SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

Styl amerického fotbalu Heritage je moderní klasikou.

Nike Field General
© Nike

Sportovní původ

Během formování značky Nike se její zaměření rozšířilo z běžecké obuvi na obuv pro celou řadu sportů. Již v polovině 70. let vyráběl legendární návrhář Bill Bowerman kopačky na americký fotbal a na začátku 80. let se svým týmem vytvořil různé siluety vhodné pro různé povrchy a herní pozice. Mezi touto širokou kolekcí byla i skromná obuv známá jako Nike Field General. Ačkoli byla ve své době populární, s postupem let ji překonaly pokročilejší kopačky, ale něco na ní utkvělo v paměti vedení společnosti Nike a o více než čtyři desetiletí později byla připravena na ohromující návrat do hlavního proudu.

© Nike

Zajímavá doba

Společnost Nike vstoupila do světa oblečení pro americký fotbal v zajímavé době pro tento sport. V roce 1970 se dvě základní fotbalové ligy ve Spojených státech, National Football League a American Football League, spojily a vytvořily novou NFL, která se stala nejpopulárnější sportovní organizací v zemi. Současně se rozšířily umělé hrací povrchy, zejména po zavedení AstroTurfu v polovině 60. let a Poly-Turfu určeného pro americký fotbal v roce 1970. Ačkoli někteří hráči dávali přednost přírodní trávě, protože byla šetrnější a méně náchylná ke zranění, umělé povrchy byly odolnější a snadněji se udržovaly a mnoho stadionů na ně přešlo koncem 60. a začátkem 70. let. V letech 1971 a 1972 se na trávníku Poly-Turf hrály zápasy Super Bowls V a VI, avšak krátce poté se tento materiál přestal vyrábět, protože se špatně osvědčil v horkém počasí. AstroTurf byl však mnohem účinnější a v roce 1974 se stadion Rice v texaském Houstonu stal prvním hřištěm tohoto druhu, na kterém se Super Bowl konal.

© Nike

Změna designu

Přibližně v této době představila společnost Nike jedny ze svých prvních kopaček na americký fotbal: Astrograbber Billa Bowermana. Jak už název napovídá, byla určena pro umělé hrací povrchy, což z ní na tehdejší dobu dělalo skvělou obuv. Její popularita vydláždila cestu novým designům, včetně variant s kšiltem, jako byly Shark a Piranha, a také dalším, vyrobeným s plochou gumovou podrážkou vhodnou pro umělé trávníky, jako byly Hawk a Mako. V 70. letech 20. století sportovní vědci zjistili, že výskyt zranění nohou v americkém fotbale lze snížit provedením určitých změn v obuvi hráčů, z nichž mnohé se vyrovnaly kopačkám na fotbal. Tyto faktory měly významný vliv na design a v 80. letech 20. století byla většina bot na americký fotbal nízkoprofilová, podobná kopačkám. Právě na pozadí tohoto dynamického, neustále se měnícího sportovního prostředí uvedla společnost Nike na trh model Field General.

© Nike

Dobře zpracovaná bota na americký fotbal

Boty Nike Field General, vydané v roce 1982, byly vysoce kvalitní fotbalové boty s elegantní estetikou. Její název byl inspirován slangovým výrazem pro quarterbacka, protože je známý tím, že na hřišti řídí útok. Na tuto pozici Nike při navrhování boty skutečně myslela a dala jí slavnou Bowermanovu podrážku Waffle s hluboce uloženými výstupky, které zajišťují vynikající stabilitu a všesměrovou přilnavost na umělých hřištích. Měla také pohodlnou mezipodešev s pěnovým polstrováním a zeštíhlený svršek z lehkého nylonu a kůže, který usnadňoval dobrou rychlost a akceleraci, jak bylo uvedeno v rané reklamě, která zněla: "A když je tráva umělá, Nike je přirozená. S Field General pro minimální váhu a maximální rychlost." Díky tomu umožňovala rozehrávačům hrát s jistotou a hbitostí, pomáhala jim snadno manévrovat v kapse, hbitě unikat před nebezpečím a dokonce v pravý čas provádět odvážné náběhy.

