botě přestat pracovat, protože se vývojáři nelíbila. Foggův marketingový manažer naštěstí Air Humara věřil, stál si za jejím návrhem a zajistil, že byla předána do výroby. Kdyby se tak nestalo, nevznikly by ani Humara, ani Terra Humara a trailová běžecká obuv Nike by se vyvíjela úplně jiným směrem. Vzhledem k popularitě obou siluet je téměř nemyslitelné, že by k tomu mohlo dojít, zejména vzhledem k jejich dlouholetému úspěchu, kdy v průběhu desetiletí několikrát zanikly a zase se vrátily.

© Nike

Návrat v novém tisíciletí

Zatímco první roky existence Humara byly protkány vystoupeními celebrit, dlouhodobý úspěch přinesly až spolupráce. V roce 2002 přinesl impozantní tým HTM, v němž se sešli zakladatel Fragment Design Hiroshi Fujiwara, vizionářský designér Tinker Hatfield a budoucí generální ředitel Nike Mark Parker, dvě lifestylově zaměřené barevné varianty Terra Humara s elegantním koženým svrškem, které pomohly siluetě najít popularitu v novém tisíciletí. V roce 2006 následovala zemitější varianta Terra Humara, vynalézavě známá jako Trumara podle svého partnera pro spolupráci: butiku se streetwearovým oblečením a teniskami True. V roce 2009 pak Nike znovu vydal toto laserové kamuflážní zbarvení na počest 13. výročí založení značky v San Franciscu a fanouškovská základna boty se nadále rozrůstala.

© Nike

Spolupráce a návraty

To vše posloužilo k tomu, aby se jméno Humara přeneslo do roku 2010, kdy známý odborník na tenisky a nadšenec Gary Warnett označil Petera Fogga za jednoho z největších designérů značky Nike. Byla to však až spolupráce se Supreme v roce 2017, která skutečně podpořila znovuzrození Air Humara. Skateboardová lifestylová značka vydala čtyři barevné varianty Air Humara 17, tři v živých tónech Blue Lagoon, Action Green a Fire Pink a čtvrtou elegantní verzi Triple Black. Každá z nich byla představena v tradičním provedení, přičemž na špičku a patu byly přidány reflexní materiály 3M, aby byly ještě praktičtější. To urychlilo vznik celé nové řady Humaras, protože trailový běžec využil rostoucího trendu funkční outdoorové obuvi, který vyvrcholil další spoluprací v roce 2022. Při té se Nike spojil s luxusní francouzskou módní značkou Jacquemus a vytvořil dvě slušivé, kůží potažené edice - jednu půvabnou Light Bone, druhou sytě hnědou Ale Brown - s minimalistickým vzhledem, který dokreslují zmenšené zlaté mávátka zdobící jejich boky. Na ně navázala zářivá barevná varianta Pink Flash, jejíž celorůžový svršek je pokrytý síťovinou a zdobí ho stejné elegantní značkové efekty jako předchozí dvě provedení Nike x Jacquemus. V roce 2023 pak Air Terra Humara zaznamenaly svůj vlastní populární návrat prostřednictvím spolupráce s Undefeated. Obchod s teniskami a oděvní značka s láskou obnovila původní botu ve dvou barevných provedeních: Black a Archaeo Brown, přičemž obě obsahují vlastní reflexní detaily. Gumový podpatek a překrytí špičky vykazovaly drsnou, mřížkovanou strukturu poněkud podobnou motocyklové pneumatice, což bylo přitakáním Foggově původní inspiraci, a slogan značky Play Dirty se objevil na stejném místě jako logo na teniskách HTM, které byly skladem v prvním obchodě Undefeated při jeho založení v roce 2002. Na začátku roku 2024 se objevily dvě navazující barevné varianty - nápadně tyrkysová Light Menta a rafinovaná Cargo Khaki -, které rovněž obsahovaly tyto jedinečné designové detaily.

© Nike

Výjimečný odkaz

Přestože Nike Air Humara byla teprve druhou botou, na které Peter Fogg pracoval, jednalo se o obrovský úspěch, který rozšířil atraktivitu značky Nike a zahájil mnoho desetiletí prosperity značky i designéra. Po šesti letech v běžecké divizi Nike, kde vytvořil další skvělé trailové běžecké boty jako Sertig a Albis, Fogg pokračoval v práci v oddělení ACG, sportovního oblečení a basketbalu a prokázal svou všestrannost vytvořením ikonických návrhů, jako jsou Pegasus 2002 a Hyperdunk 2013, a stal se tak jedním z nejznámějších designérů značky. Nicméně modely Humara a Terra Humara zůstávají jedněmi z jeho vůbec nejlepších siluet díky působivé konstrukci, která vybízí nositele k hledání dobrodružství. Dnes jejich odkaz žije dál, protože je nadále sbírají kultovní příznivci vášnivých nadšenců tenisek a trailových běžců, částečně pro jejich technické schopnosti a módní estetiku, ale také pro poutavý příběh jejich legendárního tvůrce.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