SPORTSHOWROOM

Nike

"The Ten"

Deset ikon znovuobjevených slavným designérem.

The Ten
© Nike

Příznivé setkání

V prosinci 2016 se legendární návrhář a zakladatel značky Off-White Virgil Abloh zúčastnil schůzky v centrále Nike v Beavertonu ve státě Oregon. Ke značce choval úctu, která vycházela z jeho dětského obdivu k Michaelu Jordanovi a modelu Air Jordan 1. Jako dítě dokonce posílal do Nike náčrty svých vlastních návrhů inspirovaných modelem AJ1 a nyní zde stál v centru dění společnosti. Ablohovi by se dalo odpustit, že ho situace zaskočila, ale jestli něco tohoto vizionářského tvůrce definovalo, byla to jeho nezlomná víra ve vlastní talent. Okamžitě se pustil do svého jedinečného uměleckého procesu a pomocí nože X-Acto nařezal jednu z nejuznávanějších siluet značky Nike, Air Force 1 Low, aby v sobě vzbudil nápady pro spolupráci. Společnost Nike to nemohlo neohromit a vznikl nový projekt - The Ten: Icons Reconstructed by Virgil Abloh.

© Nike 

Podpora tvůrčí rozmanitosti

Spolupráce zahrnovala přepracování deseti kulturně významných tenisek, devíti od společnosti Nike a jedné od Converse, která patří společnosti Nike. Díky Ablohově praktickému přístupu byly dekonstruovány pomocí jednoduchých nástrojů, jako je jeho nůž a fixa, přičemž prvky byly pozměněny, přesunuty a odstraněny tak, aby byly ukázány základní vlastnosti a funkce každé boty, a to vše při zachování jejího základního vzhledu. Pracoval pozoruhodně rychle a kolekce byla oficiálně oznámena v srpnu 2017, tedy necelý rok po prvním setkání. Během uplynulých měsíců Abloh spolupracoval s viceprezidentem pro design obuvi společnosti Nike Andym Cainem na vývoji konceptu sady. Caine se řídil přesvědčením společnosti Nike o podpoře tvůrčí rozmanitosti, když společně s Ablohem vytvořil spolupráci, která přinesla výsledek větší než součet jednotlivých částí.

Deset ikonických tenisek; dvě témata

Ve svém oznámení z 21. srpna společnost Nike popsala projekt The Ten jako "společné zkoumání deseti siluet obuvi Nike" a představila koncepty návrhů. Boty byly rozděleny do dvou sad po pěti, přičemž každá z nich měla své vlastní téma. První se jmenovala "REVEALING" a zahrnovala nově vypadající verze bot Jordan 1, Air Max 90, Air Presto, Air VaporMax a Blazer Mid. Každá z nich měla rekonstruovaný vzhled s ručně řezanými a otevřenými designovými prvky, které je ustanovily jako součást této jedinečné kolekce. Druhých pět tenisek bylo vytvořeno v rámci tématu známého jako "GHOSTING", které se projevilo použitím průsvitných svršků. Tento prvek se snažil navázat na téma zjevení a sloužil ke galvanizaci sady pod hlavičkou jediného částečně průhledného materiálu, čímž spojil 94letou historii pěti bot, z nichž se skládala: Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1, Nike React Hyperdunk 2017 a Nike Air Max 97.

© Nike 

Designér, který určil éru

Kromě toho, že Nike prozradil podrobnosti o modelech, které budou použity v rámci spolupráce, prozradil také historii Virgila Abloha a to, co ho vedlo k vytvoření kolekce The Ten. Hovořil o svých rozmanitých inspiracích, v nichž se prolínalo vzdělání v oblasti architektury, inženýrství a designu Bauhausu se zájmem o sportovní obuv, obaly alb rockových i hiphopových umělců a graffiti. Jeho nekonvenční přístup a tendence vnášet do svých návrhů ručně vyráběné komponenty se projevily už při prvním setkání Abloha se společností Nike a boty AF1, které tam vytvořil, vedly k dalším ručně vyráběným verzím, z nichž některé nosili zaměstnanci Off-White na veletrhu Design Miami/ v témže měsíci. Účastníci netušili, že se jim dostalo náhledu do jedné z nejúchvatnějších kolekcí tenisek všech dob.

