Nike
Shox
Výrazná řada pružné sportovní obuvi.

Nový typ tlumení
Na začátku 80. let 20. století se technologie odpružení Air společnosti Nike začala prosazovat. Původně byla zavedena na běžeckých botách značky koncem 70. let, poté byla přidána do široké škály modelů od basketbalových trenérů až po lifestylové tenisky. Společnost Nike však neustále inovuje, a tak netrvalo dlouho a její návrháři začali pracovat na nové formě odpružení. Zatímco Air byl založen na měkkých, polštářovitých polštářích naplněných inertním plynem, tento podpůrný systém byl spíše mechanické povahy. Proto představoval pro tým konstruktérů zcela jiné výzvy. Po jejich vyřešení však tento ambiciózní projekt přinesl jedinečný typ obuvi, jaký tu ještě nebyl. Rozšířil se do kolekce netradičních designů, které všechny zastřešuje značka Nike Shox, a změnil tak scénu tenisek a dodnes dělá v kultuře vlny.
Objevování relikvie
O desítky let později, v roce 2023, získala skupina kurátorů pod vedením uznávaného Glenna Adamsona exkluzivní přístup do oddělení archivů Nike. Toto vzácné privilegium jim bylo uděleno proto, aby tým mohl najít předměty, které budou vystaveny na výstavě, jež má být otevřena ve Vitra Design Museum v Německu v roce 2025. Během svého pátrání objevili vedle prototypů a nevydaných návrhů i podivně vypadající výmysl. Skládala se z velkého kovového rámu, jehož středem byla bota, měla velké pružiny umístěné nad přední částí chodidla a za patou a na první pohled bylo těžké si představit, jaký by mohl být její účel. Ve skutečnosti byla sestavena za účelem zkoumání, jak použití pružin ovlivní pohyb a odpružení boty. Toto experimentální zařízení bylo pozůstatkem z prvních okamžiků projektu Nike Shox a dokonale vystihovalo nekonvenční myšlení, které jej charakterizovalo.
Složitá výzva
Přítomnost takto specializovaného zařízení v archivech společnosti Nike ukazuje, jak obtížné bylo navrhnout účinný mechanický systém tlumení, což je možná důvod, proč proces vývoje trval tak dlouho. Od roku 1984 vedl projekt Shox designér Bruce Kilgore, který právě vytvořil jednu z nejikoničtějších siluet značky v podobě modelu Air Force 1. V té době se však již na trhu neobjevil. Kilgoreův tým pro inspiraci pozoroval sprintery běhající na skákavé polyuretanové dráze na Harvardově univerzitě a pokračoval v řadě biomechanických testů, aby zjistil, zda by mohl materiál využít ke stejné odezvě v botě. V té době ještě nebyl vynalezen Air Max a tlumení Shox mělo být ohromujícím pokračováním Nike Air, ale konstruktéři se snažili najít fungující vzorec.
Hledání návratnosti energie
Během následujících deseti let pokračovaly experimenty týmu, který se snažil vytvořit systém tlumení, který by poskytoval velkou energetickou návratnost - což se v té době žádné značce obuvi nepodařilo. Koncem 80. let 20. století totiž deník New York Times napsal, že koncept energetické návratnosti je "mimořádně složitý" a "špatně pochopený", a zpochybnil tvrzení světových obuvnických firem, že je to vůbec možné. Přesto konstruktéři společnosti Nike pokračovali ve své práci a při hledání boty s návratem energie používali nejrůznější techniky. Dokonce se pokusili přidat do mezipodešve ocelové listové pružiny, které se tradičně používaly při odpružení vozidel, ale použitelný výrobek se jim stále vyhýbal a další roky ubíhaly bez řešení. Mezitím se bota Air Max stala celosvětově úspěšnou a společnost Nike vyvinula citlivý, energii vracející systém odpružení Zoom Air. Nakonec se však s přispěním špičkových designérů, jako byl Sergio Lozano - autor modelu Air Max 95 -, a díky moderním technikám výroby pěny podařilo vytvořit funkční prototyp. Psal se rok 1997.
