SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-1130

Klasická kombinace odpružení, stability a stylu Y2K.

ASICS GEL-1130
© ASICS

Klasická běžecká obuv

V průběhu roku 2000 byla společnost ASICS známá výrobou vynikající sportovní obuvi pro všechny od špičkových profesionálů až po příležitostné hobíky. Běžecká obuv této značky byla obzvláště úspěšná, protože posouvala hranice inovací díky technologiím zvyšujícím výkon, jako je Impact Guidance System a mezipodešev Solyte. Ty pomohly mimo jiné vlajkové lodi Gel-Kayano a nové generaci Gel-Kinsei stát se oblíbenými kusy sportovního oblečení, vedle nichž ASICS založil řadu Gel-1000. Tato řada stabilních bot, navržená tak, aby poskytovala kvalitní základní varianty pro běžce všech úrovní a stylů, dosáhla v roce 2008 své deváté iterace: Gel-1130. Díky svým podpůrným prvkům a klasické estetice z doby Y2K se stala oblíbenou běžeckou siluetou, ale mimo sportovní využití si udržela jen malý zájem. V té době měla společnost ASICS na trhu s lifestylovými botami jen malou přitažlivost, ale o více než deset let později byla situace zcela jiná a model Gel-1130 měl ten správný vzhled, který umožnil jeho ohromující návrat.

© ASICS

Měnící se trendy

Koncem roku 2010 se skutečně prosadil módní trend normcore, jehož stoupenci upřednostňovali funkčnost před stylem, a v módě byly takzvané "dad shoes". Hrubé podrážky a prodyšné svršky dostaly přednost před elegantnějšími vzory, které byly populární na začátku desetiletí, přičemž vyhledávané byly zejména běžecké boty z 90. a 2000. let. Mnohé siluety ASICS z tohoto období se nosily spíše jako lifestylové tenisky než pro své sportovní výkony a značka se přiklonila k tomuto posunu ve stylech a znovu uvedla na trh modely z dědictví, zejména ty z oblíbené řady Gel-Kayano. Konkurenční obuvnické společnosti často využívaly spolupráce k vyvolání humbuku kolem nových verzí, takže v roce 2017 ASICS oslovil bulharského módního návrháře Kiko Kostadinova, aby pomohl podpořit vlastní uvedení na trh.

© ASICS

Slibný návrhář

Kostadinov absolvoval londýnskou uměleckou univerzitu Central Saint Martins v roce 2016, v té době už byl v oboru známý díky své práci pro americký módní dům Stüssy. S finanční podporou British Fashion Council vydal v lednu 2017 svou první kolekci precizně zpracovaných oděvů a ještě před koncem roku byl jmenován kreativním ředitelem návrhářské společnosti Mackintosh 0001, která navrhuje pláštěnky. Kostadinovovo zaměření na stylové, ale funkční oblečení zaujalo vedení společnosti ASICS, které ho požádalo, aby se stal vůbec prvním spolupracujícím designérem této značky. Dvojice se trefila do černého se svým debutovým modelem Gel-Burz 1, který díky své minimalistické estetice a podpůrným prvkům představuje skvělou volbu jak z hlediska stylu, tak pohodlí.

© ASICS

Produktivní partnerství

Po tomto počátečním úspěchu navázala společnost ASICS spolupráci s Kiko Kostadinovem a jeho rostoucím týmem, jehož součástí byla i známá designérská dvojčata a absolventky Central Saint Martins Laura a Deanna Fanningovy. Během několika následujících let pracovali na různých dědictvích a originálních siluetách, jako jsou exkluzivní dámské boty Gel-Korika, netradiční Gel-Sokat, pruhované Gel-Delva 1 a slušivé Gel-Burz 2. Partnerství bylo natolik efektivní, že v říjnu 2020 se Kostadinov stal stálým konzultantem v čele divize ASICS SportStyle. V této roli se značkou spolupracoval úžeji, radil jejím návrhářům obuvi při širších kreativních výběrech a kurátoroval celé řady.

© ASICS

Pevný základ

První siluetou, která vzešla z tohoto odvážného tvůrčího počinu, byl model UB1-S Gel-Kayano 14. Kostadinovovo designérské studio vytvořilo tři barevné varianty vycházející z prémiové běžecké obuvi z roku 2008, kterou ASICS koncem roku 2020 uvedl na trh jako všeobecné retro. Podmanivý vzhled modelu UB1-S vzbudil obrovskou pozornost, což jemu i klasickému modelu zajistilo silný start, který nakonec vydláždil cestu desítkám nových tenisek SportStyle. Právě na tomto silném základu se v roce 2021 vrátil model Gel-1130 s aktualizovaným designem, který však ctil estetiku originálu.

