SPORTSHOWROOM

Jordan

6

Tenisky Jordan inspirované klasickým sportovním vozem.

Jordan 6
© Jordan

Poslední výzva

Když Michael Jordan začínal sezónu 1990-91 NBA, stále nosil legendární Air Jordan 5; botu, jejíž úspěch byl postaven na kombinaci jejího popkulturního vystupování a hráčových úspěchů na hřišti. Navzdory všem svým schopnostem a oceněním, stejně jako vynikajícím výkonnostním vlastnostem svých charakteristických tenisek, však Jordan ještě nezískal tu největší odměnu - mistrovský titul NBA - a vznikla tak mezera, kterou bylo třeba zaplnit. Po obrovském úspěchu předchozích modelů Jordan od Tinkera Hatfielda byl tento návrhář obuvi, který určil éru, znovu povolán, aby MJ poskytl další basketbalové tretry, které by ho vynesly na vrchol NBA. Tinker se nezalekl obrovského úkolu, který před ním stál, a pustil se do tvorby modelu Air Jordan 6 - siluety, která se stala ústředním prvkem jedné z nejvýznamnějších sezón Michaela Jordana v jeho kariéře a navždy změnila podobu historie tenisek.

© Jordan

Zlepšující se tým

Na konci 80. let se tým Chicago Bulls stále více přibližoval postupu do finále NBA, ale v letech 1989 a 1990 se mu to nepodařilo. V obou případech prohráli ve finále Východní konference s týmem Detroit Pistons, který je porazil už v semifinále Východní konference v roce 1988. Každou sérii prohráli postupně menším rozdílem 4:1, 4:2 a 4:3 a Bulls prostě cítili, že se rok od roku zlepšují. Přesto měl tým pomalý start do sezóny 90-91, kdy prohrál první tři zápasy a klesl na dno Centrální divize. V průběhu listopadu se situace začala obracet k lepšímu a na začátku prosince tým zvýšil svou pozici z posledního na třetí místo a celkově dosáhl na 5. místo ve Východní konferenci, ale stále to zdaleka nebylo tam, kde Michael a jeho spoluhráči chtěli být.

Návrat Marse Blackmona

Přibližně v této době byl Tinkerův model Jordan 6 připraven k odhalení veřejnosti a začaly se objevovat reklamy s novou teniskou. Stejně jako u předchozích tří návrhů Jordan byla velkou součástí jejího vydání postava Marse Blackmona od Spikea Lee, která se objevila po boku Michaela v televizních i tištěných reklamách. Ti dva si během let vytvořili hravou a zábavnou chemii a jejich dovádění na obrazovce se v době vydání čtvrtého modelu Jordan Tinker stalo událostí samo o sobě. Tentokrát se k dvojici připojil charismatický rokenrolový hudebník Little Richard, který si v sérii černobílých reklam zahrál pana džina. V každé z nich džin nabídne Marsovi jedno přání a navrhne mu, aby si řekl buď o peníze, nebo o drahé auto. Poté, co Mars tyto dva nápady odmítne, náhle řekne "Mám to" a džin promění drobného fanouška tenisek v Michaela Jordana, který tam stojí ve značkovém basketbalovém tričku a brooklynské čepici této postavy. Říká: "Podívej, mami, já umím létat," a pak předvede několik efektních smečí. V dalších verzích reklamy se více pozornosti věnuje samotnému modelu AJ6, protože Blackmonovo přání vidíme obklopené obrovskou sbírkou Jordanů a v ruce drží hromadu krabic od bot, na kterých sedí nová silueta.

© Jordan

Další vítězný příspěvek All-Star

Zatímco tyto reklamy začaly budovat očekávání nadcházejícího vydání, tým Chicago Bulls pokračoval ve své stabilní formě a o All-Star víkendu 9. a 10. února 1991 se dostal na první místo Centrální divize a na druhé místo Východní konference s bilancí 32 výher a 14 porážek. Jako jediný hráč, který obdržel více než 1 milion hlasů fanoušků, bylo Michaelovo jméno první na seznamu hráčů pro All-Star Game. Své věrné příznivce odměnil tím, že poprvé představil Air Jordan 6 v Black Infrared barvě, když Východ porazil Západ o pouhé dva body. Ačkoli cenu MVP získal Charles Barkley z Philadelphie za svůj vynikající přínos na doskoku, MJ se v dalším mohutném představení blýskl 26 body a předvedl výkonnostní kvality nové tenisky.

