Nike
Mercurial
Neuvěřitelná obuv, která byla k vidění na více finále Světového poháru než kterýkoli jiný hráč.
Začátek impozantního partnerství
V roce 1994 přijel brazilský fotbalový tým na mistrovství světa ve Spojených státech připraven ukončit 24 let trvající sérii neúspěchů, kdy se mu nepodařilo dostat do finále, natož turnaj vyhrát. Byli spíše pragmatičtí než útoční a nepodobali se většině týmů, které z této jihoamerické země vzešly, ale jejich defenzivní přístup vynesl Brazílii čtvrtý titul mistrů světa, když ve finále porazili Itálii na penalty. Na lavičce toho dne seděl hráč, který ztělesňoval brazilský fotbalový styl ginga - útočný přístup založený na pohybech tance samba a capoeiry, který klade důraz na držení míče a předvádí individuální talent prostřednictvím jemných doteků a složitého driblingu. Tehdy dostal přezdívku Ronaldinho, aby se odlišil od spoluhráče, později přijal své křestní jméno: Ronaldo, které se nakonec stalo jedním z největších v historii sportu. Jeho vrozený talent, technické dovednosti a epická rychlost si zasloužily působivou obuv a Ronaldo se na začátku své kariéry spojil se společností Nike a vytvořil desetileté partnerství, které definovala jedna velmi speciální kopačka: Nike Mercurial.
Rané úspěchy
Přestože Ronaldo nehrál na mistrovství světa v roce 1994, proslavil se už jako zázračný mladý hráč brazilského klubu Cruzeiro. V roce 1993 mu pomohl poprvé v historii týmu vyhrát Copa do Brasil, čímž si v roce 1994 vysloužil přestup do nizozemského PSV Eindhoven, kde hned ve své první sezóně nastřílel 30 gólů. Během této doby se proslavil neuvěřitelnou rychlostí, fascinujícími schopnostmi a přesným ovládáním míče a v roce 1996 přestoupil za tehdy rekordní částku do Barcelony. Tehdy se o Ronalda začala zajímat společnost Nike, která si chtěla vybudovat silnou pozici ve světě fotbalu.
Gólů je spousta
V polovině devadesátých let sice Nike již prokázal vlohy pro výrobu skvělých běžeckých bot a basketbalových trenérů, ale ve fotbale byla společnost stále relativně malá, protože hlavním výrobcem kopaček byl adidas. Situace se však začala měnit po mistrovství světa ve Spojených státech v roce 1994, kdy deset hráčů ve finále obulo kopačky Nike Tiempo Premier. O dva roky později se společnost Nike stala oficiálním dodavatelem výstroje brazilského týmu a podepsala speciální smlouvu s Ronaldem, který se v následujícím desetiletí stal středobodem fotbalových marketingových kampaní značky. Na hřišti dával značce přesně to, co potřebovala, a v sezoně 96-97 střílel za Barcelonu jeden gól za druhým. V jednom obzvláště památném zápase proti Compostele v říjnu 1996 prokázal obrovskou sílu, když překonal několik obránců a vstřelil velkolepý sólový gól. Tento okamžik byl tak neuvěřitelný, že jej společnost Nike použila ve slavné reklamě začínající slovy: "Co kdybyste požádali Boha, aby z vás udělal nejlepšího fotbalistu na světě? A on by vás skutečně vyslyšel?". Poté ukázala Ronaldův nezastavitelný běh a střelu, načež se na obrazovce objevil nápis "Ronaldo 1996 FIFA Player of the Year". Byl nejmladším hráčem, který kdy toto ocenění získal. Kromě toho reprezentoval svou zemi na Copa America 1997, kde byl vyhlášen hráčem turnaje poté, co vstřelil pět gólů, včetně jednoho při vítězství 3:1 nad domácí Bolívií ve finále.