Pilíře Shox
Poté, co se konečně podařilo zdokonalit jednotku podrážky Shox, trvalo návrhářům společnosti Nike další tři roky, než přišli s první siluetou, která ji obsahovala. Tento revoluční model, vydaný v roce 2000, se jmenoval Nike Shox R4; název, který dával nahlédnout do konstrukce boty. Písmeno R znamenalo "running" (běh), což bylo vhodné vzhledem k tomu, že Nike již dlouho stojí v čele technologie sportovní obuvi, zatímco čtyřka představovala konstrukci nového tlumení, které se skládalo ze čtyř sloupců známých jako Shox Pillars neboli "puky". Každý pilíř, umístěný pod patou, představoval dutou trubku vyrobenou ze speciálního typu polyuretanové pěny, jejíž pružné vlastnosti umožňovaly tlumit nárazy chodidla při dopadu na podlahu tím, že se pod jeho vahou stlačila a poté pružila zpět a vracela uživateli energii, když se opět zvedla. Čtyři sloupky byly uchyceny mezi dvojicí TPU desek umístěných pod patou, jedna nad nimi a druhá pod nimi, s malými zářezy uprostřed, které zajišťovaly, že každý sloupek tlačil dovnitř, nikoli ven, a tím dosahoval pružného návratu energie, který měl poskytovat. To pomohlo stabilizovat celou konstrukci Shox, zatímco zbytek mezipodešve vyplňovala tradiční pěna Phylon, která poskytovala pohodlnou oporu až do špičky.
Model Shox BB4
Nedlouho po vydání modelu R4 uvedla společnost Nike na trh svou druhou mechanicky odpruženou botu v podobě modelu Shox BB4. Navrhl ji Eric Avar, který přišel s některými z nejúspěšnějších basketbalových tenisek Nike 90. let, od klasických signature modelů jako Air Max Penny až po vysoce inovativní Air Foamposite One. Avar se snažil dát každému ze svých návrhů "jeden odvážný, ikonický výraz" s tím, že je možné "vystačit si i se dvěma". U modelu Shox BB4 mu stačil pouze jeden, protože se snažil, aby se tlumení Shox stalo ústředním bodem modelu, a to tak, že sloupky ozdobil živými tóny, jako je Lapis a University Red.
Technologicky vyspělý design
Spolu s pestrobarevnými sloupky Avar vybavil model Shox BB4 špičkovými technologiemi, aby jej optimalizoval pro vysoce intenzivní basketbalový sport. Podrobný designový list z té doby odhalil některé z nich, včetně výstuh v přední části chodidla, které zabraňovaly odvalování nohy, svršku z tvarované syntetické kůže, který měl "internalizovanou mediální boční stabilizační strukturu proti vybočení", a podrážky ve tvaru rybí kosti, která byla vyrobena z odolné pryže a poskytovala maximální trakci. Zajímavé je, že nové odpružení bylo popsáno jako "jednotka Exposed Phase heel Air-Sole", čímž ji možná chtěla spojit s technologií Air, díky níž byla značka tak úspěšná, vždyť každá z trubek měla ve svém vydlabaném středu vzduch. K této patní jednotce měla BB4 kloubovou jednotku Zoom Air v přední části chodidla, což znamená, že obsahovala dvě nejpružnější technologie mezipodešve. Díky tomu mohla společnost Nike ve stejném článku uvést, že se jedná o "budoucnost vysoce výkonné, špičkové, inovované basketbalové obuvi" a že je "navržena tak, aby poháněla nejlepší hráče na nejvyšší úroveň výbušnosti, jízdy a rychlosti".