© Nike 

Rychlý obrat

Po prvním setkání s Ablohem vytvořil Matt Kilgore, syn původního designéra AF1 Bruce, dalších 12 Air Force 1 v rekonstruovaném stylu, který zavedl Abloh, a udal tak tón The Ten. Ablohův praktický styl a silná pracovní morálka vedly k jedné z nejrychlejších z mnoha spoluprací Nike vůbec, která byla dokončena za pouhých 10 měsíců. Abloh vysvětlil, že "většina tvůrčích rozhodnutí byla učiněna během prvních tří hodin, zatímco vlastní návrh a iterace trvaly dva až tři dny". Tento vysokorychlostní proces dokonce zahrnoval jediné sezení, během něhož byl model Jordan 1 dokončen od začátku do konce. K tomu všemu přispěla Ablohova rozhodná vize a jeho schopnost pracovat ve "stavu podobném snu", který mu umožnil vizualizovat si, co chce, a ihned poté to vytvořit.

Úcta k umění

Ablohův respekt k historii designu značky Nike byl patrný během celého procesu navrhování, protože deset siluet, na kterých pracoval, považoval za "na stejné úrovni jako sochu Davida nebo Monu Lisu" a vysvětlil, že všechny "překonaly bariéry ve výkonu a stylu". Přesto se nebál každou z nich dekonstruovat. Hrál si s umístěním swooshe, přidával barevné skvrny, odhaloval pěnu na jazyku a dokonce přidával jazykolamné texty v charakteristickém písmu Off-White Helvetica, jako například slovo "Air" na modelech AM97, VaporMax, AF1, Presto a AJ1, "Vulcanized" na Converse a "Foam" na Hyperdunk a Vaporfly. Ještě vtipnější bylo použití nápisu "Shoelaces" na tkaničkách a "Zip Tie" na zipových páskách, které k nim byly připevněny - charakteristický rys vlastních tenisek Off-White.

© Nike 

Inspirace pro mládež

Celý tento proces byl veden snahou ztělesnit mentalitu značky Nike Just Do It a vytvořit návrhy, které by umožnily nahlédnout do tvůrčího procesu, což Abloh považoval za mnohem zajímavější než pouhý pohled na hotový výrobek. Doufal, že jeho výtvory budou inspirovat mladé designéry tím, že jim ukáže, že s jednoduchými nástroji, jako je fixa a nůž, mohou vytvořit své vlastní individuální tenisky, a pomůže jim tak rozvíjet porozumění designu.

Zcela nové modely

Některé z tenisek, na kterých Abloh pracoval, nebyly v době zahájení projektu ještě ani oficiálně vydány společností Nike. Patřily mezi ně Nike Zoom Fly SP, React Hyperdunk 2017 a Air VaporMax. Zatímco první dvě měly podobné předchůdce, kterými se Abloh inspiroval, jako například Nike Zoom Vaporfly Elite Breaking2, VaporMax byl zcela novou inovací. To Ablohovi nabídlo možnost vytvořit něco zcela jedinečného.

© Nike 

Zvláštní spojení

V průběhu spolupráce se nakonec ukázalo, že značka a Virgil Abloh jsou neuvěřitelně propojeni a že se vzájemně obdivují. To se projevilo jak v ochotě společnosti Nike poskytnout Ablohovi během projektu tvůrčí svobodu, tak ve slovech samotného Abloha, když řekl, že "chtěl zdůraznit, jak jsou designový systém a výroba Nike dokonalé". Při svém přepracování těchto definitivních tenisek měl touhu vybudovat podobné spojení zdůrazněním ruční výroby obuvi, aby zintenzivnil "lidský prvek" a rozšířil "emocionální spojení těchto 10 ikon".