Řada výkonnostních prvků

Stejně jako své předchozí návrhy Jordan Tinker vybavil model 6 řadou technických prvků, aby zůstal především funkčním basketbalovým trenažérem. Jedna podrobná papírová reklama z té doby jich vyjmenovávala mnoho, včetně známých prvků, jako je viditelná jednotka Air v patě, lehká polyuretanová mezipodešev, vypouklé chrániče kotníků a v-flexové drážky v přední části chodidla pro větší ovladatelnost. Kromě toho poukázala na nové doplňky, jako je odolný rám z exoskeletu, který podpírá svršek, a "rukáv Dynamic-Fit™", který zajišťuje pohodlné obepnutí středu chodidla. Pod přední částí chodidla byla umístěna druhá kapsa zapouzdřeného vzduchu Air pro ještě větší odraz, oblíbené použití průsvitných akcentů na podrážce bylo přeneseno z modelu AJ5 a tkaničky byly zajištěny knoflíkem s nápisem Jumpman a nově přidanou "kapsou na natažené tkaničky", která byla podobně označena a mohla být zacvaknuta, aby tkaničky nepřekážely během hry. Perforace byly patrné po celé botě, od límce až po bočnice a jazyk, a zajišťovaly tak chladivé větrání kolem nohy. Díky tak široké škále technických prvků byl model Jordan 6 skvělým basketbalovým trenažérem a stejná reklama naznačovala, že "každý hráč nejvyšší úrovně může těžit z boty navržené pro Michaela Jordana", a končila větou "Oslňte obranu a zvyšte čas zavěšení v botě Air Jordan - připravené na start." Není tedy divu, že model AJ6 používalo mnoho Jordanových současníků.

© Jordan

Michaelovy příspěvky

Další prvky konstrukce modelu Jordan 6 byly ovlivněny přímo Michaelem. Tinker byl velkým zastáncem zapojení sportovců do návrhu jejich vlastních signature bot a některé MJovy nápady s úspěchem použil už u předchozích tří Jordanů. U modelu AJ6 tak učinil znovu, což vedlo k tomu, že k patě bylo připevněno poutko na stažení a přidán prodloužený pogumovaný jazyk s dvěma velkými vyříznutými okny. Obojí sloužilo jako užitečné body, kterých se lze při nazouvání boty přidržet, což Jordan u předchozích iterací zdůrazňoval jako problém. Výstupek na patě byl také inspirován Michaelovou láskou k německým sportovním vozům a byl vyroben tak, aby vypadal jako zadní spoiler z klasických modelů, jako je Porsche 911. Tinker ji tak dokonce označil a zároveň dal bokům boty výrazné hranaté překryvy, které napodobovaly aerodynamický vzhled těchto bleskurychlých vozidel. Michaelův vliv byl patrný i na estetice modelu Air Jordan 6, protože jeho zájem o vysokou módu vedl Tinkera k tomu, že mu dal čistou špičku bez jakéhokoli překrytí, aby vypadal jako šatová obuv. Proto také pět barevných provedení, která měla být uvedena na trh v roce 1991, působilo každé z nich elegantním dojmem. Bílé Infrared, Sport Blue a Maroon měly bílý kožený svršek s barevnými zvýrazněními na místech, jako jsou loga Jumpman a mezipodešev, zatímco Black Infrared vsadila na plyšový černý svršek Durabuck s výraznými červenými akcenty a Carmine zahrnovala odvážnou kombinaci bílé kůže a červeného nubuku.

© Jordan

Výrazný povrch

Po návratu z Utkání hvězd v roce 1991 se Michael v dresu Bulls vydal na pozoruhodnou cestu, když v modelu Jordan 6 White Infrared předvedl, co umí. Tým prošel zbytkem měsíce bez porážky a zakončil ho na vrcholu Východní konference. Ačkoli tato šňůra devíti po sobě jdoucích vítězství skončila na začátku března, od 3. března až do konce základní části zůstali na 1. místě a díky 61 vítězstvím si zajistili výhodu domácího prostředí pro play-off. V té době to byl rekord klubu, který je zařadil na druhé místo za Portland Trail Blazers, kteří ve finále Západní konference prohráli s Los Angeles Lakers. Jordan v tomto období skutečně zlepšil svou hru, to nejlepší si schoval na konec sezóny a v březnu i dubnu získal ocenění Hráč měsíce.