Futuristická estetika
Modely R4 a BB4 vzbudily při svém uvedení na trh velkou pozornost, a to nejen díky své futuristické estetice, která se líbila tehdejším náladám. Právě začínalo nové tisíciletí a existovala silná touha po výrobcích, které vypadaly jako z budoucnosti. Boty Shox Pillars takový vzhled rozhodně měly, ale do tohoto trendu zapadal i elegantní tvarovaný svršek modelů R4 a BB4. Nebyla to náhoda, protože návrháři každé z těchto bot se inspirovali skafandry a dalším vybavením z vesmírné éry. Vedle speciálně navrženého loga Nike Shox nesly boty R4 i BB4 také decentní pětibodové logo vizionářského projektu Alpha společnosti Nike, který byl zahájen na samém počátku roku 1999 a jehož cílem bylo pomoci sportovcům zlepšit jejich výkonnost prostřednictvím odborně zpracovaného oblečení. To samo o sobě dodávalo botě nádech science fiction, stejně jako lesklé syntetické materiály a metalické tóny, splývavé linie a perforace, reflexní akcenty a prvky jemné duhovky. Sloupky na patě měly navíc podobu motorů vesmírných raket, takže celý design působil jako kus technologie, který se vrátil z budoucnosti.
Neuvěřitelný sportovní moment
Díky této kombinaci špičkové výkonnostní technologie a osobitého vzhledu si první boty Shox získaly zpočátku silné příznivce. Model BB4 se však skutečně prosadil díky sportovnímu momentu, při jehož sledování dnes padá čelist stejně jako tehdy. Stalo se tak na olympijských hrách v Sydney v roce 2000, kdy si mužský basketbalový tým Spojených států amerických došel pro svou dvanáctou zlatou medaili v historii. Poté, co USA porazily Čínu, Itálii, Litvu a Nový Zéland, nastoupily 25. září v hale The Dome v Sydney k poslednímu zápasu ve skupině proti Francii. Zápas se nacházel ve své druhé polovině a Spojené státy si již vybudovaly výrazný náskok 15 bodů, když se kapitán týmu Gary Payton tlačil ke koši, jen aby viděl, že jeho střela není úspěšná. Když se míč odrazil a vypadalo to, že se francouzský tým dostane do vedení, Vince Carter z ničeho nic zaútočil a zvedl hru. Carter se v předchozích dvou sezónách NBA proslavil nejprve vítězstvím v soutěži nováčků roku 1999 a poté jedním z nejlegendárnějších výkonů v historii soutěže Slam Dunk Contest v roce 2000, kterou vyhrál mimořádným stylem po sérii dechberoucích smečí. To, co udělal poté, však překonalo všechny tyto předchozí úspěchy. Cestou k obroučce překonal tříbodovou čáru a narazil na nejvyššího muže na hřišti, dvoumetrového Francouze Frédérica Weise. Aniž by se zastavil, pokračoval dál, použil své nové tenisky Shox, vyskočil vysoko nad hlavu obřího obránce a napálil míč do sítě.
Le dunk de la mort
Slavný snímek, který zachytil Carterův neuvěřitelný smeč, zachycuje hráče visícího ve vzduchu nad omráčeným Weisem, na nohou slipové bílo-tmavomodré tenisky Shox BB4 a v jedné ruce držícího míč, jak s ním švihá k síti. V pozadí jsou vidět jeho spoluhráči Gary Payton a Kevin Garnett, kteří se na něj s údivem dívají, přičemž druhý jmenovaný má ústa otevřená údivem. Spojené státy tento zápas pohodlně vyhrály a o týden později znovu porazily Francii a získaly zlatou medaili, ale Carterův ohromující smeč byl pravděpodobně nejpamátnějším momentem turnaje, který skvěle zviditelnil tým BB4. Mezi francouzskými médii se tento úder stal známým jako "le dunk de la mort" neboli "smeč smrti" a ve Spojených státech se zapsal do historie jako jeden z nejikoničtějších příkladů "posterizace", tedy činu, kdy hráč udělá něco tak pozoruhodného, že se to může objevit na plakátu.