© Nike 

Nike Off Campus

V srpnovém oznámení Nike také píše o slavnostních akcích k vydání, které se budou konat v New Yorku a Londýně v průběhu září. Značka je nazvala "Nike Off Campus" a popsala je jako "destinaci pro pokrok v oblasti sportu, designu a inovací". Součástí každé akce byly prezentace The Ten a přednášky Abloha a Cainea, jakož i dalších umělců a designérů. Abloh v tom viděl další příležitost, jak inspirovat mládež a poučit ji o historii značky Nike, a uvedl, že "chtěl lidem poskytnout aktuální informace, umožnit jim vidět, z jakého roku tyto boty pocházejí a jaké je jejich místo v celkové historii značky". Tato touha vzdělávat možná byla důvodem, proč na každou tenisku vytiskl nápis "Off-White for Nike" spolu s názvem boty, místem sídla společnosti Nike a rokem prvního vydání původního modelu.

Spolu s těmito informacemi byla vytištěna i data uvedení všech návrhů na trh - sada REVEALING bude v průběhu září předprodejní v obchodech Nikelab v New Yorku, Londýně, Miláně a Paříži, zatímco celá kolekce bude od listopadu k dostání ve vybraných obchodech po celém světě. Pod tím byly vedle sebe uspořádány fotografie jednotlivých návrhů, na jedné z nich byl Virgil Abloh a na dalších dvou pracoval na návrzích s fixami v ruce.

© Nike 

Uvedení knihy "The Ten" na trh

Desítka měla při svém vydání obrovský úspěch a byla téměř okamžitě vyprodána. Vzhledem k Ablohově kolosální pověsti návrháře to asi nikoho nepřekvapí. Před vydáním kolekce totiž nebylo potřeba příliš mnoho humbuku, přičemž velkou část práce odvedl sám Abloh, který boty nosil na akcích jako Met Gala v květnu 2017, kde dráždil svým návrhem Air Jordan 1. Předčasné modely také rozdal celebritám z různých oborů, včetně Rogera Federera, Belly Hadid, Naomi Campbell, Drakea, Travise Scotta a Neymara, což jim přineslo další pozornost, zejména když se někteří z nich ukázali v nich na snímcích ze sociálních médií. Michael Jordan, který osobně podpořil desítku Air Jordan 1, dostal svůj vlastní pár, zatímco současný basketbalista Draymond Green měl na sobě Ablohův Nike React Hyperdunk 2017, když v říjnu 2017 hrál v zahajovacím zápase sezony za svůj tým Golden State Warriors. Ranou verzi Converse Chuck Taylor dostala také Kim Jonesová, přestože její vydání bylo odloženo na květen následujícího roku. Důvod tohoto zpoždění je stále záhadou, ale společnost Converse uvedla, že pouze prováděla drobné úpravy designu a zároveň se snažila zachovat Ablohovu tvůrčí vizi boty. Tak či onak, fanoušci Desítky se díky tomu měli na co těšit, až vyjde dalších devět modelů.

© Nike 

Vzdělávací vystoupení

Na své vlastní stránce na Instagramu zveřejnil Abloh mezi prvním uvedením kolekce REVEALING v září a vydáním celé kolekce v listopadu pouze jeden příspěvek. Objevil se 27. října a zobrazoval jediný obrázek, na němž stál nad otevřeným kufrem a prohrabával se různými botami Nike, z nichž některé byly z kolekce The Ten. Nebyl uveden žádný komentář, ale na visačce bylo uvedeno "Harvard Graduate School of Design". Ve skutečnosti tento obrázek pocházel z přednášky nazvané "Insert Complex Title Here", kterou mistrný designér zhruba v té době přednesl studentům této školy. Povzbuzoval je v ní, aby našli svůj vlastní tvůrčí hlas, a rozdal jim několik modelů z Desatera, aby jim poskytl inspiraci a ukázal, čeho lze dosáhnout. Na obrázku má sám na sobě pár Air Force 1 z této kolekce.