Vynalézavá reklama

V této době vyšla další klasická reklama společnosti Mars Blackmon. Sympatický nadšenec do tenisek se v ní snaží prodat fiktivní Leteckou školu Michaela Jordana a tvrdí, že se v ní účastníci mohou naučit, jak si prodloužit dobu hraní a oslnit obránce, a také některé další jazykové dovednosti, jako například "Jak vyplazovat jazyk během hry" a "Jak hrát golf mimo sezónu" - dvě věci, kterými byl Jordan známý. Vysvětluje také, že se lidé mohou naučit "Jak nosit opravdu skvělé tenisky", když drží v ruce model Jordan 6. Na konci je zobrazena skupina hráčů NBA, včetně Chrise Mullina a Johna Salleyho, kteří reklamu sledují a prohlašují, že se také chtějí naučit hrát v mnoha reklamách a zvýšit svůj hangtime. Blackmonova roztomilá povaha, vynalézavé doplnění o leteckou školu Jordan a přítomnost dalších populárních basketbalových hvězd učinily reklamu a v důsledku toho i model Air Jordan 6 velmi zapamatovatelným.

© Jordan

Sebevědomý začátek

Po návratu na hřiště vstoupili Chicago Bulls do play-off v roce 1991 plni sebevědomí. Michael na začátku série přešel na Jordan 6 Black Infrared, přičemž změna na tmavší barevné provedení znamenala mimořádné soustředění, které si do nejnáročnějšího období sezóny přinesl. V této elegantní verzi modelu AJ6 opět prokázal své kvality vítěze zápasů a s 87 body se stal nejlepším střelcem týmu Bulls, který si v prvním kole snadno poradil s New York Knicks Patricka Ewinga (3:0 na zápasy). V semifinále Východní konference čekala Bulls těžší zkouška v podobě týmu Philadelphia 76ers. Michaela Jordana mírně mrzelo, že na začátku sezony nezískal cenu MVP pro nejlepšího hráče Utkání hvězd, což mu dalo další bod k dokazování, když nastoupil proti muži, který ji získal - agresivnímu a všestrannému Charlesi Barkleymu. Díky tomu byl Jordan obzvláště nebezpečný a svého soupeře přehrál poměrem 167 ku 128 bodům. Chicago vyhrálo sérii 4:1, což znamenalo, že potřetí v řadě postoupilo do finále Východní konference.

© Jordan

Starý nepřítel

V dalším kole je čekal nejtěžší souboj, protože počtvrté v řadě se utkali s obávanými Detroit Pistons, kteří pod vedením houževnatého Isiaha Thomase svým brutálním stylem hry týmy šikanovali. Pistons, známí jako Bad Boys, byli úřadujícími šampióny NBA, vyhráli ji v obou předchozích sezónách a díky zastrašujícím hráčům jako Dennis Rodman a John Salley je bylo těžké porazit. Tentokrát však bylo všechno jinak. S formou Chicaga Bulls na vrcholu a s Thomasem, kterého brzdilo zranění zápěstí, se jim podařil čistý štít, vyhráli 4:0 a poprvé v historii klubu postoupili do finále NBA.

Konečně vítězství

Bulls měli na oslavu tohoto velkolepého vítězství pouhý týden, než se ve finále utkají s Los Angeles Lakers Magica Johnsona. Magic byl superhvězdou, která v 80. letech dovedla "Showtime Lakers" k pěti titulům NBA během plodného období tohoto týmu, a situace vypadala hrozivě, když v prvním zápase série porazili Bulls na jejich domácím stadionu, přestože Jordan dal 36 bodů. Poté, co Chicago ve druhém zápase otočilo vývoj utkání, se však už nikdy neohlédlo zpět a nakonec zvítězilo 4:1 a stalo se konečně šampiónem NBA. MJ se zdaleka nenechal vyvést z míry velikostí situace ani soupeřem a hrál, jako by se pro tuto příležitost narodil - nastřílel nejvíce bodů v sérii (156) a získal ocenění MVP finále. Jeho 529 bodů za celé play-off bylo o více než 100 bodů více než u jeho nejbližšího soupeře Magica Johnsona, který skončil se 414 body.