Začátek prosperujícího partnerství
Pro Weise byl Smeč smrti kárajícím momentem, ale přijal ji dobře, a když s ním ESPN při patnáctém výročí této události poskytla rozhovor, velkoryse prohlásil, že Carter "si zaslouží zapsat se do historie". Také prohlásil, že 25. září 2000 byl den, kdy "zjistil, že lidé mohou létat". Pro Cartera to byl mezitím rozhodující okamžik v kariéře, který znamenal začátek dlouhodobé spolupráce se společností Nike a který pro něj byl nesmírně důležitý poté, co na začátku téhož roku vypověděl desetiletou smlouvu se společností Puma. Od té doby byly modely Shox často používány jako jeho podpisové boty a on se objevil po boku spoluhráče Garyho Paytona v sérii jazykolamů, které ukazovaly pružnost podpůrného systému Shox. Společnost Nike využila Carterova mimořádného olympijského smeče, který byl sám o sobě dokonalou reklamou na tuto technologii, a vytvořila marketingovou kampaň založenou převážně na jediném zvuku: "bzučení" sloupků Shox. Tento zvuk bylo možné slyšet v televizních reklamách, které ukazovaly Cartera, jak skáče přes lidi, aby provedl smeč, a toto slovo se objevovalo jako jediný text na plakátech propagujících Shox.
Shox VC 1
V roce 2001 byla na základě této chytlavé kampaně vydána Carterova první bota s podpisem, Shox VC 1. Vytvořil ji tehdejší ředitel designu basketbalového oddělení Nike Aaron Cooper, který se po svém nástupu na pozici senior designéra v roce 1994 etabloval jako silný tvůrčí hlas v rámci divize, a měla být vybavena celoplošným tlumením Shox, ale konstruktéři nedokázali včas zkonstruovat funkční produkt pro zamýšlené vydání. Výsledkem bylo, že měla v patě čtyři sloupky Shox Pillars, stejně jako model BB4, zatímco její inovativní svršek tvořila těsně přiléhající síťovaná botička uzavřená ve vrstvě Foamposite. Tato kombinace odolného, aerodynamického svršku, ponožkovitého vnitřku a pružné podrážkové jednotky umožnila Carterovi pohybovat se s větší rychlostí, letem a odrazem než kdykoli předtím. Mezitím byl její minimální svršek zvýrazněn jak logem Nike Shox, tak pěti body projektu Alpha, a byl zajištěn pomocí nového systému barelového šněrování vyvinutého Cooperem a následně patentovaného společností Nike.
Rozšíření řady Shox
Ve stejném roce, kdy byla vydána VC 1, společnost Nike také iterovala svou běžeckou řadu Shox, nejprve modelem R4+, který měl svršek ze síťoviny a systém zapínání na zip, a poté prostřednictvím modelu nazvaného Shox NZ. Vznikla také speciální tréninková obuv Shox známá jako XT, která přidala další tři sloupky Shox Pillars v řadě pod středem chodidla, celkem tedy sedm podpůrných sloupků. V roce 2002 se technologie Shox dostala i do baseballové obuvi, když byla použita v podpisové řadě All-Star hráče Kena Griffeyho, jehož předchozí obuv byla vždy vybavena tlumením Air Max. Nejinovativnějšími siluetami se však opět staly ty, které vytvořila firma Nike Basketball, jejímž návrhářům se konečně podařilo rozšířit tlumení Shox po celé délce podrážky u modelu Shox VC 2. Slušivý, elegantní vzhled VC 2 vycházel z vozu Bentley a jeho avantgardní design ovlivnil Andyho Cainea, který se ke značce připojil. Později poznamenal, že bota je "komplexní a jednoduchá zároveň", a nakonec se stal viceprezidentem pro design obuvi společnosti Nike.