Nový druh fotbalové obuvi
S nejlepším světovým útočníkem reprezentujícím značku měla společnost Nike velkou příležitost stát se nejlepším výrobcem fotbalových bot na světě. Společnosti adidas a Puma však již byly dobře zavedené a bylo by obtížné navrhnout fotbalovou botu, která by dokázala konkurovat jejich populárním modelům. Když se blížilo mistrovství světa ve fotbale v roce 1998, společnost Nike využila Ronaldovu charakteristickou rychlost a dovednosti jako inspiraci pro nový kus obuvi, který by tyto vlastnosti ztělesňoval. Zpočátku se o designu hovořilo jako o dalším pokračování oblíbené řady Tiempo, ale brzy se ukázalo, že tato kopačka představuje něco jiného; něco, co na fotbalovém hřišti dosud nebylo k vidění. Jako taková si zasloužila vlastní jméno. Protože byla zkonstruována tak, aby byla stejně dynamická a rychlá jako hráč, pro kterého byla vyrobena, rozhodli se odborníci společnosti Nike nazvat ji Mercurial.
Stvořený pro dovednosti a rychlost
Kopačky Nike Mercurial byly zkonstruovány tak, aby podporovaly nejrychlejší hráče na světě a umožňovaly jim pohybovat se bezkonkurenční rychlostí a využívat těsné ovládání míče k driblování kolem obránců, stejně jako to dělal Ronaldo. Designéři Nike využili historii značky při vytváření běžeckých hrotů pro běžce a ukovali aerodynamickou botu z KNG-100 - syntetické kůže, která absorbuje méně vody než tradiční kůže, takže si i za mokra zachovává své lehké vlastnosti. Jiným způsobem se také ujala barva, což designérům umožnilo vytvořit živější barevné varianty. Její zjednodušená konstrukce se vyznačovala rychlostními drážkami po stranách a lepivou látkou převzatou z motocyklového průmyslu na svršku. To sice zlepšilo kontrolu nad míčem, ale 1,75mm podrážka byla mnohem tenčí než u předchozích kopaček Nike, takže celková hmotnost činila pouhých 250 g. Tato lehká konstrukce zajišťovala vysokou úroveň stability a kontroly, takže hráč mohl snadno předbíhat a obíhat své soupeře.
Ikonický obraz
Zatímco první barevné provedení kopaček Nike Mercurial bylo černé, netrvalo dlouho a Ronaldo dostal živější barevný design. Vedle zářivých zlatožlutých švihů měly lesklý stříbrný svršek s lesklými modrými pruhy vlnícími se po bocích, zatímco jeho slavná přezdívka R9 se objevila ve žlutém a zeleném odznaku na jazyku. S tímto výrazným barevným provedením na nohou oslnil Ronaldo fanoušky na mistrovství světa 1998 ve Francii. Byla to dokonalá reklama na nové fotbalové boty Nike, protože 21letý Ronaldo pomohl svému týmu čtyřmi góly a třemi asistencemi k dalšímu finále. Vše vypadalo na vysněný finiš mladé superhvězdy, ale jen několik hodin před finále proti pořadatelské zemi onemocněl a byl vyřazen ze základní sestavy. Zoufalý Ronaldo trval na tom, že je v pořádku, a necelou hodinu před výkopem bylo jeho místo znovu obsazeno. Zjevně však nebyl ve své kůži a brazilský tým zaváhal a prohrál s inspirovaným francouzským týmem a brilantním klíčovým tvůrcem hry Zinedinem Zidanem. Navzdory porážce byl Ronaldo oceněn Zlatým míčem pro nejlepšího hráče a jeho obrázek s kopačkami R9 zavěšenými na krku vedle medaile pro vítěze po skončení celého zápasu se stal ikonickým a zavedl Mercurial jako základní kus fotbalového oblečení.
Optimalizace modelu Mercurial
Ronaldovy úžasné výkony v prvních kopačkách Nike Mercurial odstartovaly sérii, na kterou značka rychle navázala. V roce 1999 byl vydán model Mercurial 2, který byl díky své lehčí konstrukci ještě rychlejší než původní model. V nejnovější kopačce Nike vyhrál Ronaldo další Copa America po boku skvělého Rivalda, s nímž se stal s pěti góly nejlepším střelcem. O pouhý rok později se další iterací této řady stal model Match Mercurial. Měla ultratenký svršek v měděné barvě, díky němuž byla opět o deset gramů lehčí, a její podrážka Speedtrack umožňovala nositeli pohybovat se po hřišti v pořádném tempu. Pak, když bylo další mistrovství světa za rohem, se Nike rozhodl, že je na čase opět zvednout laťku. Návrháři obuvi této značky dali vše do vytvoření aktualizované verze modelu Mercurial, která byla lehčí než kdykoli předtím a mohla Ronaldovi pomoci k co nejlepším výkonům během celého turnaje. Bota, kterou vymysleli, se jmenovala Nike Mercurial Vapor - ultrarychlý design, který změnil fotbalové prostředí.