© ASICS

Řada funkčních prvků

Model Gel-1130 byl ovlivněn modelem Gel-Kayano 14 a byl vyroben z moderních materiálů, jako je semiš a syntetická kůže, které byly použity k vytvoření odolných překryvů přes prodyšný svršek ze síťoviny. Obložení mělo nestandardní uspořádání, které bylo vykováno zakřiveným překrytím na bočním boku, jež se táhlo od zadní části boty k přední části chodidla, a pod ním se nacházejícím tvarovaným překrytím paty. Šišatý text Gel zdobil zadní část chodidla, zatímco stejně šišatý nápis ASICS Gel-1130 zdobil jazyk. Známé logo ASICS se objevilo nad každou boční stěnou a symbol značky ve tvaru oválu ve spodní části nártu. Plyšové pěnové polstrování v mezipodešvi poskytovalo vynikající oporu pod nohama spolu s tlumením Gel v patě. Původní model 1130 byl konstruován jako stabilní bota, což se ve verzi 2021 odrazilo v použití systému ASICS Trusstic. Ten se skládal z tuhého dříku pod klenbou chodidla, který pomáhal uživateli udržet vynikající stabilitu a rovnováhu tím, že snižoval torzi přes střední část chodidla. Na podrážce byla použita odolná pryž, jejíž povrch byl poznamenán složitým vzorkem běhounu a hlubokými flexními drážkami pro vynikající trakci a volnost pohybu.

© ASICS

Stylový remix

To vše udělalo z modelu Gel-1130 skvělou botu pro každodenní nošení, která je všestranně vhodná i pro podporu lehkého cvičení. Prvky, jako je například podšívka ponožky, byly vyrobeny ekologickými metodami, které spotřebovávaly méně vody a produkovaly méně emisí uhlíku, což z ní činilo také udržitelnou volbu. Kromě toho retro vzhled boty oslovil velkou základnu fanoušků, protože zapadal do tehdejšího oživení "tátových bot", ale byl to model UB2-S Kiko Kostadinova, který skutečně odstartoval úspěch modelu ASICS Gel-1130. Model UB2-S se inspiroval modelem Gel-Trail Attack 7, který byl sám o sobě v té době více než deset let starý, a byl prý "přepracován pro každodenní funkčnost". Byla potažena pevnou síťovinou s logy na bočních stěnách, ochranným krytem špičky, překrytím paty a očnicí umístěnými přes vrchní část a zbytkem obložení skrytým pod ní, což botě dodávalo podmanivou estetiku. Technologicky odpovídala generálnímu vydání, takže poskytovala stejné pohodlí jako styl. A konečně, její nášivka na jazyku se rozšiřovala do poutka na stažení - výrazný prvek společný mnoha Kostadinovovým návrhům.

© ASICS

Pět poutavých barevných provedení

Celkem byly vydány tři pánské a dvě dámské edice modelu Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130. Z prvních jmenovaných byla jedna vyvedena v sytém odstínu vínové známém jako Deep Mars s grafitově šedými prvky, další přišla v elegantním uhlovém odstínu nazvaném Asphalt s výraznými stříbrnými akcenty Pure Silver na logu a patním panelu a třetí se vyznačovala kouřově šedým svrškem Metropolis spolu s bleděmodrou mezipodešví Lichen Rock. Mezitím byly oba dámské návrhy obecně světlejšího tónu, první byl v barevném provedení Wasabi a Aquatic, v němž se mísily různé odstíny teal a tyrkysové s jemnými náznaky růžové, a druhý potažený pískově béžovou barvou nazvanou Lamb Wool se záblesky Pure Silver na paneláži.

© ASICS

Inspirativní kampaň k uvedení na trh

Vedle Kostadinovových návrhů uvedla společnost ASICS na trh klasický model Gel-1130 v různých elegantních barevných provedeních, které byly prezentovány v rámci kampaně k uvedení na trh, na níž se podílely další dva kreativní subjekty: Tokijský kulturní magazín Sabukaru a multidisciplinární tým digitálních tvůrců Thuana Trana Onlunchbreak. Kampaň ukázala, jak každá ze skupin využívá sjednocující účinky společných zážitků k navazování kontaktů s lidmi a k růstu svých komunit, což vystihuje étos projektu Gel-1130. Pro každou organizaci byl vytvořen krátký film, přičemž Onlunchbreak byl zobrazen v humorné scéně ve třídě a Sabukaru ukazovala své autory, jak se pohybují v rušném Tokiu v barvě "White & Electric Red" a odhalují intimní příběhy jeho obyvatel. Tato inspirativní videa zdůrazňovala sílu komunity a to, jak se lidé mohou spojovat kolem společných vášní, jako je zájem o módu, přičemž společnost ASICS popisovala tenisky jako "dlouholetou klasiku", která "spojuje lidi a povznáší vrstevníky a komunity." V konečném důsledku šlo o pozitivní poselství, které přitáhlo mnoho fanoušků k modelu ASICS Gel-1130, když vyšel poprvé.