Pružina v jeho kroku
Aby společnost Nike předvedla energii navracející odraz druhé Carterovy signature boty, vytvořila další odlehčenou reklamu s hráčem Toronta Raptors. V ní energicky tančí po ulici s pružinou v kroku, energicky skáče na strom, aby zachránil dámskou kočku, pak zadrží zloděje, tančí se ženou na silnici a předvádí řadu akrobatických pohybů. Na konci projde dveřmi s nápisem "Raptors Basketball", načež ze sebe strhne fialový oblek, aby odhalil, že pod ním má basketbalovou výstroj, a vyběhne na hřiště, aby odehrál zápas. Stejně jako předchozí reklamy i tato zdůrazňovala výkonnostní schopnosti basketbalových tenisek Nike Shox, které nyní nosilo několik hráčů NBA, včetně hvězdy všech soutěží Jasona Kidda, který po Carterově boku hrál na olympijských hrách v roce 2000.
Shox Stunner
Oblíbené však nebyly jen modely VC: další Cooperem vymyšlený design známý jako Shox Stunner byl považován za jednu z nejlepších basketbalových bot Shox. Tento vysoce vyspělý trenér vznikl poté, co se Cooper a jeho kolega designér Eric Avar rozhodli uctít odcházejícího kolegu Davida Bonda speciální botou věnovanou jeho tvůrčímu vlivu na basketbalovou společnost Nike během více než deseti let práce v této divizi. Aby ji mohli vyrobit, sestavili kolekci vysoce výkonných prvků z některých nejvlivnějších siluet značky z konce 90. let a začátku roku 2000, jako jsou Nike Air Penny IV, Air Flightposite, Air Kukini a Air Presto. Místo toho, aby se Cooper a Avar rozhodli dát modelu Stunner jednotku podešve Air, jako tomu bylo u všech těchto návrhů, rozhodli se jej ozvláštnit tlumením Shox, čímž demonstrovali, jak byla tato technologie v té době uctívaná.
Vlivná bota
Boty Stunner se po svém uvedení na trh staly neuvěřitelně populárními, nosily je významné hvězdy NBA jako Tim Hardaway a Baron Davis, hvězda WNBA Sue Birdová a celá sestava týmu Maryland Terrapins, který se stal další skvělou reklamou na technologii Shox, neboť v roce 2002 v těchto botách vyhrál svůj vůbec první turnaj NCAA. Cooperův inteligentní design přišel také s gumovým náramkem, který se stal sám o sobě velmi vyhledávaným a nakonec ovlivnil velmi úspěšný náramek Livestrong Foundation, který sám o sobě odstartoval celosvětovou mánii po tomto typu doplňku.
Vzestup a pád tlumení Shox
Tenisky Nike Shox byly oblíbené i v polovině roku 2000, kdy byla řada rozšířena o další modely Vince Cartera. Vyvrcholením byl model Shox VC 5 z roku 2006, zatímco mezi další nové modely patřil model Shox TL, jehož název vycházel z "celkového" krytí Shox, které zajišťovalo dvanáct sloupků po celé délce podrážky. Tenisový svět se také dočkal designu Shox, když Serena Williamsová obula v roce 2004 ve Flushing Meadows model Shox Glamour, zatímco robustní model Shox Bomber byl vydán v roce 2005 jako další basketbalový model, který obula hvězda Indiana Pacers Jermaine O'Neal. Mezitím se boty Shox objevily v populární kultuře, protože je často nosil Hugh Laurie, když hrál cynického génia Dr. Gregoryho House ve vysoce hodnoceném televizním seriálu. V roce 2006 se pak tato technologie dostala do kontroverze, když Nike naznačila, že konkurenční obuvnická společnost adidas okopírovala některé součásti podrážky Shox, aby si vyrobila vlastní tlumení a3. Proti společnosti adidas byla podána žaloba za porušení patentu, která byla nakonec v roce 2007 vyřešena mimosoudně. V té době však již byl spor bezpředmětný, protože Shox jaksi ztratil na atraktivitě a technologie vypadla z hlavního proudu.