Lehké inovace
Při konstrukci kopačky Nike Mercurial Vapor byl pečlivě zvážen každý jednotlivý prvek, aby v ní nezůstalo nic zbytečného a bota byla co nejlehčí. Dokonce i takové věci jako lepidlo a nitě byly měřeny, aby se hmotnost udržela na nízké úrovni, a výsledkem je fotbalová bota o hmotnosti pouhých 190 g. Dalším důvodem minimálního designu byl nový svršek NikeSKIN, což byl jeden kus pružné syntetické síťoviny, která se pro maximální pohodlí přizpůsobila individuálnímu tvaru nohy uživatele. Kromě toho, že byla neuvěřitelně lehká, působila téměř jako druhá kůže a poskytovala hráči pozoruhodný dotek a kontrolu.
Vykoupení z mistrovství světa
Ronaldo přijel na mistrovství světa 2002 v Jižní Koreji a Japonsku po delší absenci, kterou si způsobil v dubnu 2000, kdy si vážně poranil koleno. Nehrál v žádném z kvalifikačních zápasů Brazílie, ale dokázal, že se nic nezměnilo, když v úvodním zápase proti Turecku vstřelil první gól týmu na turnaji. Lehká konstrukce kopaček Nike Mercurial Vapor byla ideální pro rychlé a šikovné hráče, jako byl Ronaldo, a on spolu s Rivaldem a Ronaldinhem, kteří tvořili silný útok známý jako "tři R", prožil další fantastické mistrovství světa. Ronaldo skóroval ve všech zápasech kromě čtvrtfinále s Anglií, jediné góly svého týmu vstřelil v semifinále s Tureckem i ve finále s Německem. Branka, kterou vstřelil v tomto posledním zápase, zajistila Brazílii pátý titul mistrů světa a vynahradila jí zklamání z roku 98. Ronaldo skončil s osmi góly daleko před všemi ostatními účastníky soutěže a získal Zlatou kopačku, zatímco brankový rozdíl Brazílie +14 byl rekordem všech dosavadních mistrovství světa. Stali se také prvním týmem od roku 1970, který dosáhl vítězství v každém zápase, čímž si upevnili status nejlepšího týmu na světě té doby.
Druhý Ronaldo
Inspirováni Ronaldovým nezapomenutelným návratem po zranění, který mu vynesl řadu ocenění včetně třetího titulu FIFA Hráč roku, začali fotbalisté po celém světě používat rychlé kopačky Mercurial Vapor. Oblíbili si ho zejména útočníci a křídelní hráči, kteří využívali jeho lehké konstrukce k tomu, aby se dostali za obranu soupeře a stříleli góly. Ve Velké Británii nosil kopačky Vapor 2 plodný střelec Thierry Henry, který pomohl Arsenalu dosáhnout pozoruhodné neporazitelnosti v sezóně 2003-04. Portugalská hvězda Luis Figo a švédský mistr Zlatan Ibrahimovič byli také k vidění v kopačkách Vapor během Eura 2004. Ale byl to jiný mladý Ronaldo, který byl v této době možná nejzajímavějším hráčem, který oblékal Mercurial Vapor. Poté, co již podepsal smlouvu se společností Nike, se dostal do týmu turnaje, který byl jeho první velkou mezinárodní soutěží, a vstřelil dva góly a poskytl dvě asistence, když Portugalsko dosáhlo finále. Byl známý svou mimořádnou rychlostí, driblérským talentem a všestranným herním stylem, a proto byl ideálním mužem, který se připojil k R9 jako tvář modelu Mercurial.
Specifický model Mercurial pro ženy
Mezitím se ve stále rostoucí ženské hře americká ikona Mia Hammová blížila ke konci své zářivé kariéry, když se v roce 2003 představila na posledním mistrovství světa. Jedna z nejlepších útočnic všech dob byla vysoce ceněná pro svou oslnivou rychlost, ladnou práci nohou a hbitou kontrolu míče, což z ní dělalo dokonalý protějšek pro Mercurial hráčů, jako je Ronaldo z mužské části hry. Během turnaje vstřelila dva góly a nabídla pět asistencí, když Spojené státy skončily na třetím místě. Za své úsilí byla zařazena do All-Star týmu FIFA i do týmu, který volili fanoušci, zatímco mimo hřiště vedly její výkony k výrobě ženských kopaček Nike Mercurial Vapor, které byly vytvořeny speciálně pro tvar ženských nohou. V této a dalších botách Nike zakončila svou kariéru ve velkém stylu, když dovedla Spojené státy ke zlaté medaili na olympijských hrách v Řecku a se 158 góly se stala nejlépe střílejícím hráčem v tomto sportu, ať už mužem nebo ženou.