Celosvětové vydání knihy "The Ten"

O pár týdnů později, 14. listopadu, u příležitosti celosvětového vydání celé kolekce, zveřejnil dva obrázky. Na jedné z nich držel Abloh v ruce velký obrázek při práci a před sebou na stole měl hromadu polotovarů modelů Nike. Na jednu z bot psal, čímž dal najevo svůj praktický přístup k designu. Na druhém obrázku byl detailní záběr na obrázek ukazující nápis, který byl nakreslen nad jeho hlavou. Stálo na něm "Dover Street Market". Ten odkazoval na obchod s módou mnoha značek, kde se prodávají kousky některých z nejvyhledávanějších značek, jako je například Comme des Garcons. Šlo o další upoutávku, protože nebyl napsán žádný text, ale znalí by si uvědomili, že jde o jedno z míst, kde lze boty zakoupit, přičemž popisek jej označoval jako obchod v Singapuru. Na webových stránkách obchodu se skutečně konala tombola pro lidi, kteří chtěli získat modely z kolekce. Ve skutečnosti byla většina bot uvolněna v rámci tomboly, přičemž jen několik vyvolených si mohlo zakoupit pár a ostatní doufali, že se dostanou k těm, které se dostaly do všeobecného prodeje online.

© Nike 

Pozoruhodný model Air Jordan 1

Kolekce měla okamžitý ohlas, protože Ablohův model Air Jordan 1 získal ocenění Bota roku 2017 v soutěži Footwear News Achievement Awards. Model AJ1 byl pravděpodobně nejžádanějším modelem The Ten, přičemž Caine chválil Abloha za hloubku, kterou do boty vnesl, a popsal ji jako něco "úplně nového, a přesto zcela známého". Tato popularita se dnes projevuje i v cenách, které bota dosahuje na stránkách pro další prodej. Zatímco většina modelů se prodává za více než 1 000 liber za pár, Jordan vynáší několik tisíc a na internetu byl k vidění za více než desetinásobek původní ceny. K tomu by však možná nikdy nedošlo, nebýt změny designu na poslední chvíli.

Abloh se původně snažil sjednotit všech deset bot prostřednictvím smetanové barvy jako spojení se svou značkou Off-White. Jen několik dní před zahájením výrobního procesu však Abloh spatřil někoho, kdo měl na sobě pár tenisek, které se podobaly jeho AJ1. Jediným problémem bylo, že nemohl přijít na to, zda se jedná o Dunky nebo AJ1. V okamžiku, kdy se mu rozsvítilo, si uvědomil, že nejikoničtější na páru bot je často jejich barevné provedení, což platilo zejména pro první Air Jordan 1, jejichž černočervený design vzal v 80. letech svět útokem. Požádal Cainea, aby do designu přidal červenou a černou barvu, což byla změna, které společnost Nike vyšla vstříc. Později Abloh poznamenal, že by ho zajímalo, co by se stalo, kdyby se původní nápad prosadil, a domníval se, že by bota "minula cíl".

To už se naštěstí nikdy nedozvíme a více než pět let po prvním uvedení na trh aukční síň Sotheby's na svých stránkách uvedla jeden pár za 14 000 dolarů. Vzhledem k tomu, že aukce celé kolekce v dubnu 2022 byla odhadována na 30-40 000 dolarů, je to neuvěřitelný úspěch za jeden jediný model. Aukce Sotheby's, v níž se prodalo všech deset bot, nesla název "Moderní sběratelské předměty" a chlubila se tím, že jde pravděpodobně o jedinou dostupnou kompletní sadu. Ve skutečnosti je vzhledem k tomu, jak obtížné bylo sehnat jakýkoli jeden pár při vydání, téměř neuvěřitelné, že se všech deset prodávalo pohromadě. Ještě překvapivější byl fakt, že všechny byly nepoužité a v původních krabicích.