Undergroundový příznivec
Po roce 2006 už boty Shox nebyly zdaleka tak populární jako dříve a návrháři společnosti Nike přestali mechanické odpružení používat u nových návrhů tenisek. Někteří naznačovali, že to bylo kvůli netradičnímu vzhledu, jiní tvrdili, že odpružení není tak pružné a pohodlné, jak značka předpokládala. Ať už byl důvod jakýkoli, Shox na dlouhou dobu zmizel z povědomí a udržel si příznivce pouze v různých subkulturách po celé Evropě, kde jej nosily určité skupiny fotbalových fanoušků. Mezitím se ve Velké Británii stala důležitou součástí undergroundové grimeové scény, kde odvážný a výrazný vzhled bot Shox Pillars představoval výrazné módní prohlášení a umožnil členům této subkultury vybudovat si identitu, která je navzájem spojovala. V důsledku toho se k modelům jako Shox R4 začal vázat určitý pouliční kredit, který představoval rebelskou alternativu k mainstreamovým módním trendům, i když na něj většina fanoušků tenisek zapomněla.
Klidné období
V průběhu roku 2010 bylo možné spatřit malé záblesky modelu Shox, když se kolem let 2014 a 2015 objevilo několik barevných provedení NZ spolu s černo-zlatým modelem Shox TLX Mid, které se však nedokázaly příliš prosadit. Značka dokonce experimentovala s radikálnějšími návrhy, včetně nevydaného modelu Air Force 1 Shox, který nakonec koupil bývalý zaměstnanec Nike v internetové aukci. V roce 2018 se Nike důsledněji snažila o obnovu technologie prostřednictvím nového modelu Shox Gravity. Jeho aktualizovaná estetika se vyznačovala hladkými válcovými sloupky v rámu pod patou, což přineslo nový vzhled bot Shox, který připomínal prototyp z roku 1991 z vývojové fáze Kilgore. Ten pak byl zkombinován s nejmodernějšími technologiemi Nike, jako jsou Flyknit a Flywire, aby byla bota odolnější a pohodlnější.
Návrat na výsluní
Model Gravity dosáhl určitého úspěchu, ale byla to až ohromující spolupráce s Comme des Garçons v roce 2019, která skutečně vynesla Shox zpět na výsluní. CDG využila trendu objemných běžeckých bot Y2K, který se objevil na konci roku 2010, a spojila se s Nike, aby vytvořila dvě superobjemné verze modelu Shox TL z roku 2003. Ty měly ještě výstřednější vzhled než originál, s hrubě střiženým síťovaným svrškem, rebelskými detaily a oslnivými řetízky Comme des Garçons obepínajícími střed chodidla. Tento poutavý design dokonale ladil s netradičním vzhledem celoplošného tlumení Shox pod chodidlem a byl skvělým způsobem, jak znovu zavést technologii Heritage do kultury tenisek.
Pocta grimeové scéně
Vedle tenisek CdG x Shox se Nike rozhodl uctít historické spojení mezi značkou Shox a britskou grimeovou scénou spoluprací s britsko-nigerijským rapperem a hudebním producentem Skeptou. Skepta, který byl v letech 2000 a 2010 významným grimeovým MC, si vybral model TL, protože "vídal všechny děti, jak houpají Shox", když cestoval do severozápadní Anglie, a chtěl oslavit to, co pro něj byla "skutečná pouliční bota". Jeho návrh obsahoval prvky, které vzdávaly hold jeho nigerijskému původu, včetně mohutného potisku lva na stélce. Tento výrazný motiv byl inspirován oděvem Isiagu nigerijského národa Igbo, který symbolizuje moc, autoritu a hrdost. Skepta se v dubnu 2018 stal nigerijským náčelníkem, takže jeho boty Shox TL byly vyrobeny tak, aby uctily tuto skutečnost i kořeny jeho rodiny a zároveň propojily zemi se zbytkem světa pomocí síly kultury.