© Nike

Hvězdná síla

Boty Field General byly oblíbenou volbou mnoha quarterbacků NFL a Nike využil jejich hvězdnou sílu k propagaci této boty. Jedním z jejích nejvýznamnějších propagátorů byl Dan Fouts z týmu San Diego Chargers, který na začátku 80. let zažil skvělou formu, dovedl svůj tým ke třem divizním titulům AFC West v řadě a získal čtyři po sobě jdoucí ocenění pro lídra NFL v počtu přihrávek. Na začátku roku 1982 sehrál klíčovou roli v takzvané "Epopeji v Miami" - všeobecně považované za jeden z nejlepších zápasů v historii NFL - během níž překonal řadu rekordů série i po sezóně, když při vítězství Chargers v prodloužení hodil 433 yardů. Vynikající zápas odehrál také jeho spoluhráč Kellen Winslow, který vytvořil nový rekord play-off - třináct recepcí za 166 yardů a jeden touchdown. Přibližně v této době se Winslow objevil vedle Foutse a šikovného wide receivera Johna Jeffersona na plakátu "Bombs Away" inspirovaném vojenskou tématikou, který ukazoval všestrannost bot na americký fotbal Nike. Fouts byl ideálním quarterbackem pro reprezentaci Field General, protože jeho úspěchy mu v roce 1982 vynesly ocenění Ofenzivní hráč roku NFL. Mezitím se on i Winslow dostali v tom roce do Pro Bowlu, každý z nich byl jmenován do All-Pro týmu a později se stali členy Síně slávy.

© Nike

Generálové hřiště

Fouts se také objevil na obzvláště památném plakátu "Field Generals", na kterém bylo zobrazeno ne méně než osm nejlepších ligových zadáků v různých vojenských uniformách z různých období americké historie. Přímo vedle Foutse byli dva vítězové Super Bowlu z Oakland Raiders: Marc Wilson a Jim Plunkett. Oba se během svého působení u Raiders přetahovali o pozici prvního quarterbacka, přičemž zkušenější Plunkett dovedl tým v roce 1980 do Super Bowlu XV, kde byl za 261 přihrávaných yardů a tři touchdowny při vítězství 27:10 nad Philadelphií Eagles vyhlášen MVP - za tento výkon byl také oceněn jako nejlepší hráč roku NFL. Vedle Wilsona a Plunketta stál nadějný rozehrávač Detroit Lions Eric Hipple, vedle nějž byl uznávaný Archie Manning. Manning odehrál jedenáct sezón za New Orleans Saints, kde si získal pověst hráče, který podává výkony na vysoké úrovni, přestože se mu od obrany nedostává příliš ochrany. Například v sezóně 1980 zaznamenal nejlepší statistiky své kariéry, když naházel úctyhodných 3 716 yardů a 23 touchdownů při většinou neúspěšných zápasech, kdy Saints vyhráli pouze jeden ze šestnácti zápasů. Zbytek Field Generals tvořili tři další hráči: Vince Evans z Chicago Bears spolu s Jimem Zornem ze Seattle Seahawks, který byl známý svou schopností vymanit se z nebezpečí - k čemuž mu Field General pomohl - a výjimečný přihrávkový talent Bert Jones, který po devíti úspěšných sezonách v Baltimore Colts dožíval poslední zápasy své kariéry v Los Angeles Rams.

© Nike

Příležitostné použití

Díky elitním sportovcům, kteří reprezentovali Field General na hřišti, se bota stala populární jak mezi amatérskými hráči, tak mezi nadšenými fanoušky, kteří byli ohromeni tím, jak zlepšila pohyblivost a rychlost jejich oblíbených zadáků. Brzy se stala oblíbeným modelem v sadě bot na americký fotbal Nike, které značka v reklamách popisovala jako "rychlé, silné a nemilosrdné", když tvrdila: "Neexistuje lepší způsob, jak jít ke slávě." Ačkoli se jednalo především o sportovní siluetu, někteří prodejci prodávali model Field General také jako dobrou volbu pro "běžnou scénu", přičemž jeho "podrážka se 150 hřeby" poskytovala "vzhled profesionálů s vysokým výkonem", protože se nadále objevoval na hřišti i mimo něj.

© Nike

Měnící se trendy

V průběhu 80. let zažívaly kopačky Field General skvělé období a řadu let podporovaly profesionální hráče, dokud je v polovině 90. let nenahradily technologicky vyspělejší vzory, jako například Nike Premier. Poté úplně zmizel a vrátil se jen podle názvu na botách jako Air Max Field General v roce 1998 a Zoom Field General v roce 2014, které s původním modelem vůbec nesouvisely. Poté se na počátku 20. let 20. století objevil nový módní trend sportovního dědictví, který podnítil několik značek k tomu, aby vrátily ikonické siluety z minulosti. V této době byla obzvláště úspěšná adidas Samba, jejíž historie měla kořeny v evropské fotbalové kultuře, ale v roce 2023 se začaly šířit zvěsti o plánech společnosti Nike vrátit se k některým americkým sportovním botám. Časopisy o sneakerech naznačovaly, že by měl být znovu uveden na trh model Astrograbber prostřednictvím partnerství s luxusní oděvní značkou Bode, a krátce poté informovaly, že se vrátí model Field General ve spolupráci s obchodem s luxusním oblečením Union LA.