© Nike 

Přiložení pera k papíru

Po úspěchu první spolupráce pokračovali Nike a Virgil Abloh ve spolupráci a vytvořili nové modely inspirované Desítkou a mnoho dalších produktů Nike x Off-White. Odkaz kolekce, která to všechno odstartovala, však nikdy nezmizel. I po letech od jejího vydání byla natolik kulturně významná, že se o ní Abloh rozhodl napsat knihu. Vydání knihy teasoval na své instagramové stránce 11. ledna 2021 prostřednictvím obrázku svazku v zeleném obalu v krabici se jménem nakladatelství Taschen. V komentáři knihu popsal jako "tištěný dokument o projektu @Off___White @Nike" a uvedl, že poskytuje vhled do výroby těch, které již byly vyrobeny, a zároveň nabízí "okno do všech těch, které teprve přijdou". Designér také vysvětlil, že většina obrázků nebyla jinde k dispozici, což knize dodává pocit exkluzivity, a poté pokračoval v podpoře místních a nezávislých knihkupectví, která označil za "životně důležitá" a "centra komunity a kultury". V návaznosti na to uvedl, že Nike a tým architektonické firmy a think tanku Architecture, který Abloh založil a který se podílel na vydání knihy, poskytnou vybraným knihkupectvím výtisky zdarma. Tyto obchody, které byly uvedeny pod jeho komentářem, měly být jedinými místy, kde si fanoušci série mohli knihu koupit od 12. ledna až do jejího celosvětového vydání 22. ledna.

Další příspěvek následoval o několik měsíců později, 23. dubna 2021. Tentokrát ukazoval tři obrázky - jeden knihu, druhý boty z kolekce a třetí několik výtisků knihy otevřených, aby bylo vidět, co je uvnitř. Komentář vysvětloval, že kniha pojednává o logice a "dosud neviděném procesu" spolupráce. Do dnešního dne nasbíral více než 65 000 lajků, což ukazuje popularitu Desatera i tolik let po jeho vydání.

©  Virgil Abloh 

Dokumentace jedinečného procesu návrhu

Kniha se jmenovala "Icons" a na přední straně obálky byla vytištěna slova "Something's Off" spolu s tenkým nápisem Nike swoosh a citátem od Abloha: "Všechno, co dělám, dělám pro sedmnáctiletou verzi sebe sama." To prozrazuje jeho touhu pomáhat a inspirovat ty mladé designéry, kteří stejně jako on potřebovali pomoc a inspiraci k rozvoji svého talentu. Icons k tomu přispěla velkou měrou, protože podle webových stránek Taschen podrobně popisuje "inženýrskou vynalézavost" projektu a Ablohův "investigativní proces navrhování". 

Kniha má švýcarskou vazbu s otevřeným hřbetem, která napodobuje filozofii odhalování Desítky, a popisuje také, jak použil "nápisy, ironické štítky, koláže a sochařské techniky", aby oživil deset návrhů a zároveň jim dal nový význam. Kniha byla rozdělena na dvě části, katalog a konceptuální toolbox, v nichž se vedle širšího pohledu na tenisky a sneakerovou kulturu objevují i intimní snímky, jako jsou prototypy z kolekce a originální textové zprávy posílané mezi designéry. Kromě textů od samotného Virgila obsahovala také části od Nicholase Schonbergera z Nike a dalších hostujících autorů, zatímco další spolupracovník Nike, Hiroshi Fujiwara, vytvořil předmluvu.

© Nike 

Trvalý odkaz

Společnost Nike našla ve Virgilu Ablohovi návrháře s dokonalou kombinací vlastností: neotřelý talent, ohromující vize, nebojácná povaha a silný tvůrčí duch. Tyto vlastnosti mu umožnily nově definovat pravidla módy a designu, když manifestoval projekt, který podle jeho slov představoval "demokracii toho, jak design zkoumá svět". Jeho úsilí vyvrcholilo v deseti botách, které měly trvalý vliv na kulturu tenisek a dodnes ovlivňují mladé designéry. Nike se ze své strany mohl bránit svým návrhům a omezovat Ablohovu práci, ale značka jím byla natolik okouzlena, že mu díky spolupráci poskytla svobodu "najít nový prostor". Díky tomu všemu se The Ten stala ucelenou sadou ikonických tenisek a jednou z nejznámějších spoluprací, které kdy existovaly. Abloh kdysi řekl: "Nemůžete se vydat na cestu, abyste vytvořili ikonu. Kultura vám ji vrátí." Možná si nekladl za cíl vytvořit ikonu, ale kultura mu jich jistě mnoho vrátila a zajistila, že projekt The Ten přetrvá jako pocta trvalému odkazu velkého designéra.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