© Jordan

Působivá ocenění

Air Jordan 6 Tinkera Hatfielda sehrály obrovskou roli při premiérovém vítězství Michaela Jordana v NBA, přinesly botě neuvěřitelný ohlas a odstartovaly sérii titulů, která definovala hráčovu kariéru. Více než kterákoli jiná sezóna do té doby podpořily Jordanovy úspěchy v jeho značkové tenise její úspěch, protože kromě zisku titulu a titulu MVP finále byl podruhé jmenován MVP NBA, dostal se do prvního týmu All-NBA a prvního týmu obránců a popáté v řadě se stal s 31,5 bodu na zápas mistrem ligy ve skórování. Ocenily ho také časopisy Associated Press a Sports Illustrated, které ho jmenovaly Sportovcem roku, resp.

Buďte jako Mike

Načasování nemohlo být pro AJ6 lepší, protože každý chtěl mít podíl na Jordanově úspěchu, což znamená, že hráč i teniska byli vidět ve všech médiích. Během mimosezónního období Michael nosil Air Jordan 6 Carmine, když hrál v ikonické reklamě na Gatorade Be Like Mike. Reklama začíná momentkou z druhého zápasu finále NBA proti Lakers, v němž MJ vstřelil obzvlášť působivý gól. V něm letí k obroučce připraven zasmečovat míč a s obránci všude kolem si uvědomí, že musí střílet zleva, aby se vyhnul blokující ruce přicházející zprava. Zatímco visí ve vzduchu, přihrává si míč z pravé ruky do levé a pak ho nabere do skla palubovky. Odrazí se dolů do obroučky, čímž dokončí ohromující pohyb, který se od té doby stal ozdobou videoklipů NBA. Ve zbytku reklamy je vidět, jak hraje basketbal s dětmi i dospělými, a ke konci se objevuje jeho nejslavnější skóre všech dob - The Shot. Tato kombinace nejzajímavějších momentů kariéry a hravých basketbalových momentů přivedla Michaelovi i hře ještě více příznivců a model Air Jordan 6 nadále těžil z jeho hvězdné slávy.

© Jordan

Tým snů

rok 1991 byl také rokem před olympijskými hrami v Barceloně a Michael se na tuto událost již připravoval spolu s některými dalšími hvězdami ligy. Ačkoli už v roce 1984 získal jako amatér zlatou olympijskou medaili, mnoho jeho spoluhráčů se předtím světového sportovního klání nezúčastnilo, protože členové NBA do něj běžně nesměli. To vše se změnilo v roce 1992, což umožnilo sestavit tým USA, který Naismith Memorial Basketball Hall of Fame později nazvala "největší sbírkou basketbalových talentů na planetě". Časopis Sports Illustrated je již na začátku roku 1991 v článku nazval Dream Team (Tým snů) a předturnajové exhibiční zápasy vzbuzovaly velké nadšení. Všechny oči se upíraly na Jordana, který se na každém zápase objevil v botách Air Jordan 6, zatímco barva Carmine se na jeho nohou nadále objevovala na propagačních plakátech.

© Jordan

Ikona populární kultury

Barva Jordan 6 Carmine se v té době zdála být obzvláště oblíbená, protože Michael ji nosil během slavnostního předávání prstenů šampionátu NBA v listopadu 1991 a často v ní hrál během prvních týdnů nové sezony. Mezitím mimo hřiště šla silueta ve stopách Tinkerových prvních tří Jordanů a stala se ikonou popkultury. Nosil ji fanoušek tenisek Jerry Seinfeld, jehož televizní pořad s vlastním názvem byl v 90. letech nesmírně populární. Spolutvůrce sitcomu Larry David se na natáčení slavně objevil v Maroon barvě, protože oba komici pomohli přiblížit AJ6 zcela novému publiku mimo svět basketbalu.

Batman a Air Jordan 6

Snad jeden z nejnečekanějších výskytů modelu Air Jordan 6 se odehrál na velkém plátně ve filmu Batman se vrací z roku 1992. Hatfield již předtím upravil model Air Trainer 3 pro film Batman z roku 1989, během něhož se setkal s Michaelem Keatonem a diskutoval s ním o designu boty. Keaton chtěl, aby to nebyl nějaký product placementový trik, ale aby to byla mohutná obuv, která by odpovídala Batmanově svalnaté postavě. Díky tomu se model AJ6 stal dokonalou předlohou pro pokračování, protože se jednalo o výkonnou obuv vytvořenou tak, aby pomáhala sportovcům létat vzduchem. Pro film Hatfield upravil tenisku do podoby vysoké, robustní boty s celočerným barevným provedením, díky kterému splynula se zbytkem Keatonova oblečení. Ačkoli to znamenalo, že během akce na plátně nebyla skutečně rozpoznatelná, když se objevily její snímky, nezaměnitelný svršek modelu ji odlišoval jako Air Jordan 6. Kromě toho, že se jedná o zajímavou filmovou drobnost, pomohla tato spolupráce vytvořit silné spojení mezi Tinkerem a filmovým průmyslem a v následujících letech se podílel na tvorbě obuvi pro další filmové postavy.