Joga Bonito
O dva roky později se oba Ronaldové objevili na mistrovství světa 2006 v nejnovějších Mercurialech. Před turnajem nechala společnost Nike vyrobit speciální nástěnnou malbu, na které byl vyobrazen Ronaldo a hvězdní spoluhráči jako Ronaldinho. Na zdi v hlavním městě hostitelské země Berlíně byla namalována fráze Joga Bonito - v portugalštině "hrát krásně" -, která, jak Nike doufala, povzbudí hráče, aby během turnaje předváděli své nejpůsobivější dovednosti. Aby se toto poselství dostalo do popředí zájmu, bylo opakovaně použito v sérii reklam Nike na fiktivní televizi Joga TV, v nichž vystupovali bývalý profesionální fotbalista Eric Cantona a legendární manažer Manchesteru United Alex Ferguson spolu s O Fenômenem (další Ronaldova přezdívka), Cristianem Ronaldem, Thierrym Henrym, Waynem Rooneym, Zlatanem Ibrahimovičem a dalšími hráči, kteří předváděli své mistrovské dovednosti s míčem.
Nová hbitá bota
V některých z těchto reklam byly hráčům dodány nejnovější kopačky Mercurial: Vapor 3. Nike opět vylepšila svůj koncept Mercurial Vapor a představila svršek z mikrovlákna Teijin, který ještě lépe přiléhal k noze a díky němuž bota vážila péřových 196 g. Pata byla pevně zajištěna obalem z uhlíkových vláken a měkké lusky Poron přinášely další pohodlí pod nohama, zatímco podrážka byla rozdělena na dvě samostatné desky, aby byl pohyb v ní ještě plynulejší a rychlejší. Podvozek pod deskou byl poprvé umístěn uvnitř a lusková konstrukce zdůrazňovala zaměření na rychlost. Hlavní tělo kopačky bylo vyrobeno ze směsi uhlíkových vláken a nylonu vyztuženého sklem pro zajištění stability, odolnosti a skvělého přenosu energie. Tato hbitá konstrukce pomohla hráčům jako Ronaldo k dobrým výkonům na turnaji a mnozí ji považují za jednu z nejlepších ze všech modelů Mercurial. Ačkoli Brazílie ani Portugalsko toho roku nezvedly nad hlavu trofej pro vítěze mistrovství světa, R9 zvýšil svůj počet gólů na světovém turnaji na rekordních 15 (v historickém žebříčku je stále na druhém místě) a Cristiano dovedl svůj tým ke čtvrtému místu a ocenění pro nejzábavnější tým. Mezitím řada hráčů oblékla Vapor 3 ve finále mezi Itálií a Francií.
Konec krásné kariéry
Čtvrtfinálové vypadnutí Brazílie s Francií fakticky znamenalo konec Ronaldovy mezinárodní kariéry. Ačkoli na klubové úrovni nadále střílel góly, když byl fit, zbytek jeho hráčské kariéry ovlivnila řada zranění a zdravotních problémů. V roce 2007 přestoupil do AC Milán a společnost Nike vydala speciální verzi kopaček Mercurial R9 OG k 10. výročí. Ronaldo se opět objevil na obrazovce, aby propagoval fanoušky oblíbený design, a různými šikovnými střelami dával góly, přičemž říkal: "Kolik gólů jsme spolu dali, já a Mercurial?" Odpověď: "Hodně... hodně." Zakončil to slovy: "10 let gólů, 10 let rychlosti." Hrál však jen sporadicky, než si na začátku roku 2008 přetrhl další kolenní vaz, a v roce 2009 přestoupil do brazilského klubu Corinthians, kde ukončil svou velkolepou kariéru.