© Nike

Předčasné spatření

V prosinci 2023 byl superhvězdný herec Timothée Chalamet vyfotografován u postranní čáry na basketbalovém zápase mezi New York Knicks a LA Clippers v neidentifikovaných teniskách s elegantním bílým svrškem, zářivě červenými mávátky a sytě černou podrážkou. Jednalo se o jedno z prvních spatření nové Field General '82, jejíž vzhled vyvolal obrovské vzrušení a připravil půdu pro mohutný návrat.

© Nike

Dobře načasované uvedení na trh

Model Field General '82 byl nakonec uveden na trh těsně po skončení sezony 2023/24 NFL, v níž tým Kansas City Chiefs Patricka Mahomese porazil v těsném prodloužení Super Bowlu LVIII tým San Francisco 49ers o pouhé tři body. Mnoho hráčů na hřišti toho dne mělo na sobě obuv Nike, což dokazuje trvalý odkaz siluet pro americký fotbal, které jsou dědictvím značky. Společnost Nike využila rozruchu po Super Bowlu a koncem února 2024 vydala první model Field General '82. Začínal s poutavým modelem "White & Varsity Red", v němž byl Chalamet spatřen jen o několik měsíců dříve. Vyznačovala se téměř identickým designem jako verze z roku 1982, se stejným odolným svrškem z tkaného textilu a koženým obložením na všité gumové podrážce obsahující měkké pěnové odpružení a podpořené podrážkou Waffle pro klasickou trakci. Boky zdobily tradiční kožené Swooshe, patní záložku zdobily nápisy Nike s velkými písmeny, do nášivky na jazyku byla našita značka v retro stylu a na vnitřní straně límce byl vytištěn text o velikosti, což je chytrý návrat k původní obuvi.

© Nike

Stylové barevné blokování

Ačkoli byly do modelu Field General '82 použity moderní materiály pro zajištění jistě robustní konstrukce, nebyl již vhodný pro fotbalové hřiště, místo toho nabízel každodenní pohodlí a přesvědčivý oldschoolový vzhled. Díky svému minimalistickému, obnaženému svršku se bota hodila ke kontrastnímu barevnému blokování a Nike rychle vydal řadu dalších barevných provedení, z nichž některá byla inspirována retro vzory, jako například "White & Black", jiná měla modernější tóny. Většina z nich se dala snadno stylizovat a silueta byla oblíbená pro svůj ležérní, nízkoprofilový vzhled. V této rané fázi však většinou zůstala pod radarem a dosáhla mírného úspěchu.

© Nike

Spolupráce s Union LA

Po tomto úspěšném, ale nenápadném uvedení na trh pokračovala společnost Nike v plánu vydat tenisky ve spolupráci s Union LA. Nakonec během léta 2024 vyšly tři různé barevné varianty, z nichž každá se vyznačovala řadou úžasných a poněkud rebelských změn oproti základnímu modelu, jako jsou dodatečné překryvy, barevné klikaté prošívání a stylový dvojitý branding. Podmanivou throwback estetiku celé kolaborace dotvářela žlutá krabička navržená tak, aby vypadala jako školní skříňka z 80. let, čímž kývla na příběh kolaborace "Unie versus všichni". Ten vyprávěl příběh úspěšného středoškolského fotbalisty z té doby, který prý chodil na Union F. Hampton High - "nejčerstvější střední školu v okolí" - a byl hrdý na svou pozici v týmu a reprezentoval ho tím, že nosil tenisky Union LA a odpovídající dres, kdykoli to bylo možné. Tento příběh zvýšil přitažlivost spolupráce díky památným obrázkům středoškoláků z 80. let, kteří boty nosí, a barevné provedení "Shimmer " se stalo obzvláště vyhledávaným.

© Nike

Barevné provedení 'Black and Pink Market' od Comme des Garçons

Později v roce 2024 se Nike spojil s japonskou módní značkou Comme des Garçons, aby vytvořil ještě odvážnější verzi Field General. Jednalo se o limitovanou verzi, která byla k dostání pouze v pop-up obchodě CDG 'Black and Pink MARKET MARKET', který fungoval pouhé dva týdny na začátku listopadu v tokijském Harajuku. Přes její černý vnější povrch bylo opakovaně vytištěno slovo "MARKET" velkým bílým textem, což vytvářelo jedinečný ohromující vzhled, který ještě více přitahoval pozornost k vracející se siluetě.