Nové designy pro nové desetiletí

Momenty jako tento zajistily modelu AJ6 silný start po jeho vydání v roce 1991, ale silueta si dokázala udržet svou popularitu a úspěch i v následujícím období. Stejně jako mnoho Tinkerových raných Jordanů byla poprvé uvedena na trh jako retro v roce 2000 spolu s novými barevnými variantami, které vyměnily text Nike Air na patě za logo Jumpman Air. To se v dohledné budoucnosti stalo hlavní značkou boty, protože cílem značky Jordan Brand bylo vytvořit si nezávislou identitu oddělenou od společnosti Nike. Jeden z nových designů, příznačně nazvaný Olympic, nosili Vin Baker a Ray Allen během své zlaté jízdy na olympijských hrách v Sydney v roce 2000, čímž dokázali, že Jordan 6 je stále skvělou basketbalovou obuví, a přenesli její popularitu do nového desetiletí. V roce 2002 následovala verze s nízkou špičkou a dámské edice, které ještě více rozšířily přitažlivost této siluety.

© Jordan

Vystoupení celebrit

Air Jordan 6 zůstávaly aktuální po celé období roku 2000, kdy byly vydávány nové elegantní barevné varianty, jako například Defining Moments Pack z roku 2006, který byl sestaven na oslavu neuvěřitelného odkazu bot, které Michael nosil, když začínal každý ze svých pozoruhodných tří triumfů. Při přechodu do roku 2010 byla vytvořena verze s kopačkami a hráči NFL jako Earl Thomas a Dez Bryant předváděli své modely Player Exclusive na fotbalovém hřišti. Přibližně ve stejné době si Kanye West obul model Jordan 6 Black Infrared ve videoklipu ke svému singlu Otis z roku 2011. Skladba, kterou napsali společně s další hiphopovou legendou Jay-Z, který měl mimochodem při vystoupení po Westově boku na sobě ikonické Air Jordan 1 Bred, vynesla dvojici několik ocenění, včetně ceny za nejlepší rapový výkon na Grammy 2012.

Oblíbené spolupráce

Podobné hvězdné obraty opět zvýšily prestiž modelu AJ6, a jak se blížila léta 2020, byl i nadále velmi žádanou obuví díky řadě stylových spoluprací. K těm pozoruhodným patří dvě edice Gatorade, design vytvořený s Paris Saint-Germain, elegantní verze od mezinárodní módní blogerky Aleali May a několik semišem potažených modelů vytvořených superhvězdným rapperem Travis Scott, který měl na sobě barevné provedení Olive během vystoupení na Super Bowlu 2019. Poločasovou show sledovalo téměř 100 milionů diváků a díky tomu, že se ve stejné době v reklamě na botu objevil i skvělý hráč NFL Randy Moss, se stala jednou z nejoblíbenějších spoluprací s modelem Jordan 6 vůbec.

© Jordan

Historicky významná teniska

V době vydání modelu Air Jordan 6 v roce 1991 už byla Jordanova podpisová řada institucí, ale poutavý design a úžasné výkonnostní vlastnosti tenisky spolu s MJovou pozoruhodnou sezónou, kdy získal titul, ji vynesly na ještě vyšší úroveň popularity. I dnes je to jeden z nejdůležitějších modelů v historii značky, a to nejen kvůli svému trvalému úspěchu, ale také proto, že znamenal konec jedné éry Air Jordanů. Byly posledními, které do svého zevnějšku začlenily značku Nike, posledními, které měly na patě okénko Air a posledními, které propagoval Mars Blackmon. Kromě toho pomohla Jordanovi a Tinkerovi vybudovat nezávislejší identitu mimo basketbalovou divizi Nike, protože dvojice se vydala novým směrem. Přestože Jordan Brand pokračoval ve výrobě dalších desítek signature bot, obnovoval tuto siluetu znovu a znovu a ta zůstává základem fenomenálního dlouhodobého úspěchu značky. V průběhu let Jordan 6 nikdy neztratil svou nadčasovost, a proto je dodnes, stejně jako on sám, považován za jeden z nejlepších modelů všech dob.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