Další Mercurial a další finále
Mezitím, zpátky v Evropě, byli návrháři Nike vyzváni generálním ředitelem Markem Parkerem, aby vytvořili novou botu Mercurial bez jakýchkoli finančních nebo technických omezení. S neomezenými zdroji, které měli k dispozici, vyrobili ultralehký model Mercurial Vapor SL; fotbalovou botu s deskou z uhlíkových vláken i svrškem z uhlíkových vláken, která se vyvíjela více než tři roky. Ve svém slavném dresu s číslem 7, o který byl mezi fanoušky velký zájem, a v kopačkách Vapor SL vstřelil Ronaldo jediný gól Manchesteru United ve finále Ligy mistrů 2008, když v Moskvě porazil Chelsea na penalty, a poskytl tak další skvělou podporu pro další model Mercurial.
Mercurial Superfly
Řada Vapor se dařila, a tak se Nike v roce 2009 rozhodl přidat do této řady další možnost a vydal první model Mercurial Superfly. Jeho design vycházel ze zpětné vazby od profesionálních fotbalistů a stejně jako model Vapor byl optimalizován pro rychlost, s lehkou trakcí, tělem z uhlíkových vláken a vrstvenou podrážkou pro stabilitu a odezvu. Hlavní novinkou modelu Superfly však byly kabely Flywire zabudované do svršku. Tato péřová vlákna byla extrémně pevná, ale zároveň pružná, což vedlo k dokonalé kombinaci pohodlí a odolnosti bez zbytečného zvyšování hmotnosti. Tato druhá větev konstrukce modelu Mercurial se stala stejně oblíbenou jako model Vapor a společnost Nike vydala model Superfly 2 v době konání mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice v roce 2010. Společnost Nike si opět nechala poradit od fotbalistů, jejichž podněty vedly k tomu, že model Superfly 2 měl sadu technologicky vyspělých kolíků Nike Sense. Ty místo toho, aby byly pevně usazené, dokázaly reagovat na pohyby jednotlivých hráčů a při dopadu na hřiště se mírně přizpůsobovaly, aby se více zaryly do země a poskytovaly ještě lepší trakci a snadnější pohyb. V těchto inovativních kopačkách pomohl Ronaldo svému týmu postoupit ze skupiny mistrovství světa, ve které byla Brazílie bez Ronalda, a ve všech třech zápasech byl vyhlášen mužem zápasu. V posledním 16. kole však narazili na pozdější šampiony ze Španělska, zatímco Brazílie prohrála ve čtvrtfinále s druhým finalistou, Nizozemskem.
Další hráč Mercurialu
Rok po mistrovství světa v Jižní Africe ukončil svou kariéru původní hráč Mercurialu, R9. Na oslavu byl pozván zpět do brazilského národního týmu na poslední zápas - vítězství 1:0 proti Rumunsku, ve kterém odehrál pouhých 15 minut. Při symbolickém střídání stráží se toho dne na hřišti objevil mladý hráč jménem Neymar, který měl být dalším talentem, jenž převezme plášť světoznámé rychlostní kopačky. Během následujících deseti let prokázal elektrické tempo, technické schopnosti a plodné skórování, které se od hráče reprezentujícího jméno Mercurial očekává, a nakonec se stal nejlepším brazilským střelcem.
Stále se zlepšující technologie
Během této doby Nike střídavě vydávala kopačky Vapor a Superfly a neustále přinášela nové technologie, které zdokonalovaly výkonnostní schopnosti kopaček Mercurial. Mezi významné novinky patří úprava All Conditions Control použitá na svršku modelu Vapor 8 z roku 2012, jejímž cílem bylo poskytnout hráči konzistentní dotek bez ohledu na podmínky, plně pletený svršek Flyknit a límec Dynamic Fit u modelu Superfly 4 z roku 2014, který mu dodal přiléhavost podobnou ponožce a změnil pohled na fotbalové siluety, a anatomická podrážka modelů Vapor 11 a Superfly 5 z roku 2016, jejíž ergonomický tvar odpovídal přirozeným konturám chodidla a poskytoval hráči bezkonkurenční pohodlí a dotek.
