adidas
Handball Spezial
Funkční házenkářská obuv, která se stala ikonou streetwearu.
Sportovní dědictví
Házená je v Německu populární od počátku 20. století, kdy se tam začala hrát. Dokonce i v letech, kdy byla země rozdělena na Východ a Západ, si tento sport udržel silnou podporu na obou stranách hranice a v roce 1978 se na mistrovství světa v házené utkaly oba týmy o titul. Nakonec zvítězilo západní Německo, které ve finále porazilo Sovětský svaz o jediný bod, zatímco jeho východoněmecké protějšky zdolaly Dánsko a obsadily třetí místo. Tento úspěch přilákal na hřiště ještě více lidí a vzhledem k tomu, že Západní Německo mělo v roce 1982 hostit soutěž, házená dosahovala nových výšin, což byl ideální čas pro německou značku sportovního oblečení adidas, aby zkonstruovala obuv speciálně pro tento sport. Vznikla tak elegantní výkonná obuv známá jako adidas Handball Spezial.
Stvořená pro hbitost a rychlost
Házená se odehrává v rychlém tempu, hráči musí provádět náhlé výpady, provádět ostré zákroky a skákat vzduchem, aby zaútočili na branku. Protože se převládající forma hry hraje na hřišti v hale, ne nepodobném těm, které se používají v basketbalu, musí mít každá obuv pro ni vyrobená potřebnou přilnavost, aby podporovala rychlé a přesné pohyby a chránila před uklouznutím a zraněním. Toho si byli konstruktéři obuvi Adidas koncem 70. let dobře vědomi a zkonstruovali obuv tak, aby splňovala náročné požadavky předních evropských házenkářských týmů. Pro její název převzali z již tak rozsáhlého archivu značky slovo Spezial, které bylo použito na jejích sportovních modelech již v 60. letech.
Přilnavá podrážka
Základem modelu Handball Spezial byla gumová podrážka. Kromě toho, že se vyznačovala vzorkem, který zajišťoval vynikající přilnavost, byla tenká a nízko u země, takže zajišťovala dobrý cit na hřišti, a měkké odpružení pomáhalo chránit nohu před nárazy při skocích a pevných krocích. Štíhlá konstrukce udržovala nízkou hmotnost a svršek dodával odolný styl díky použití plyšového semiše spolu se zesílenou patní záložkou z bílé kůže. Na tento poslední prvek aplikoval adidas své nové logo Trefoil, které se na obuvi značky používalo teprve od roku 1976, přičemž na každém boku zaujalo své obvyklé místo zavedené logo se třemi pruhy.
Evropský růst
Ačkoli se podle moderních standardů může zdát, že je obuv Handball Spezial technologicky jednoduchá, v době svého debutu v roce 1979 představovala vysoce výkonnou sportovní obuv do haly a rychle se rozšířila na hřištích po celé Evropě, zejména v zemích, kde byla házená nejpopulárnější, jako je Dánsko, Švédsko a Německo. Netrvalo však dlouho a model Spezial si našel své místo v jiném sportovním prostředí, i když tentokrát jako lifestylová obuv.
Oblíbenec fotbalových fanoušků
V 70. a 80. letech cestovali fotbaloví fanoušci po celé Evropě, aby sledovali zápasy svých domácích týmů v Poháru UEFA. Během pobytu na kontinentu si kupovali oblečení evropských značek, které ve Velké Británii ještě nebylo k dostání, a po návratu domů tak mohli vyniknout. Jednou z nejoblíbenějších byla značka adidas, jejíž obuv se stala nezbytnou součástí neformální subkultury fotbalových teras 80. let. Házenkářský model Spezial byl často volen vedle dalších klasických modelů, jako je Samba a Gazelle, které se dodávaly v jednoduchých barevných provedeních, jimiž bylo možné vyjádřit podporu svému týmu, když se tóny hodily.
Šíření kultury
Mnoho nositelů zahraničních značek patřilo k mladším generacím, které je oblékaly v jiných kulturních kontextech. Díky tomu se házenkářské spezičky rozšířily do oblastí, jako je undergroundová acid houseová hudební scéna a rostoucí b-boy kultura, která byla nedávno přenesena ze Spojených států. V 80. letech 20. století objevilo Spezial mnoho takových lidí v tanečních sálech, na fotbalových tribunách a v městských ulicích Spojeného království. Výsledkem bylo, že ačkoli silueta v následujících letech ustoupila do pozadí, když byla o několik desetiletí později obnovena, ti, kteří byli u jejího vzniku, na ni s láskou vzpomínali.