© Nike

Okouzlující kampaň k vydání

Mezitím ve Velké Británii Nike prosadil obecnější barevné provedení verze a uvedl slušivou edici "London" v aplikaci SNKRS prostřednictvím okouzlující kampaně s osobitými příběhy od kreativní agentury značky Ultra a Sama Le Roye, který byl redaktorem časopisu o obuvi a mediální platformy Hartcopy. S Ultra vytvořili klidné video zobrazující umělce spojující se prostřednictvím přírody a outdoorového háčkování, zatímco Le Roy se ponořil do své vášně pro tenisky a širšího účelu moderní obuvi a označil model Field General za "každodenní botu pro jakýkoli účel", kterou lze stylizovat k nejrůznějším outfitům. Oběma těmto filmům se podařilo zachytit různé pohledy na moderní kulturu tenisek a ukázat, že siluety jako Field General mají široký záběr i mimo svůj sportovní původ.

© Nike

Humbuk na sociálních sítích

To vše zajistilo modelu Field General '82 v prvním roce jeho návratu stabilní období růstu a na začátku roku 2025 si získal širší pozornost na internetu. Influenceři na sociálních sítích ji začali začleňovat do svých každodenních outfitů a předváděli její všestranný, nostalgický vzhled v takzvaných "get ready with me" videích. Dokonale se hodila k tehdejším módním trendům a brzy byla označována za jednu z nejlepších příležitostných bot pro nadcházející léto, protože její popularita stále rostla.

© Nike

Vlivní hráči a hluboký příběh

Přibližně v té době se sezóna amerického fotbalu 2024/25 blížila ke svému vyvrcholení a Nike se rozhodl na Field General znovu upozornit. Tentokrát tak značka učinila v kampani, kterou navrhla progresivní zábavní agentura Dazed Studio zaměřená na kulturu mládeže. Společnost Dazed, známá vytvářením vlivných kampaní značky s využitím odvážného vyprávění příběhů a kreativity posouvající hranice, využila svůj inovativní styl, aby zdůraznila kombinaci výkonnosti dědictví a estetiky moderního životního stylu, kterou disponuje model Field General, a oslavila tak jeho sportovní odkaz a pozvedla jeho znovuzavedení. Do kampaně se zapojili quarterback, který se stal aktivistou za občanská práva, Colin Kaepernick, hvězda dívčího vlajkového fotbalu Janasia Wilson a linebacker New York Giants Kayvon Thibodeaux, přičemž každý z nich představil každodenní všestrannost Field General na snímcích inspirovaných starými fotografiemi zachycujícími špičkové sportovce během upřímných okamžiků mimo hřiště. Kaepernick i Thibodeaux byli zachyceni, jak odpočívají v rafinovaném ležérním oblečení s elegantním bílo-černo-žvýkačkovým barevným provedením na nohou, zatímco Wilson se objevil v kombinaci sportovního stylu s mikinou a šortkami v podobném provedení, ale s černou podrážkou místo klasického žvýkačkového tónu. Na čtvrtém snímku Kaepernick a Thibodeaux seděli na pohovce a hráli videohry, což zdůrazňovalo, jak je každý ze sportovců začlenil do svého osobního stylu. Tato sofistikovaná kampaň, načasovaná na únorový Super Bowl 2025, ukázala nadčasovou kvalitu Field General a zároveň uctila hluboký vliv amerického fotbalu a jeho ikonických hráčů na módu a kulturu.

© Nike

Nadčasová teniska

Od podpory hvězd amerického fotbalu v 80. letech až po módní ikonu roku 2020 prošla teniska Nike Field General úžasnou cestou. Díky svým sportovně zaměřeným vlastnostem byla funkčně zdatná, když se poprvé objevila na trhu, a nabídla spolehlivé pohodlí spolu s elegantním retro vzhledem, když se po více než čtyřiceti letech silně vrátila. Dnes je díky svému nadčasovému designu stylovou lifestylovou teniskou, která daleko přesahuje své sportovní kořeny a dostává se do sfér, které by pro původní siluetu byly jen stěží myslitelné.

Read more

SPORTSHOWROOM používá soubory cookie. O našich zásadách používání souborů cookie.

Pokračovat

Vyberte svoji zemi

Evropa

Ameriky

Asie a Tichomoří

Afrika

střední východ