Výjimečný rok
Poslední design, model Superfly 5, byl jednou z nejúspěšnějších kopaček roku 2016, a to i díky působení Cristiana Ronalda. Toho roku se ve Francii konalo fotbalové mistrovství Evropy UEFA a Ronaldo byl odhodlaný získat pro svou zemi první velkou trofej. S kopačkami Mercurial Superfly na nohou provedl tým podivnou skupinou, v níž ve všech třech zápasech remizoval, a poté ho dovedl přes Chorvatsko, Polsko a Wales až do finále proti pořadatelské zemi. Přestože se zranil už po 25 minutách, povzbuzoval svůj tým od postranní čáry, když v prodloužení zvítězili 1:0 a završili tak nádherný turnaj. Ronaldo získal za tři góly a tři asistence stříbrnou kopačku a jako jediný útočník byl také jmenován do týmu turnaje UEFA. V návaznosti na to obdržel počtvrté Zlatý míč za rok 2016, když v hlasování získal obrovský počet 745 bodů - více než dvakrát tolik než jeho nejbližší konkurent Lionel Messi. Na konci roku 2016 se společnost Nike rozhodla uctít CR7ho úžasný rok speciální bílo-zlatou kopačkou Mercurial Superfly s přezdívkou Vitórias. Tento elegantní design je jen jedním z desítek podpisů kopaček Mercurial CR7, které sahají až k jeho Superfly 2 Safari z roku 2010.
Dvě desetiletí úspěchů
V roce 2017 se nejúspěšnější fotbalová obuv Nike rychle blížila ke svému 20. výročí. Nadále ji nosili nejlepší hráči světa, včetně Ronalda, který po dalším vítězství ve finále Ligy mistrů získal pátý Zlatý míč, tentokrát vstřelil dva ze čtyř gólů Realu Madrid a byl vyhlášen mužem zápasu. V anglické Premier League pomohl Eden Hazard z Chelsea uvést na trh kopačky Mercurial Vapor Flyknit Ultra v elegantním černo-zlatém barevném provedení, které si oblékl na oslavu zisku druhého ligového titulu s klubem. A ve Francii dostal Neymar, který právě dokončil přestup do Paris Saint-Germain po úspěšném období v Barceloně, podepsaný model Mercurial Vapor s přezdívkou "Written In The Stars". Byl inspirován jeho dosavadní kariérou a jednalo se o první ze série Mercurialů speciálně navržených tak, aby zdůrazňovaly poutavé příběhy z jeho fotbalového života. Druhý model, Mercurial Puro Fenomeno, přišel později téhož roku a vycházel z Ronaldovy původní barevné varianty R9, čímž uctil hráčův neuvěřitelný odkaz a zároveň znamenal novou éru tohoto sportu. Mezitím v ženském fotbale reprezentovala značku Mercurial zkušená nizozemská křídelnice Lieke Martensová, která získala ocenění Hráčka turnaje, když Nizozemsko vyhrálo Euro žen 2017. Na počest jejího úspěchu v soutěži vydala společnost Nike speciální pár kopaček Mercurial Superfly 5 "Lieke" ve výrazné modré barvě s potiskem jejího jména po straně.
Vstup do klubu
Na jiném místě se světu ohlásil další hráč značky Mercurial: mladík z předměstí Paříže jménem Kylian Mbappé. Společnost Nike si brzy všimla jeho talentu, podepsala s ním smlouvu v 18 letech a v roce 2018 mu poskytla čest představit model Superfly 6. V tom roce díky svým výbušným pohybům, rychlým nohám a ohromující kreativitě vstřelil čtyři góly a hned na první pokus vyhrál s Francií mistrovství světa. Za své úžasné výkony byl spolu s Ronaldem, který se sám stal nejstarším hráčem, jenž na turnaji vstřelil hattrick na mistrovství světa, zařazen do Týmu snů fanoušků a obdržel cenu FIFA pro mladého hráče. Stal se také druhým teenagerem po legendárním Pelém, který vstřelil dva góly v zápase mistrovství světa a skóroval ve finále mistrovství světa, přičemž velký muž mu na sociálních sítích pogratuloval slovy "vítej v klubu".
Sladění modelů Vapor a Superfly
Na turnaji v roce 2018 mělo mnoho hráčů na nohou buď model Mercurial Vapor 360, nebo Superfly 360, protože se tyto dva modely poprvé sblížily do velmi podobné kopačky. Hlavním rozdílem mezi nimi byl vysoký límec Dynamic Fit na první z nich, zatímco druhá si zachovala svůj nízkoprofilový vzhled. Kromě toho měly obě nové prvky, jako jsou drážky Flyknit napříč svrškem, které mírně zlepšily ovládání míče, a stélka, která se propojila s vnitřním podvozkem, aby zajistila absolutně žádné prokluzování během hry. Kromě toho byla do příze Flyknit před spojením vnějšího úpletu napuštěna vrstva ACC, čímž se její tloušťka nepatrně snížila pro maximální pružnost a dotek.