Gary Aspden
Jedním z mužů, kteří byli v tomto období velkými fanoušky obuvi adidas, byl Gary Aspden. Vyrůstal v malém tržním městečku Darwen v hrabství Lancashire severně od Manchesteru a s obuví jako Handball Spezial se seznámil díky fotbalu a hudbě. Nakonec tento zájem vedl k práci, protože Aspden byl v roce 1999 zaměstnán u společnosti adidas. Pracoval v oddělení zábavního marketingu značky, proslavil se jako skvělý spolupracovník a jeho úsilí pomohlo spojit adidas s řadou partnerů z řad celebrit. Po téměř deseti letech si Aspden založil vlastní společnost, ale se značkou adidas nadále spolupracoval jako konzultant. V této roli pomáhal budovat profil kolekce Originals a podílel se také na organizaci řady speciálních akcí zaměřených na olympijské hry v Londýně 2012, které se ukázaly jako velmi úspěšné. Na jejich základě zahájil v roce 2013 zcela nový projekt, který měl oživit jméno Spezial, což vedlo k případnému znovuzavedení a návratu házenkářské obuvi ze 70. let na výsluní.
Rozsáhlá kolekce a zajímavý nápad
Během práce pro společnost adidas si Aspden všiml, jak obuv této značky přesahuje své sportovní počátky a spojuje se s dalšími aspekty kultury. Začal sbírat tenisky adidas a vytvořil si působivý sortiment běžných i vzácných barevných provedení. Časem se stal svou sbírkou známý a občas byl požádán, aby některé páry zapůjčil na akce věnované sneaker kultuře. Měl však pocit, že tyto přehlídky jsou sice zajímavé, ale příliš široké na to, aby vypovídaly o celém příběhu, který se za návrhy skrývá. Inspirován touto skutečností se Aspden rozhodl kurátorovat vlastní výstavu tenisek se zaměřením na jednu konkrétní značku: adidas. Kontaktoval dalšího z konzultantů společnosti adidas, Mikea Chetcutiho, aby zjistil, co si o tom myslí, a s Chetcutiho požehnáním začal ambiciózní akci plánovat. Na pomoc při přípravě si Aspden přizval talentovaného fotografa Lee Stanleyho a grafického designéra Garyho Watsona, který sám objevil značku adidas, když jako mladý fotbalový fanoušek cestoval po Evropě. Společně se pustili do vyprávění příběhu házenkářských Spezial a dalších klasických tenisek značky.
Spojení s celebritami
Zaměření konkrétně na adidas by Aspdenovi umožnilo proniknout hluboko do historie německé společnosti a umožnilo by lidem skutečně nahlédnout do jejího tvůrčího vlivu na trendy v oblasti sportovního oblečení a životního stylu, zejména v severozápadní Anglii. Poté, co dal dohromady stovky párů ze své vlastní sbírky, oslovil Aspden některé z nadšenců do tenisek, s nimiž si během své kariéry vybudoval vztahy, včetně legendárního zpěváka Stone Roses Iana Browna a britpopové hvězdy Noela Gallaghera, a požádal je o některé z jejich nejunikátnějších barev a modelů, z nichž mnohé se nakonec staly klíčovou součástí výstavy.
Pronikavá výstava
Když byla v červenci 2013 otevřena v londýnské Hoxton Gallery, obsahovala Aspdenova výstava s názvem "adidas SPEZIAL: Neúplná historie adidas z pohledu fanouška" více než 600 párů tenisek spolu se vzácnými sběratelskými kousky a dalšími memorabiliemi značky. Zahrnovala modely již od 60. let 20. století, málo známé siluety, jedinečné designy a edice podepsané slavnými fanoušky, jako jsou Naomi Campbellová, Eminem a Darryl McDaniels z Run DMC, kteří v 80. letech 20. století pomohli zpopularizovat tenisky adidas mezi hiphopovou komunitou. Důležité je, že všechny boty na výstavě pocházely od fanoušků a ani jednu z nich nevěnovala společnost adidas. Díky tomu se výstava stala skutečnou oslavou nadšenců do tenisek a jejich vášně pro siluety z dědictví. Slavní sběratelé značky adidas ze světa módy, jako jsou Jeremy Scott a Yohji Yamamoto, také poskytli své osobní anekdoty, což těm, kteří měli to štěstí a zúčastnili se akce, poskytlo mimořádně bohatý zážitek. Aspden tak mohl ukázat, jak díky navrhování obuvi, jako je Handball Spezial, s ohledem na autentický sportovní účel, adidas účinně propojuje lidi z nejrůznějších prostředí prostřednictvím společné lásky ke sportu, hudbě a módě.