Návrat začíná
Tyto dvě památné spolupráce poskytly nový základ, na kterém mohla společnost Nike postavit kolekci tenisek Shox pro další generace. Znovu byly představeny modely R4, BB4 a TL a také exkluzivní dámské modely jako Enigma a Nova. To povzbudilo Vince Cartera, který nyní dohrával poslední dvě sezóny své skvělé kariéry v NBA v týmu Atlanta Hawks, aby se opět vydal na hřiště v teniskách Shox. V roce 2019 vyrobila společnost Nike dokonce tři edice TL s brazilským fotbalistou Neymarem, zatímco kanadský rapper Drake byl také spatřen v páru R4 během svého turné Assassination Vacation Tour 2019, kdy comeback značky Shox začal nabírat na obrátkách.
Módní spolupráce
V roce 2020 se množily barevné varianty bot Shox a po klidném roce 2021 přišla v roce 2022 další vlna spolupráce, kdy dlouholetý partner Nike Supreme navrhl dvě verze rané siluety Shox známé jako Ride 2. Tyto bílo-červené tenisky ztělesňovaly retro vzhled běžce Y2K díky kombinaci síťoviny a splývavých kožených překryvů na hrubé mezipodešvi a stejně jako většina kolaborací Supreme x Nike se ukázaly být velmi populární. Přibližně ve stejné době předvedla britská návrhářka Martine Rose své jedinečné pojetí této linie v rámci své kolekce Jaro 2023 během londýnského týdne módy v červnu 2022. Roseová si hrála na svůj oblíbený styl mule bot a u svého návrhu, známého jako Shox Mule MR4, otevřela podpatek a zvýšila výšku sloupků Shox, aby působily více jako platforma. Mezitím elegantní výšivka a decentní značka ozdobily svršek a vytvořily sofistikovaný vzhled, který designu přinesl široké uznání ve světě módy a vedl k vydání dalších tří zářivých barevných provedení v roce 2023.
Nová éra technologie Shox
Poté, co po většinu roku 2010 nedokázaly boty Shox upoutat pozornost fanoušků tenisek ani běžných nositelů, se na začátku roku 2020 konečně vrátily na výsluní a zahájily novou éru prosperity této desítky let staré technologie odpružení. V návaznosti na populární spolupráce z let 2022 a 2023 se Nike znovu zaměřil na klasické designy Shox, přičemž v roce 2024 vyšla retro verze OG R4 spolu s řadou nových barevných provedení a ještě více bot Shox TL, které byly od roku 2019 základní součástí obnovené řady Shox. Kromě toho se poprvé vrátily Shox Ride 2 jako běžná verze po jejich úspěchu jako kolaborativní tenisky o dva roky dříve. Díky veškerému humbuku z předchozích let měly tyto releasy velký úspěch a radikální tenisky pronikly do kultury a objevily se na nohou celebrit, jako je hiphopová hvězda Kendrick Lamar, který všechny překvapil, když se objevil na The Pop Out: Ken and Friends v originální červené barvě Comet Red modelu R4. Následovalo šílenství na sociálních sítích, kde jeho fanoušci na internetu debatovali o netradiční volbě tenisek vlivného hudebníka, a najednou se o Shoxech zase mluvilo.
Technologie, která předběhla svou dobu
Události, jako je tato, ukazují, jak záhadný je a vždy byl tlumicí systém Nike Shox, který i po více než dvaceti letech od svého prvního uvedení na trh nepřestává uchvacovat nadšence tenisek po celém světě. Ačkoli byla tato technologie původně koncipována jako alternativa a možná i nástupce Nike Air, nejvíce fanoušků si získala právě jedinečnou estetikou výrazných sloupků Shox. To je také to, co udržuje značku Shox relevantní i v přítomnosti lehčích pěn vracejících energii, jako je Nike React. I přes existenci takto pokročilých systémů tlumení si siluety Shox našly své místo v moderní kultuře tenisek, a to jak mezi těmi, kteří na ně s láskou vzpomínají z dob Vince Cartera, tak v nové komunitě fanoušků, kteří zbožňují jejich odvážný design. Už na začátku tisíciletí tyto boty značně předběhly svou dobu, ale díky svému futuristickému stylu a pružné podrážce dokážou i dnes vyvolat stejný pocit.