Spolupráce v oblasti špičkové módy
rok 2018 byl také rokem, kdy model Mercurial expandoval do světa vysoké módy. Kreativní ředitel Dior Homme Kim Jones navrhl verzi Superfly 360 s výrazným oranžovým vnějším povrchem a gepardím potiskem po stranách, zatímco Virgil Abloh vytvořil vlastní oranžové 360 s charakteristickými detaily Off-White vytištěnými na svršku. Pečlivě umístěné kruhy označovaly nejpříhodnější místo pro kontakt útočníků s míčem, protože Abloh uvedl, že chtěl překlenout propast "mezi koordinací nohou a očí". Mbappé dostal svůj vlastní, na míru upravený pár, který měl na sobě při představení Man of the Match, kdy PSG porazilo Monako a zvedlo Coupe de la Ligue 2018.
Francouzská kolekce
V roce 2019 se Mbappé již etabloval jako jeden z nejlepších hráčů planety, a to mu bylo teprve 20 let. Na oslavu jeho předčasně vyspělého talentu z něj Nike udělala nejmladšího hráče a prvního Francouze, který má u značky vlastní osobní kolekci, a navrhla pro něj model Mercurial Superfly 7 Bondy Dreams. Její živé zeleno-šedé barevné schéma vzdávalo hold pařížskému regionu Bondy, kde Mbappé vyrůstal, a zlaté zvýraznění odkazovalo na jeho turnajová vítězství, zatímco další detaily vzdávaly hold místu i hráči. Měly to být první z mnoha podpisů Mbappého Mercurials a od té doby se jeho sbírka rozšířila podobně jako před ním ta Ronaldova.
Pokračující hledání rychlosti
Později v roce 2019 přibyl do řady Mercurial další model, když vyšel první Dream Speed. Model Dream Speed byl inspirován příběhy ikonických hráčů, kteří v kopačkách Mercurial dokázali velké věci, od Ronalda přes Mbappého až po ženskou superstar Sam Kerr, a byl vytvořen speciálně tak, aby odrážel jejich úžasnou rychlost. Od té doby se řada vyvíjela vlastním směrem prostřednictvím speciálních barevných provedení s jedinečnou inspirací, jako je Dream Speed 2, jejíž swoosh odkazuje na rychlost světla, a Dream Speed 4, jejíž výrazný design byl ovlivněn hypersonickou rychlostí návratových kapslí raketoplánů NASA. Ve stejné době, kdy vznikal první model Dream Speed, navrhovala firma Nike modely Mercurial Vapor 13 a Superfly 7. V souladu s pokračujícím důrazem na rychlost dostaly oba tyto modely svršek z materiálu Flyknit, který je protkán vysokopevnostní přízí, aby byl zároveň pružný, lehký a pevný. Aby stejným zaměřením naplnili i celý design, vycházeli designéři Jessica Tresser a David Gamboa z estetiky rychlého běhu Eliuda Kipchogeho Zoom Vaporfly Elite a modré oblohy, které jsou svědky piloti, když se vznášejí nad mraky v nadzvukových letadlech. Stejně jako mnoho předchozích modelů Mercurial, i model Vapor 13 oblékla ve finále mistrovství světa, tentokrát houževnatá americká křídelnice Megan Rapinoe. Během celého turnaje 2019 svými výkony hnala svůj tým k vítězství a její výkony ve finále jí vynesly ocenění Hráč zápasu. Během zápasu vstřelila svůj šestý gól na turnaji a pomohla tak Spojeným státům obhájit trofej pro vítěze mistrovství světa, čímž získala Zlatou kopačku a Zlatý míč.