Projekt SPZL
Ačkoli výstava nebyla speciálně vytvořena pro tenisky Handball Spezial, znovu upozornila na jejich název, který pro Aspdena ztělesňuje to nejlepší ze značky adidas. Po výstavě v Hoxton Gallery se slovo Spezial vrátilo na vrchol slovníku adidas, protože Aspden dostal na starost nový projekt s názvem adidas SPZL. Během následujících 10 let byly pod názvem SPZL vyrobeny desítky tenisek, přičemž každá z nich byla převzata z rozsáhlého zpětného katalogu značky. S využitím svých odborných znalostí Aspden vytáhl modely z dědictví z různých období historie a zprostředkoval je nové generaci fanoušků tenisek v rámci přesvědčivé oslavy odkazu značky adidas.
Dokonalý okamžik
Když se jeho jméno opět dostalo do povědomí, rozhodl se adidas vrátit siluetu Handball Spezial a v letech 2018 a 2019 vydal řadu nových barevných provedení. Jako součást nesmírně populární řady Originals zaznamenala určitý úspěch, ale skutečný rozmach zaznamenala až v roce 2020. Na začátku desetiletí se díky epickým kolaboracím a virálním momentům staly Samba a Gazelle běžným jevem v ulicích měst po celém světě a v roce 2023 byli nadšenci do tenisek připraveni na další siluetu, což představovalo ideální okamžik pro adidas Handball Spezial. V roce 2023 byla herečka Gal Gadotová vyfotografována v tmavě tmavém páru při procházce ulicemi New Yorku a bota se začala šířit i po dalších městech, která dbají na módu, jako je Paříž. Na jaře roku 2024 se pak objevila na sociálních sítích vlivných módních osobností, jako byla Molly-Mae Hague, která si během jednoho dne v Londýně obula okouzlující hnědý pár, který se následující den rychle vyprodal v mnoha obchodech. Mezitím měl Gary Aspden plné ruce práce s šířením jména Spezial široko daleko, když uspořádal další výstavu s názvem DECADE, která oslavovala deset let projektu SPZL.
Módní spolupráce
Díky takovým významným kulturním momentům se házenkářský model Spezial pevně vrátil mezi nejoblíbenější siluety značky adidas a byl vybrán jako vzor pro spolupráci se stylovými módními značkami, jako je ekologicky smýšlející Sporty & Rich a lifestylová značka Ronnieho Fiega, Kith. Univerzální minimalistický svršek boty poskytl těmto mistrům stylu skvělé plátno, a zatímco edici Kith definoval elegantní kožený svršek, Sporty & Rich vyrobili sadu čtyř tenisek potažených tradičním semišem s klasickými retro tóny a bílými logy Three-Stripes na bocích. Tyto elegantní kolaborativní verze házenkářských Spezial doprovázely desítky barevných provedení pro běžné vydání s prvky zvyšujícími pohodlí, jako je houbovitá podrážka Ortholite, a popularita siluety opět dosáhla velkých výšin.
Ikona sportu a módy
Po více než čtyřicetileté historii se házenkářský model Spezial stal jedním z nejoblíbenějších ze všech tenisek značky, které jsou jejím dědictvím. Stejně jako mnoho jejích vrstevníků byl počáteční úspěch této boty postaven na její praktické sportovní funkci, zatímco její pozdější prosperita byla založena na nadčasové estetice, která jí umožnila vrátit se jako sofistikovaný módní kousek pro 21. století. I dnes je Spezial pohodlnou volbou pro příležitostné halové sporty, ale právě díky svému podmanivému vintage stylu se stal výjimečnou ikonou moderní streetwearové kultury.