© ASICS

Podmanivá partnerství

Díky nápadité kampani při uvedení na trh a charismatickému inovativnímu designu studia Kiko Kostadinov netrvalo dlouho a o model Gel-1130 se začaly zajímat další módní značky. Na jaře 2022 se ASICS spojil s mnohostranným kreativním domem a sériovými spolupracovníky HAL Studios, aby vytvořil první z několika barevných provedení s rustikálními tóny a texturami inspirovanými přírodou. Ke konci léta byla navržena živá verze ve spolupráci s dámskou značkou aktivního oblečení P.E Nation a elegantní edice vytvořená butikem s dámskými teniskami NAKED Copenhagen. Tento poslední model se vyznačoval bílým a šalvějově zeleným svrškem vyrobeným z recyklovaných a veganských materiálů pro udržitelnou, etickou obuv, která odrážela myšlenku "žít povzneseně s ASICS". Kiko Kostadinov se také vrátil s novým pojetím modelu 1130 známým jako UB4-S, přičemž tentokrát umístil přes loga na bocích síťovaný plášť, přidal dynamické překrytí přední části chodidla a dodal panelům hladký, lesklý povrch. Byly vydány tři barevné varianty této futuristicky vyhlížející tenisky, dvě v sytých odstínech hnědé s bohatě tónovanými akcenty fialové, respektive žluté barvy, druhá pokrytá bílou síťovinou s nebesky modrým odstínem pod ní a stříbrnými akcenty nad ní.

© ASICS

Vyhledávaný módní kousek

Vedle těchto výrazných kolaborativních tenisek přinesl ASICS řadu stylových barevných provedení pro běžné vydání a v roce 2023 bylo možné model Gel-1130 vidět na nohou módních nadšenců od Londýna po New York. Začátkem roku předvedla dánská luxusní oděvní značka Cecilie Bahnsen tuto obuv na pařížském molu jako součást své kolekce FW23, čímž jí dodala na atraktivitě vysoké módy. Širšího ohlasu dosáhla silueta na sociálních sítích, kde se obzvlášť líbila spolupráce s NAKED Copenhagen. Na podzim pak byla americká modelka Kaia Gerber vyfocena v elegantní bílé barvě při procházce v Los Angeles, což ukázalo, že boty ASICS Gel-1130 začaly získávat oblibu mezi celebritami. Během této doby byly vydány další spolupráce, včetně balíčku Vintage Tech Pack od společnosti Kith, který vhodně zahrnoval také model Gel-Kayano 14. Umělecká losangeleská oděvní značka Gallery Dept. vytvořila exkluzivní design s ručně šablonovanými detaily a japonský streetwearový butik atmos se spojil s jihokorejskou módní značkou OJOS, aby vytvořily silně éterické tenisky.

© ASICS

Jedinečné spolupráce

Obliba modelu ASICS Gel-1130 v roce 2024 jen dále rostla a značka vydala novou variantu NS. Model NS, postavený z odolných ripstopových tkanin a vyztužený prvky bez šití místo síťoviny, nabízel robustnější variantu s vesmírnějším vzhledem, který vytvářel hladký vnější povrch a výrazné barevné blokování. Mezitím se Kith vrátil k další spolupráci, tentokrát s Marvelem, aby vytvořil barevné provedení inspirované slavnou postavou X-Men Magneto na oslavu 85 let komiksů Marvel. ASICS také uctil město, ve kterém společnost sídlí, a vytvořil dvě barevné varianty pro fotbalový tým Vissel Kobe v tónech jeho domácí i venkovní soupravy. Snad nejunikátnější ze všech spoluprací s modelem Gel-1130 však přišla díky kanadské značce BENTGABLENITS. Společnost BGN, která je známá výrobou jedinečných módních kousků pomocí upcyklace starých materiálů, využila svůj rozsáhlý archiv historických drobností Cracker Jack, které se objevovaly v baleních amerického občerstvení po celé 20. století, a vytvořila verze Gel-1130 na míru. Takzvaná "Toy Surprises" byla zavěšena na řetízku nebo šňůrce kolem límce každého z 200 vyrobených párů, takže každá bota byla jedinečná. Ty, které obsahovaly nejvzácnější a nejsběratelštější drobnosti, byly dodávány ve speciální krabici ručně vyrobené milánským rekvizitářským studiem Edith Di Monda, což ještě více umocnilo silnou retro atmosféru kolekce "A Prize In Every Box".

© ASICS

Ikonická silueta

Model ASICS Gel-1130 začínal jako běžecká obuv základní úrovně, ale více než deset let po svém prvním vydání se díky návratu inspirovanému Kiko-Kostadinovem stal jednou z nejvyhledávanějších lifestylových tenisek své doby. Během jejího znovuvydání v roce 2021 byla označena za "klasiku", která "stojí na průsečíku nadčasového designu, myšlenky jednoty posádky a vyprávění příběhů prostřednictvím společných zážitků". To prozrazuje snahu společnosti ASICS vytvořit ikonickou siluetu, která by dokázala stmelit komunity, za což mnozí považují právě model Gel-1130. Od té doby si díky svému podmanivému retrofuturistickému stylu, všestranné funkčnosti a silnému designovému příběhu získala pozoruhodnou oblibu po celém světě.

Přečtěte si více

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