Zoom Mercurial
Na začátku roku 2020 Ronaldo i Mbappé navzdory celosvětové pandemii nadále nesli vlajku modelu Mercurial. V roce 2021 pak Nike opět změnil hru, když na modelech Vapor 14 a Superfly 8 použil zbrusu nový svršek ze síťoviny Vaporposite. S dalším mistrovstvím světa na obzoru se tento kompozitní materiál, který je podšitý speciálními mikrovlákny pro pevnější konstrukci a ještě lepší kontrolu míče, přenesl na modely Zoom Mercurial Vapor 15 a Superfly 9 v roce 2022. Jednalo se o dosud nejlepší rychlostní kopačky této značky s tříčtvrteční jednotkou Zoom Air inspirovanou basketbalem, ale navrženou speciálně pro fotbal, aby poskytovala maximální odezvu a odraz. Měly také strategicky umístěné flex drážky, které zajišťovaly přirozený pohyb chodidla, spolu s podpůrným systémem speed cage, který při vysoké rychlosti pevně držel nohu na místě, a specializovanými hřeby Tri-star, které podporovaly všesměrový pohyb.
Výjimečný turnaj
Mbappé a Ronaldo dostali před mistrovstvím světa každý své vlastní unikátní barevné provedení modelu Zoom Mercurial, přičemž francouzský hráč se na zápasech objevoval v atraktivním zlatém páru, v němž předváděl jedny z nejlepších výkonů v historii soutěže. Jeho výjimečná hra přinesla osm gólů, Zlatou kopačku a Stříbrný míč, přičemž hattrickem ve finále se stal teprve druhým hráčem v historii po Angličanovi Geoffu Hurstovi v roce 1966. Navzdory těmto hrdinským činům prohrála Francie na penalty s Messiho Argentinou v jednom z nejpamátnějších fotbalových zápasů všech dob.
Slavnostní návrhy
V roce 2023 oslavila společnost Nike 25 let kopaček Mercurial výročními edicemi modelů Vapor 15 i Superfly 9. V roce 2023 se konala oslava 25 let kopaček Mercurial. Každá z nich měla třpytivý stříbrný svršek a lesklou chromovanou podrážku, která jim dodávala luxusní vzhled. Na začátku roku 2024 pak vznikly nové verze, které obě siluety křížily s legendárními Nike Air Max Plus, přičemž model Vapor 15 zdobila zářivě oranžová barva Sunset a model Superfly sytě fialová Voltage Purple. Obě měly na svršku charakteristický pásek z modelu Plus spolu se speciální verzí ZM Air se slavným šestiúhelníkovým logem Tn.
Nové kopačky, nové technologie a noví hráči
V roce 2024 se další iterace kopaček Mercurial ukázala na obou stranách Atlantiku, nejprve na nohou Mbappého, když předváděl své dovednosti na Euru 2024, a poté ve Spojených státech na nohou mladé brazilské hvězdy Viniciuse Juniora. Díky těmto hráčům mercurialu a dalším, kteří předváděli výkonnostní vlastnosti kopaček, uvolnila společnost Nike modely Air Zoom Mercurial Vapor 16 a Superfly 10 pro širokou veřejnost. Důraz byl opět kladen na atletičnost a rychlost, přičemž svršek byl ultratenký a tvořily ho pouhé tři vrstvy: Flyknit, AtomKnit a Gripknit. Tato poslední vrstva byla lepivá a vytvarovaná podle nohy uživatele, aby poskytovala výjimečný cit a kontrolu, zatímco vlnovitý design běhounu co nejlépe využíval tříčtvrteční jednotku Zoom Air pro špičkovou odezvu a tvar hrotů usnadňoval rychlé zákroky na míč. Jako úklona spoluzakladateli Nike Billu Bowermanovi byl bílý síťovaný svršek Vaporposite+ ozdoben tečkovaným modrým označením podle módy vizionářského návrháře bot, který při výrobě atletických hrotů šetřil hmotnost tím, že logo swoosh čárkoval přímo na vnější stranu obyčejným kuličkovým perem.
Kouzlo modelu Mercurial
Fotbalová obuv Nike Mercurial má za sebou jednu z nejpozoruhodnějších cest ze všech sportovních bot. Zdobí nohy nejrychlejších a nejšikovnějších fotbalistů, kteří kdy hráli tuto krásnou hru, a dává jim možnost projevit se novými a vzrušujícími způsoby. Ovlivnila také některé z největších zápasů v historii tohoto sportu a formovala pohled na kopačky. Dnes se tato řada nadále vyvíjí a rozšiřuje v rámci neustálé snahy společnosti Nike podporovat rtuťovité hráče budoucnosti, kteří se snaží vytvářet další nezapomenutelné okamžiky fotbalových kouzel.